A Anderscurl skrev:
40kg blocketfynd.
[bild]
Efter att ha sett den här videon bedömer jag att det där är ett väldesignat fynd... 👍
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Japp! Också sett och följt det där. Så förhoppningen är ett skruvstäd för generationer. Ska kika på att eventuellt uppgradera med ett axial lager och utbytbara backar för att vara snäll mot det.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
K Keld skrev:
Då har du att göra en stund. Det går inte snabbt att slipa borr med Tormeken, men det blir bra.😎
Det är första slipningen som tar tid när man formar om borren.
Men de minsta borrarna är inte lätta och inte värt besväret.

Stickan
 
Nya leksaker och tillhörande övningar. Äldste sonen vill tillverka konstföremål i stål och jag vill få klart allt tunngods som ligger på hög.
Svetsutrustning med mask och svetsapparat på ett bord. Kablar och svetstänger synliga. Sikkerhetsutrustning för svetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 18 till
  • Laddar…
Smått å gott från Lidl. De har en plus-kupong giltig till i morgon med 20% rabatt på Parksideprylar.
PH2 bits, 2st självhäftande 1m måttband och diamantslipstift till Dremeln. Från rea-hyllan plockade jag två svetsmagneter och en paket kabelskarvhylsor, på dessa blev det rabatt på reapriset.

/Höghus

Verktyg: svetshållare, kabelskosats, diamantborrar, självhäftande måttband; alla rabatterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
engs
Höghus Höghus skrev:
Smått å gott från Lidl. De har en plus-kupong giltig till i morgon med 20% rabatt på Parksideprylar.
PH2 bits, 2st självhäftande 1m måttband och diamantslipstift till Dremeln. Från rea-hyllan plockade jag två svetsmagneter och en paket kabelskarvhylsor, på dessa blev det rabatt på reapriset.

/Höghus

[bild]
Vet du bredd på de självhäftande måttbanden? Köpte ett verktygstillbehör från ett amerikanskt märke och de bifogade ett sådant med bara tum…
 
Redigerat:
engs engs skrev:
Vet du bredd på de självhäftande måttbanden? Köpte ett verktygstillbehör från ett amerikanska märke och de bifogade ett sådant med bara tum…
12,5mm , skulle tro det är ½" nominellt.

Den skarpsynte, vilket jag tydligen inte är, noterar att det är två olika färger på "0-1m". Det står också en förklarande text nere till vänster. Ena bandet är 0-100cm, och det andra är 50-0-50cm.
Får bli en kompletterande tur och två band till.

/Höghus
 
  • Gilla
engs
  • Laddar…
engs
Höghus Höghus skrev:
12,5mm , skulle tro det är ½" nominellt.

Den skarpsynte, vilket jag tydligen inte är, noterar att det är två olika färger på "0-1m". Det står också en förklarande text nere till vänster. Ena bandet är 0-100cm, och det andra är 50-0-50cm.
Får bli en kompletterande tur och två band till.

/Höghus
Kanon ska ut och mäta sen kanske en tur till Lidl. Just det ja, gäller det går åt rätt håll också för att slippa upp-o-nervända siffror.
 
T
engs engs skrev:
Kanon ska ut och mäta sen kanske en tur till Lidl. Just det ja, gäller det går åt rätt håll också för att slippa upp-o-nervända siffror.
De säljer både 0-100 och 100-0 så med lite tur har de rätt variant i lager till dig. Jag köpte alla tre varianter för att vara säker :)
 
Ramlade ner en låda med spax skruv. Allt i en fräck systainer, då är det svårt att stå emot.
En öppen låda med organiserade träskruvar i olika storlekar, och en storleksguide på locket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön plastväska märkt "SPAX," verktygsförvaring, systainer T-LOC, otydlig bakgrund, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Beslutade mig för att köpa in mig i ett nytt batterisystem.
Har kollat på olika sänksågar men Milwaukees (mitt batterisystem) och Festools var så dyra, så nu blev det en DeWalt 54V istället. Behövde också elhyvel och excenterslip (Dewalt 18V), så de fick haka på. Och en grovdammsugare har jag saknat i flera år, så Kärchers WD6 med slang för elverktyg investerades också i.

Men varken Hornbach, Bauhaus eller K-rauta hade 54V-laddare tillgängligt så det fick jag löpa på nätet genom proffsmagasinet, de hade ett kit med två batterier.

Hoppas att det är som vanligt, att man skriker inombords vid betalningen (avklarat) och ler varje gång man använder grejorna - istället för det motsatta.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
SamiHus SamiHus skrev:
Ramlade ner en låda med spax skruv. Allt i en fräck systainer, då är det svårt att stå emot.
[bild][bild]
Var det något extra bra erbjudande? Har legat i kundkorgen till och från ett tag men har aldrig kommit till skott att göra köp...
 
J JFrisk skrev:
Var det något extra bra erbjudande? Har legat i kundkorgen till och från ett tag men har aldrig kommit till skott att göra köp...
Inget speciellt erbjudande men jag väntade in rätt pris. Den har gått upp och ner i pris rätt ofta och jag kom ihåg att den hade legat runt 110 euro på tyska Amazon, precis som dig hade jag den i varukorgen ända tills förra veckan då den tillfälligt dippade ner till 114 euro och då blev det ett köp!!
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Nu när Bosch äntligen uppgraderat den lilla cirkelsågen med borstlös motor slog jag till. Saknar visserligen möjligheten att köra på skena men det tror jag att jag klarar mig utan.

Bosch cirkelsåg med batterier och laddare i förvaringslåda. Verktyg för snickeri, byggjobb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Plötsligt händer det!
Verktygsbräda med hängande träsnideriverktyg och hyvlar på ett dammigt arbetsbord i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

150kr på en garageloppis.
Behöver både svarvjärn och en hyvel.
Både hyvlarna är Stanley, en n4 och en c556mp med kasst handtag.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Sthlm1891 och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.