S sinuslinus skrev:
Testa Eviny. 5,79kr utan abonnemang och man får en fin grad efteråt.
[bild]
Tjusigt! Antar att bilen klarar mer än 180 kW och det är laddaren som är begränsande i grafen? Imponerande oavsett med 50 % batterifyllnad på under en kvart. 👍

Ett (av få?) nätverk vars app jag inte har, men ett trettiotal laddplatser och samlokalisering med Ica ser ju bra ut. Även om man kanske inte har behov av det på sin lokala Ica, utan mer som ett stopp på en längre resa.
 
S
J jocke31 skrev:
Sant. Men tyvärr är det bilen som begränsar laddhastigheten. Min bil kan helt enkelt inte ladda med högre hastighet än 125 kW.

Man skulle förstås ha haft en Lucid Air. 😎

[länk]
Den billigaste Lucid Air med 300 kW-laddning verkar kosta som två Kia/ Hyundai…
Känns bra med lyxbilsteknik för 500-600 000 kronor. 😎
 
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tjusigt! Antar att bilen klarar mer än 180 kW och det är laddaren som är begränsande i grafen? Imponerande oavsett med 50 % batterifyllnad på under en kvart. 👍

Ett (av få?) nätverk vars app jag inte har, men ett trettiotal laddplatser och samlokalisering med Ica ser ju bra ut. Även om man kanske inte har behov av det på sin lokala Ica, utan mer som ett stopp på en längre resa.
230 kW ska vara max men den gör en dipp vid 80 % innan den den ökar igen. När jag laddat till 90 % har det legat på 120 kW 80-85% och sen 80-90 kW 85-90%.

Stod bredvid en Id Buzz där i Birsta. Den låg och tuggade på 60-80 kW vid ca 50% SuC under tiden vi laddade. 🤯

Laddar man vid en 400 voltsladdare så är max 105 kW men det verkar vara ovanligt förutom hos Tesla. Finns några äldre 150 kW hos Recharche. Den använder bakre motorn (jag har iofs bara en motor) att transformera spänningen till 800 volt och då blir det max 105 kW.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hade jag varit i en lite annorlunda situation hemma, då hade jag köpt en sådan där som vardagsbil. Den räcker för alla mina ärenden och jobbresor, men den fungerar inte som familjebil.
Det finns versioner med fönster och säten i bak också. De nyare versionerna har större batterier och bättre prestanda.
 
R RogerHql skrev:
Det finns versioner med fönster och säten i bak också. De nyare versionerna har större batterier och bättre prestanda.
Mer det att familjen behöver en bil för långresor också, frugan vill inte köra en stor bil längre (hon körde Saab 9-5 en gång i tiden, men efter att vi bytte bort den har hon enbart valt att köra småbilar). Så det är jag som måste ha den stora bilen som är till för långresorna. Min plan är (om allt går som tänkt med mitt nya jobb jag är tilltänkt för till vintern) att beställa en Tesla MY som företagsleasing istället.

Men hade jag kommit in i detta med en fru som hade långfärdsbilen så hade jag valt en eldriven skåpbil direkt.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Då jag tycket att det så smått börjar bli dags att byta ut min bil innan problemen kommer så kikar jag givetvis också på elbil.
Men herre jäklar så dyrt. Försäkra en sketen VW ID3 kostar över 1600Kr/mån. Kontra 520Kr/mån för min gamla Seat Leon -2014.

Egentligen behöver jag Long Range och en dragvikt på 12-1300Kg och då finns det väl mer eller mindre bara Tesla Model Y att tillgå? Över 1500Kr/mån att försäkra och ett pris en bra bit över 500-tusen för en begagnad.
Nä, inte ett dugg motiverat i dagsläget.

Det måste finnas andra miljövänliga alternativ.
Lite sugen på en Golf 1.4 TSI MultiFuel men verkar inte finnas nyare än 2018 som även det är i äldsta laget. Och här i Norrköping kan man tanka E85 billigt vid Agroetanols outlet-mack :)

Eller jag får kanske hitta helt andra alternativ att få ner mina klimatavtryck än mitt bilåkande.
 
S
S SirKnasen skrev:
Då jag tycket att det så smått börjar bli dags att byta ut min bil innan problemen kommer så kikar jag givetvis också på elbil.
Men herre jäklar så dyrt. Försäkra en sketen VW ID3 kostar över 1600Kr/mån. Kontra 520Kr/mån för min gamla Seat Leon -2014.

Egentligen behöver jag Long Range och en dragvikt på 12-1300Kg och då finns det väl mer eller mindre bara Tesla Model Y att tillgå? Över 1500Kr/mån att försäkra och ett pris en bra bit över 500-tusen för en begagnad.
Nä, inte ett dugg motiverat i dagsläget.

Det måste finnas andra miljövänliga alternativ.
Lite sugen på en Golf 1.4 TSI MultiFuel men verkar inte finnas nyare än 2018 som även det är i äldsta laget. Och här i Norrköping kan man tanka E85 billigt vid Agroetanols outlet-mack :)

Eller jag får kanske hitta helt andra alternativ att få ner mina klimatavtryck än mitt bilåkande.
Finns ju biogas också. Okej pris i Östergötland.
 
  • Gilla
SirKnasen
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Idag motsvarar vår biogasproduktion ungefär 250 miljoner liter bensin. Om en bil rullar 1500 mil per år och förbrukar 0,5L/mil motsvarar det driften av 330,000 bilar om min matte stämmer.
Frågan är om inte biogas borde reserveras till långväga transporter. Ty Svensson som snurrar runt mellan hemmet, arbetet, fotbollsträning och ICA Maxi klarar sig nog ganska bra med elbil med halvliter batteri
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
Då jag tycket att det så smått börjar bli dags att byta ut min bil innan problemen kommer så kikar jag givetvis också på elbil.
Men herre jäklar så dyrt. Försäkra en sketen VW ID3 kostar över 1600Kr/mån. Kontra 520Kr/mån för min gamla Seat Leon -2014.

Egentligen behöver jag Long Range och en dragvikt på 12-1300Kg och då finns det väl mer eller mindre bara Tesla Model Y att tillgå? Över 1500Kr/mån att försäkra och ett pris en bra bit över 500-tusen för en begagnad.
Nä, inte ett dugg motiverat i dagsläget.

Det måste finnas andra miljövänliga alternativ.
Lite sugen på en Golf 1.4 TSI MultiFuel men verkar inte finnas nyare än 2018 som även det är i äldsta laget. Och här i Norrköping kan man tanka E85 billigt vid Agroetanols outlet-mack :)

Eller jag får kanske hitta helt andra alternativ att få ner mina klimatavtryck än mitt bilåkande.
Det finns rätt många modeller med "hög" dragvikt.

Model Y får dra 1600kg
Model 3 får dra 1000kg
XC40/C40 Recharge får dra 1800kg
Enyaq 1400kg
 
J jocke31 skrev:
Sant. Men tyvärr är det bilen som begränsar laddhastigheten. Min bil kan helt enkelt inte ladda med högre hastighet än 125 kW.

Man skulle förstås ha haft en Lucid Air. 😎

[länk]
Lucid Air laddar snabbt, men det som gör den till vinnare i det där testet är att den har låg förbrukning tack vare bra design.
Testet/jämförelsen är bra tycker jag eftersom det i praktiken inte är antalet kWh man kan trycka i på en viss tid, utan antalet km.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Eller så kan man vända på det till verkligheten.
Folk kör den bil de har råd med för att 220 dagar av sitt liv slava för att kunna leva och betala skatt till staten för att få betala ännu med skatt och moms till staten.
Vilket i slutändan bara handlar om oftast en sak, att kunna leva och för vissa överleva.
Friskt vevat hälften vunnit, om du uppfattat det som att jag är för stora klyftor som håller folk på plats i fattigdom så har du missuppfattat, att det bara inte kan köras nya bilar i ett land tror jag alla förstår men vad den begagnade bilen man har råd med drivs av kan jag inte se spelar någon större roll, möjligtvis att det blir billigare i drift med el, något som skulle gynna den ekonomiskt svagare.

Länder utan skatt är inga bra länder, vi har ett stort land med få invånare som åtnjuter höga standarder, det finansierar vi tillsammans, utan att för den sakens skull kalla något perfekt.
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det finns rätt många modeller med "hög" dragvikt.

Model Y får dra 1600kg
Model 3 får dra 1000kg
XC40/C40 Recharge får dra 1800kg
Enyaq 1400kg
Hur mycket får släpet väga om man hänger det bakom dessa bilar och man har B-kort?
 
M Markarbetaren skrev:
Hur mycket får släpet väga om man hänger det bakom dessa bilar och man har B-kort?
Runt 8-900Kg
 
M Markarbetaren skrev:
Hur mycket får släpet väga om man hänger det bakom dessa bilar och man har B-kort?
Max (3500-bilvikt ; dragvikt)

TeslaY med en person i bilen från: 3500-1972= 1528 kg
TeslaY med en person i bilen till: 3500-1898= 1602 kg => 1600 kg

Edit:
Model 3: 1000 kg
XC40 Recharge väger 2 030 kg => 1470 kg
Enyaq väger 2002 kg => 1498 kg, mend en får max dra 1400 kg...

Edit2:
Hitta andra uppgifter om Model Y på en annan site, där står det: 1844 – 2025 kg, så eventuellt som minst 1475 kg alltså (LR AWD).
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Max (3500-bilvikt ; dragvikt)

TeslaY med en person i bilen från: 3500-1972= 1528 kg
TeslaY med en person i bilen till: 3500-1898= 1602 kg => 1600 kg

Edit:
Model 3: 1000 kg
XC40 Recharge väger 2 030 kg => 1470 kg
Enyaq väger 2002 kg => 1498 kg, mend en får max dra 1400 kg...

Edit2:
Hitta andra uppgifter om Model Y på en annan site, där står det: 1844 – 2003 kg, så eventuellt som minst 1497 kg alltså (LR).
Om du har utökat körkort.
Annars:
Bilens totalvikt, 2619 kg (Model Y) och släpvagnens totalvikt, 1000 kg (ramdom släpvagn) blir sammanlagt 3619 kg. Om sammanlagda totalvikter överstiger 3500 kg krävs utökad B-behöriget (kod 96) eller BE-behörighet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.