Fossilindustrins lobbyister jobbar övertid.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fossilindustrins lobbyister jobbar övertid.
De får stor gratishjälp av sensationsjournalistiken.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fossilindustrins lobbyister jobbar övertid.
Det tror jag inte. Journalisterna gör bara som de brukar. Publicerar gissningar som fakta.
 
Fairlane
En ny artikel som jag tycker är läsvärd: https://www.sjofartstidningen.se/forskarna-avslojar-elbilsmyten/

Från ingressen: "Idag: bränder i elbilar ombord där ny forskning visar att bränder i elbilar ombord på fartyg inte är farligare än andra fordonsbränder."

Ja, jag vet, det bygger på fakta och forskning och inte på någon bekants kusins, kompis syster, men det kanske kan vara läsvärt ändå?
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En ny artikel som jag tycker är läsvärd: [länk]

Från ingressen: "Idag: bränder i elbilar ombord där ny forskning visar att bränder i elbilar ombord på fartyg inte är farligare än andra fordonsbränder."

Ja, jag vet, det bygger på fakta och forskning och inte på någon bekants kusins, kompis syster, men det kanske kan vara läsvärt ändå?
Nej! Inte fakta!
Min magkänsla säger att elbilar måste brinna oftare och vara farligare! /s
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Fairlane Fairlane skrev:
En ny artikel som jag tycker är läsvärd: [länk]

Från ingressen: "Idag: bränder i elbilar ombord där ny forskning visar att bränder i elbilar ombord på fartyg inte är farligare än andra fordonsbränder."

Ja, jag vet, det bygger på fakta och forskning och inte på någon bekants kusins, kompis syster, men det kanske kan vara läsvärt ändå?
NU svarar jag mig själv, men jag vill förtydliga att på den länk jag gav finns bara introduktionen. Det finns en länk till hela artikeln, (11 sidor) där. Kan rekommenderas faktiskt.
 
Nej nej, det är fullkomligt livsfarligt med elbilar! Det är därför att ett litet norskt rederi förbjudit elbilar ombord, att de flesta inte förbjudit det är inte så viktigt, eller att större rederier till och med har laddare ombord måste vara fake news.

Text på en lista som avslöjar nio myter om elbilsbränder, med sanna eller falska påståenden om varje punkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Yep, det norska rederiet ahr förbjudit elbilar på ett fartyg som tar 5 bilar...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vänta va?!
Och det har skapat så stora rubriker?!
🤦‍♀️
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vänta va?!
Och det har skapat så stora rubriker?!
🤦‍♀️
Hoppet för mänskligheten sjunker…
 
Fairlane Fairlane skrev:
En ny artikel som jag tycker är läsvärd: [länk]

Från ingressen: "Idag: bränder i elbilar ombord där ny forskning visar att bränder i elbilar ombord på fartyg inte är farligare än andra fordonsbränder."

Ja, jag vet, det bygger på fakta och forskning och inte på någon bekants kusins, kompis syster, men det kanske kan vara läsvärt ändå?
Kom inte här med källor och sånt! Gör riktigt forskning på fb på saker ”the man” inte vill du ska känna till! *skämt*

Tack för bra länk :)
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Yep, det norska rederiet ahr förbjudit elbilar på ett fartyg som tar 5 bilar...
Det som inte förtydligats med det rederiet är att de utför kryssningar. minsta du kan beställa på deras hemsida är en 2 dagars kryssning.
Så det är inte rutter där man tar med bilen oftast.

Var fick du informationen om 5 bilar? Jag ställde frågan i deras chat :) Kollar man på båtarna så är det designade som rena kryssningsfartyg.
 
R Rkarlsson skrev:
Det som inte förtydligats med det rederiet är att de utför kryssningar. minsta du kan beställa på deras hemsida är en 2 dagars kryssning.
Så det är inte rutter där man tar med bilen oftast.

Var fick du informationen om 5 bilar? Jag ställde frågan i deras chat :) Kollar man på båtarna så är det designade som rena kryssningsfartyg.
Den roliga är att dessa båtar har massiva batteri själva till sin drift. Står ingen info om bilar som du säger och släpper bara av/på i 2 av 34 hamnar. Hurtigruten släpper av på alla o tillåter elbilar. Så är nog lite olika inriktningar på rederierna. Deras gamla båtar står det hur många bilar o pallar de tar. Så troligen delat utrymme.
 
B buffyin skrev:
Den roliga är att dessa båtar har massiva batteri själva till sin drift. Står ingen info om bilar som du säger och släpper bara av/på i 2 av 34 hamnar. Hurtigruten släpper av på alla o tillåter elbilar. Så är nog lite olika inriktningar på rederierna. Deras gamla båtar står det hur många bilar o pallar de tar. Så troligen delat utrymme.
Jag är inne på det aktuella rederiets hemsida men jag kunde inte hitta info om antal bilar ?

Hela deras hemsida är 100% inriktad på kryssning. Och mig veterligen är kryssning en resa man gör för att titta på fina ställen och roa sig på båten typ.

Alltså inte inriktad alls till bilar.

Att det ska bli ett sånt jävla ståhej åt ett rederi som inte har huvudsak att frakta bilar och är ett privat företag är trams.
Det finns ingen som ska bestämma över privata företag vad de gör helt enkelt :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.