• Gilla
Maxwells demon och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kollade på sgu och en granne har borrat för värme, grundvatten nivå på 4m, jorddjup 9m
Stålfoder till 12m
Innebär det att berget bara är 9m ner?
Ingen av de andra grannarna har borrat för bergvärme, har alltid trott att det är för att berget ligger långt ner då vi bor vid foten av ett "berg", mitt andra hus ligger också ungefär likande och där var det 25m foderrör så det blev ju billigt med 2 hål för bergvärme....

Om grundvattnet är på 4m hur långt till behöver man borra då?
Min bevattningsbrunn har 8-8.5 m till berg samt 3-3.5 m till grundvattnet. Jag borrade ner 3 meter filter 0.5 m sump ca 5 meter släta rör innan tvärstopp.
Visste inte att jag hade berg innan det tog tvärstopp.

Sikta på alla filter under grundvattnet sista filtret 1 meter under gärna. Så det blir runt 9 meter.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Igår kväll kom paketet från erdbohrer med 2 m filterrör och riverside borret. Tyvärr är jag bortrest så får vänta ett tag med att prova. Köpte på vinst och förlust också någon ”pinne” för att underlätta att skarva på rörlängder för det börjar bli lite svajigt att få ner hela längden [länk]
Om du kör trissa så kan jag verkligen rekommendera denna setup. Har hjälpt mig otroligt mycket. Då kan du låsa repet innan du skarvar av/på stänger. Sen gör det inget om en skarv lossar (om du kör låspinnar) för den kommer upp med borren då den inte har plats att ramla förbi borret.

Byggarbetsplats med stegar, borrverktyg, kablar och konstruktionstillbehör på ojämna, steniga underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med stålställning, slitna rep, blå rör och betongplattor. Utomhus, gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hast963 och 3 till
  • Laddar…
Nu behöver jag gruppens samlade expertis för att få hjälp med min rörspets!!

Jag har gett mig på en rörspetsinstallation och igår fick jag igång spetsen och den gav ca 25L/min med jämt och fint tryck. Vattnet var aningen blandat med finkornig sand precis de första litrarna efter att man startat pumpen men sedan försvann detta och vattnet var rent. Under gårdagen när jag fick igång det så använde jag mig av en lånad jetpump och idag var jag och köpte en pumpautomat som jag tänkt ha till spetsen.

Nu kommer problemen, har kopplat kommunalt vatten på sugsidan för att fylla upp systemet innan pumpen startas och när jag sedan stänger av det kommunala vattnet och pumpen suger från spetsen kommer det upp stora mängder sand och drar tjuvluft på sugsidan. Får inte upp något tryck och det spottar mest ur pumpen. Vad ska jag göra nu?

Min teori är att jag kommit ner precis under ett vattenförande lager med spetsen igår men att grundvattnet av någon anledning står lite lägre idag och att det drar luft genom de övre hålen på spetsen. Bara att ta fram släggan igen och slå ner spetsen 0,5-1m längre ner, låter det som en rimlig teori?

Provat att spola ner i spetsen med kommunalt vatten och kör man fullt orkar det precis fylla upp de 4m rör ja har slagit ner men direkt när man stänger vattnet så säger det bara slurp och allt försvinner ner i marken på några sekunder så spetsen borde ju inte vara igensatt.

Mycket tacksam om någon som orkat läsa sig igenom detta kan svara och ge mig lite tips på hur jag kommer vidare, tråkigt att ramla på målsnöret när man är så nära att få den efterlängtade spetsen att fungera.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om du kör trissa så kan jag verkligen rekommendera denna setup. Har hjälpt mig otroligt mycket. Då kan du låsa repet innan du skarvar av/på stänger. Sen gör det inget om en skarv lossar (om du kör låspinnar) för den kommer upp med borren då den inte har plats att ramla förbi borret.

[bild][bild]
Tack för inspo bilder. Känner mig lite tappad här men var köper jag den där klämman du har runt repet eller vad kallas det? Mina knop-skills är för dåliga för att lita på så behöver nog en sån för att försäkra mig att det blir på plats
 
A Andreas.83 skrev:
Nu behöver jag gruppens samlade expertis för att få hjälp med min rörspets!!

Jag har gett mig på en rörspetsinstallation och igår fick jag igång spetsen och den gav ca 25L/min med jämt och fint tryck. Vattnet var aningen blandat med finkornig sand precis de första litrarna efter att man startat pumpen men sedan försvann detta och vattnet var rent. Under gårdagen när jag fick igång det så använde jag mig av en lånad jetpump och idag var jag och köpte en pumpautomat som jag tänkt ha till spetsen.

Nu kommer problemen, har kopplat kommunalt vatten på sugsidan för att fylla upp systemet innan pumpen startas och när jag sedan stänger av det kommunala vattnet och pumpen suger från spetsen kommer det upp stora mängder sand och drar tjuvluft på sugsidan. Får inte upp något tryck och det spottar mest ur pumpen. Vad ska jag göra nu?

Min teori är att jag kommit ner precis under ett vattenförande lager med spetsen igår men att grundvattnet av någon anledning står lite lägre idag och att det drar luft genom de övre hålen på spetsen. Bara att ta fram släggan igen och slå ner spetsen 0,5-1m längre ner, låter det som en rimlig teori?

Provat att spola ner i spetsen med kommunalt vatten och kör man fullt orkar det precis fylla upp de 4m rör ja har slagit ner men direkt när man stänger vattnet så säger det bara slurp och allt försvinner ner i marken på några sekunder så spetsen borde ju inte vara igensatt.

Mycket tacksam om någon som orkat läsa sig igenom detta kan svara och ge mig lite tips på hur jag kommer vidare, tråkigt att ramla på målsnöret när man är så nära att få den efterlängtade spetsen att fungera.
Hur många kopplingar och av vilken typ har du på sugsidan?
På vilken nivå stannar vattnet i spetsen efter slurpet? Och hur mycket under den nivån börjar silen på spetsen?
Fungerade det bra igår med en annan pump så gissar jag på en koppling som läcker.
Vad det gäller sand så får man hoppas att det slutar komma efter några kbm vattenuttag, annars kan man sätta filter vid pumpen.
 
M Mardigan skrev:
Hur många kopplingar och av vilken typ har du på sugsidan?
På vilken nivå stannar vattnet i spetsen efter slurpet? Och hur mycket under den nivån börjar silen på spetsen?
Fungerade det bra igår med en annan pump så gissar jag på en koppling som läcker.
Vad det gäller sand så får man hoppas att det slutar komma efter några kbm vattenuttag, annars kan man sätta filter vid pumpen.
Tack för ditt svar,
Det är 3 rakskarvar på stålröret som spetsen är kopplad till, alla tätade med lin. Sedan är det pem slang och prk kopplingar sista biten in till pumpen plus bankventil osv och detta är de kopplingarna som lossats när pumpen byttes ut.
Inte mätt vart vattnet ställer sig efter att jag spolat spetsen men ska göra det imorgon och jämföra kontra längden på spetsen.

Har köpt ett sandfilter men det fylls på några sekunder när det börjar suga från spetsen i nuläget.
Läste att någon använt markduk för att filtrera bort sanden men med den mängden sand jag får just nu misstänker jag att en markduk sätts igen på nolltid och stoppar flödet.
 
O olofh skrev:
Tack för inspo bilder. Känner mig lite tappad här men var köper jag den där klämman du har runt repet eller vad kallas det? Mina knop-skills är för dåliga för att lita på så behöver nog en sån för att försäkra mig att det blir på plats
Kallas för linlås.

https://www.hornbach.se/p/linlas-8-mm-elforzinkad-20-styck/8527290/
 
A Andreas.83 skrev:
Tack för ditt svar,
Det är 3 rakskarvar på stålröret som spetsen är kopplad till, alla tätade med lin. Sedan är det pem slang och prk kopplingar sista biten in till pumpen plus bankventil osv och detta är de kopplingarna som lossats när pumpen byttes ut.
Inte mätt vart vattnet ställer sig efter att jag spolat spetsen men ska göra det imorgon och jämföra kontra längden på spetsen.

Har köpt ett sandfilter men det fylls på några sekunder när det börjar suga från spetsen i nuläget.
Läste att någon använt markduk för att filtrera bort sanden men med den mängden sand jag får just nu misstänker jag att en markduk sätts igen på nolltid och stoppar flödet.
Ja kolla upp hur mycket vatten du har över silen.
Vi använder alltid markduk på egengjorda pemsilar just för att slippa sand i vattnet som sätter igen vattenspridare och sliter på pumpen. Men så har vi också nästan bara fin sand i marken vilket till sist hade skapat ett slukhål om man pumpar upp sand hela tiden.
Jag brukar rekommendera minst 1m vatten ovan silen på grund av att du lokalt och tillfälligt sänker grundvattnet när du pumpar.
Bild på en pemsil som gjordes idag.
Grönt gräs, slang, plattor, trädgårdsarbete verktyg. Beskärningsarbete eller ledningsinstallationsprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Ja kolla upp hur mycket vatten du har över silen.
Vi använder alltid markduk på egengjorda pemsilar just för att slippa sand i vattnet som sätter igen vattenspridare och sliter på pumpen. Men så har vi också nästan bara fin sand i marken vilket till sist hade skapat ett slukhål om man pumpar upp sand hela tiden.
Jag brukar rekommendera minst 1m vatten ovan silen på grund av att du lokalt och tillfälligt sänker grundvattnet när du pumpar.
Bild på en pemsil som gjordes idag.
[bild]
Aha så ni lindar in spetsen i markduk, det är nog för sent för min del då jag tror det blir svårt att få upp spetsen igen. Går det att sätta markduk i någon koppling på röret eller sätter det igen direkt då?
 
Inget lyckat resultat idag med lerborrning medelst rotojet.
Det är för mycket sten kvar i botten när vi spolat ur 75mm röret.
Det blir till att hämta ett 110 rör som spolas ner som foder istället så att jag kan kiespumpa upp stenen.
Sen får vi se om man kan borra i lera med högtryckstvätt.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
A Andreas.83 skrev:
Aha så ni lindar in spetsen i markduk, det är nog för sent för min del då jag tror det blir svårt att få upp spetsen igen. Går det att sätta markduk i någon koppling på röret eller sätter det igen direkt då?
Nej det måste göras innan och man ska inte ha duk inne i systemet.
Vi spolar ner silarna istället för att banka och slå. Man spolar med ett större rör än silen. När spolröret är nere stoppar man ner silen och sedan drar man upp spolröret igen, lätt som en plätt 😜
 
M Mardigan skrev:
Nej det måste göras innan och man ska inte ha duk inne i systemet.
Vi spolar ner silarna istället för att banka och slå. Man spolar med ett större rör än silen. När spolröret är nere stoppar man ner silen och sedan drar man upp spolröret igen, lätt som en plätt 😜
Var håller du till? Låter som att ni har koll på detta.
 
M Mardigan skrev:
Nej det måste göras innan och man ska inte ha duk inne i systemet.
Vi spolar ner silarna istället för att banka och slå. Man spolar med ett större rör än silen. När spolröret är nere stoppar man ner silen och sedan drar man upp spolröret igen, lätt som en plätt 😜
Nästa komiskt detta men när jag tittade på dina bilder så tror jag mer eller mindre att vi bor grannar, jag håller till borta på Bjällemadvägen 😃
 
  • Haha
xLnT
  • Laddar…
Hmm, får inte riktigt rätt på det. Har kopplat allt nu och provpumpat. Backventil på rätt håll, lin och linpasta. Allting är hårt spänt och tätt vad jag vet.

Jag fyller pumpen med vatten, sätter på den. Släpper typ ut lite vatten med jämna mellanrum och låter den gå med stängd ventil emellan ett tag. Använder jag fel metodik?

Som sagt, i min nuvarande rörspets var det väl typ så här jag gjorde för att få igång pumpen. Och visst det gick aldrig på första försöket, men väl på 3e eller 4e.

Detta ska väl inte vara så jefla svårt?? 😅 det är vatten nere i pemslangen. Antagligen vid samma nivå som vattenspegeln i de blå rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.