Hej,
Jag ska renovera ytterdörren på vår gamla gäststuga i timmer. Dock vet jag inte hur jag skall få loss dörren. Har försökt att knacka loss den nedre delen men den rör sig inte.
Någon som vet hur jag skall göra så att jag inte förstör gångjärnen?
Tack på förhand!
Jag ska renovera ytterdörren på vår gamla gäststuga i timmer. Dock vet jag inte hur jag skall få loss dörren. Har försökt att knacka loss den nedre delen men den rör sig inte.
Någon som vet hur jag skall göra så att jag inte förstör gångjärnen?
Tack på förhand!
Medlem
· Västernorrland
· 10 847 inlägg
Har haft på rostlösning och försökt knacka med hammare men det är framförallt nedtill som det är stopp och bryter i gångjärnet istället för att lossna och följa med upp. Det är alltså inga sprintar som måste lossas? Det finns plats för att man skall kunna lyfta av dörren.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 847 inlägg
grejen är att hammare löser nog inget utan du måste ha en hävarm under dörrbladet som trycker uppåt samtidigt man öppnar och stänger dörren.N Nemloh skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 339 inlägg
I värsta fall, såga av gångjärnen. Det finns nytillverkade kopior hos närmaste byggnadsvårdsbutik eller på nätet. Mät bara så att det blir rätt gångjärn.
Om Gångjärnen är sneda kan det vara svårt att lyfta av dörren. Mjuka upp gångjärnen annars med rostolja och lyft försiktigt med hjälp av en kofot under dörren.
Om gångjärnen ska skruvas loss när dörren hänger på plats, palla upp dörren så att inte trä runt gångjärnen bryts loss när det släpper.
Om Gångjärnen är sneda kan det vara svårt att lyfta av dörren. Mjuka upp gångjärnen annars med rostolja och lyft försiktigt med hjälp av en kofot under dörren.
Om gångjärnen ska skruvas loss när dörren hänger på plats, palla upp dörren så att inte trä runt gångjärnen bryts loss när det släpper.
Redigerat:
Den ska bara lyftas upp.N Nemloh skrev:
Lägg en regel eller något annat som skyddar lite samt använd en kofot eller annan hävarm t.ex ett spett så lär den släppa, va helst två så en kan hålla i dörrbladet då det kan släppa med fart.
Annars får du ta en mejsel och skrapa bort färgen i spåret i skruvarna så du sedan kan skruva loss ena gångjärnshalvan på var gångjärn.
Gångjärn och skruvar nytillverkas av Eskilstuna kulturbeslag. Går att köpa t ex här:
https://www.barrolin.se/produkt/2753/
https://www.barrolin.se/produkt/2753/
Liknande trådar
-
Lossa gångjärn
Fönster & Dörrar -
Hur lossa på kärvande gångjärn på inspektionslucka?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Lossa kåpa till gammalt elskåp med ny elmätare utanpå.
El -
Reparation av gammalt skåps gångjärn och infästning.
Möbelsnickeri -
Hur justerar jag lyftgångjärn till gammalt fönster?
Fönster & Dörrar