3 626 läst · 11 svar
4k läst
11 svar
Dåliga dimrar
Moderator
· Stockholm
· 52 369 inlägg
Första frågan då är ju vilken typ av lampor du har? Och om dimmern är avsedd för lamptypen?
Det finns 2 huvud "problem" med dimmers.
1. Rätt typ, huvudsakligen så handlar det om att ifall lampan som skall dimmas är en 12V halogen lampa med sk. elektronisk transformator, då skall du ha en dimmer avsedd för det, den andra huvudtypen av dimmrar kan dimma 230V glödljus. Dvs vanliga glödlampor, och Halogenlampor som går på 230V, dessa dimmers kan oftast också driva traditionella järnkärnetransformatorer.
2. Det andra vanliga problemet är att många inte uppmärksammar att en dimmer måste ha en viss minimumbelastning. Om det på dimmern anges att den dimmar 60-300VA så betyder det att det blir problem om man bara kopplar en 40W lampa på den, den måste ha minst 60W för att fungera ordentligt.
Det finns 2 huvud "problem" med dimmers.
1. Rätt typ, huvudsakligen så handlar det om att ifall lampan som skall dimmas är en 12V halogen lampa med sk. elektronisk transformator, då skall du ha en dimmer avsedd för det, den andra huvudtypen av dimmrar kan dimma 230V glödljus. Dvs vanliga glödlampor, och Halogenlampor som går på 230V, dessa dimmers kan oftast också driva traditionella järnkärnetransformatorer.
2. Det andra vanliga problemet är att många inte uppmärksammar att en dimmer måste ha en viss minimumbelastning. Om det på dimmern anges att den dimmar 60-300VA så betyder det att det blir problem om man bara kopplar en 40W lampa på den, den måste ha minst 60W för att fungera ordentligt.
Ja, hempulare, ditt inlägg skulle du fixat innan jag tog hit elektrikern och klagade på installationen i nybygget .
Dimmern funkade inte påstod jag. Men ... jag hade två stora kristallkronor i taket, bägge med 9 st 40-wattslampor ... Nå, du skrev visserligen om minimumbelastning men det blir samma sak med maximumbelastning.
Dimmern funkade inte påstod jag. Men ... jag hade två stora kristallkronor i taket, bägge med 9 st 40-wattslampor ... Nå, du skrev visserligen om minimumbelastning men det blir samma sak med maximumbelastning.
Moderator
· Stockholm
· 52 369 inlägg
Jo men övrstiger man maxbelastningen så blir det lite "enklare" fel. Då brukar säkringen som sitter i dimmern gå, och det funkar överhuvudtaget inte.
För låg belastning däremot resulterar i konstiga effekter som flimrande lampor, det är inte ett entydigt fel, efterssom flimrande lampor kan man få av fler skäl.
För låg belastning däremot resulterar i konstiga effekter som flimrande lampor, det är inte ett entydigt fel, efterssom flimrande lampor kan man få av fler skäl.
Kan man sätta ett motstånd för att öka belastningen. Har nu två Ikea spottar a 10W och en trådlös transformator som det står min 30W. Inte mycke som skiljer men men...
Trådlös transformator?? Hur funkar en sådan??
Var kan dessa bottenbelstnings motstånd finnas att köpa?
Här finns den "trådlösa" transformatorn med dimmerfunktion, den styrs av en trådlös strömbrytare hehe... trådlösa transformatorer finns nog inte ännu, men det kommer kanske om ett antal år. Det forskas i detta om trådlös EL
http://www.kjell.com/?item=50206&path=84000000,87700000
Här finns den "trådlösa" transformatorn med dimmerfunktion, den styrs av en trådlös strömbrytare hehe... trådlösa transformatorer finns nog inte ännu, men det kommer kanske om ett antal år. Det forskas i detta om trådlös EL
http://www.kjell.com/?item=50206&path=84000000,87700000
Aha det förklarade endel.
För övrigt så är detta med trådlös el inget nytt. Det va detta som Tesla forskade i när han ovetandes uppfan radion som sedan Marconi tog patent på och resten är historia.
För övrigt så är detta med trådlös el inget nytt. Det va detta som Tesla forskade i när han ovetandes uppfan radion som sedan Marconi tog patent på och resten är historia.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Vilket vansinne Först sätter man upp alldeles för mycket ljus så då måste man ha dimmer för att spara energi som inte klarar lågbelastning och då sätter man dit motstånd som gör värme av vår dyrt inköpta elenergi.
Jodå dimmer är bra, har flera stycken.
Sedan helt otänkt så har jag anslutit på två ställen 10W halogen via "elektronisk" trafo till dimmer och de bara fungerar, inget flimmer och mjuk fin funktion. MEN jag har eljos dimmer med mjukstart och överlastskydd. Kosta lite men fungerar.
Prototypen
Jodå dimmer är bra, har flera stycken.
Sedan helt otänkt så har jag anslutit på två ställen 10W halogen via "elektronisk" trafo till dimmer och de bara fungerar, inget flimmer och mjuk fin funktion. MEN jag har eljos dimmer med mjukstart och överlastskydd. Kosta lite men fungerar.
Prototypen
Dimmer fick jag "med" på köpet, tanken var att få en kontakt där jag vill utan att joxa allt för mycket där spottarna ska sitta... motståndet är ju till för belastningen för transformatorn, finns säkert andra men säkert inte till det pris detta kostade, men detta lät ju bra så jag ska prova i alla fall utan till och börja med.