R Rkarlsson skrev:
Det är dock en hybrid ;) Och den går typ 4 km per laddning, det går åt 1175 kWh per resa på 20 minuter. Dieselmotorerna ligger kvar i alla båtarna :)
Vi åkte med Tycho Brahe idag hem från DK, svinigt dyr båt får jag säga för enkel resa, det var billigare förr.
Hm, svindyr vet jag inte dock. Vi åkte Helsingborg-Helsingör inklusive tåg och inträde till Louisiana idag för 250 kr/person. Tycker det var riktigt billigt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Hm, svindyr vet jag inte dock. Vi åkte Helsingborg-Helsingör inklusive tåg och inträde till Louisiana idag för 250 kr/person. Tycker det var riktigt billigt.
Innan pandemin under 500 kr för en bil full av folk. Idag var det nog 720-740.
Bron är pissedyr med, 740 kr. Var under 500 förr.

Nu körde vi spontantripp till Bakken, men allt var dyrt för en svensk i Dk.

Gående är det klart billigare.

De som påstår att diesel var billigt i DK är dårar med, 19,38 SEK. Sen ska man ju ta sig dit för att tanka en full tank :p
 
H HenrikHuslöse skrev:
Jag kikar på att köpa en fotogendriven....

Om det här forumet hade funnits 1953 kanske vi haft tråden "För tidigt att köpa dieseltraktor?" 😁
Finns en runsten om just dieseltraktor. Tror dock den runstenen stängdes pga förlite utrymme. 😅
 
Nissens
S styren skrev:
En vanlig kopp kaffe är alltid en vinnare!🙂 Men jag tror att 'lite' bättre mat än bensintappskorv eller snabbmatställen kommer att få många laddkunder. Inbillar mig att trenden redan är sådan. Vad skall folk göra i 30-60 minuter? Äta, handla, shoppa verkar perfekt. Titta var stora laddstationer växer fram.

Men allt beror på framtida laddtider och effektivitet. Just nu är nog trenden given.
Med tanke på köerna så handlar det om betydligt längre tider än 30-60 minuter…

https://www.vibilagare.se/nyheter/laddkaos-pa-gotland-det-behovs-fler-laddare

https://www.vibilagare.se/nyheter/branschen-om-langa-laddkoer-och-kranglig-betalning
 
R Rkarlsson skrev:
Innan pandemin under 500 kr för en bil full av folk. Idag var det nog 720-740.
Bron är pissedyr med, 740 kr. Var under 500 förr.

Nu körde vi spontantripp till Bakken, men allt var dyrt för en svensk i Dk.

Gående är det klart billigare.

De som påstår att diesel var billigt i DK är dårar med, 19,38 SEK. Sen ska man ju ta sig dit för att tanka en full tank :p
När jag var där för två år sedan var diesel 2 till 3 kr billigare. Sek har sjunkit.
 
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på köerna så handlar det om betydligt längre tider än 30-60 minuter…
Nej.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
När jag var där för två år sedan var diesel 2 till 3 kr billigare. Sek har sjunkit.
Ja det är som idag. Men bränsleupproret menar att det är så jättebilligt att man kan tanka där. Men då har du minst 500 kr fram och tillbaka i bro/färjeavgift om du är årsmedlem som kostar 499 kr per år.

Det får vara mycket billigare om man ska tjata om att dk är billigare i bränsle. Allt annat är betydligt mycket dyrare :)
 
S
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på köerna så handlar det om betydligt längre tider än 30-60 minuter…

[länk]

[länk]
Citat podden:
"I Ludvika så var det 80 minuters kö, så jag valde att ladda vid ICA på 22- kWatts laddaren. Det tog visserligen tid, men gick ungefär lika fort som att ladda på andra stationen, pga dess kö. Stoppade i laddaren och kunde gå och göra några andra ärenden under tiden". "I Sälen så var vi försenade pga av detta så vi tog en oplanerad vilodag första dagen." (förlorade en hel skiddag)

Gottland laddkaos tusentals turister samtidigt:
"Står du fem till sex stycken i kö kan man räkna ut att då blir det fem till sex timmars väntan plus min egen laddning."
"Snabbladdare är dyra och den utbyggnaden kommer att ta tid. Vårt fokus är att bygga en infrastruktur för gotlänningarna året om och då vill vi hitta bra och ekonomiskt hållbara lösningar. Då har vi valt att satsa på mer traditionella laddare på 11kW"
 
M
R RogerHql skrev:
Sorry men det där argumentet luktar.
Har du inte råd med en ny elbil:
Gör som jag: Köp en begagnad.

PS Fick tillfälle att stifta närmare bekantskap med en id4 häromdan.
Ww verkar ha koll på läget!
Luktar, hur menar du?
Vad innebär "ha råd" för dig? Är det när du har råd med kontantinsatsen och tar resten av den begagnade bilen på avbetalning? Allt är individuellt men bara för att man kan köpa en ny Porsche kontant så betyder det inte att man måste.
Volkswagen har jag redan en, tveksamt om det blir en nästa gång. Jag gillar min Volvo bättre.
 
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Med tanke på köerna så handlar det om betydligt längre tider än 30-60 minuter…

[länk]

[länk]
Fast isåfall hjälper det inte om det finns en betydligt bättre restaurang på platsen. Vill man hålla sin plats i kön så går man inte och sätter sig och äter antar jag?

Vad gäller Gotland så är det nog ovanligt med 100 mils sträckkörning så med lite planerande borde man kunna klara sig bra utan snabbladdning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja det är som idag. Men bränsleupproret menar att det är så jättebilligt att man kan tanka där. Men då har du minst 500 kr fram och tillbaka i bro/färjeavgift om du är årsmedlem som kostar 499 kr per år.

Det får vara mycket billigare om man ska tjata om att dk är billigare i bränsle. Allt annat är betydligt mycket dyrare :)
Nej man åker inte över bron och tankar och åker hem igen utan tankar i samband med något besök där. Samma med alkohol som är billigare men inte värt en resa om man inte köper ofantliga mängder.
Danskarna däremot vallfärdar till Skåne som aldrig förr.
 
Fördriver lite tid i Gävle.

Elbilsladdningsskärm visar tid, batteriprocent, resterande laddningstid och strömstyrka. Knapp för att avbryta laddningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D
A Argastesnickaren skrev:
Lite intressant är väl vad miljön kan spara på detta.
23 000 ton är inte illa.
Urklipp nedan.

Under 2018 invigdes världens största batterifärjor – Tycho Brahe och Aurora från ForSea. Därmed slutfördes ett flera år långt projekt, där konventionella dieselmotorer konverterats till batteridrift. Den nya tekniken minskar utsläppen med ungefär 65 procent eller motsvarande 23 000 ton koldioxid per år.
Medan vi skojar om eldrivna stridsvagnar så läser jag idag att utvecklingen av eldrivna stridsfordon pågår, bla ses det som en fördel att de är tysta, där fick vi.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
M
R Robert-san01 skrev:
Fördriver lite tid i Gävle.

[bild]
Både inlägg och aktivitet faller under epitetet ungefär lika intressant som att titta på färg som torkar.
Är det nån form av fetisch att ta en bild på displayen när en elbil laddar? Att sedan lägga upp bilden på ett forum måste inbegripa nån form av upphetsning som vi normala inte förstår.😏
 
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nej man åker inte över bron och tankar och åker hem igen utan tankar i samband med något besök där. Samma med alkohol som är billigare men inte värt en resa om man inte köper ofantliga mängder.
Danskarna däremot vallfärdar till Skåne som aldrig förr.
Ja vi har många danskar och tyskar här, som vanligt sedan 10-15 år tillbaka.

Man åker inte till DK för att köpa alkohol som skåning, man åker till Tyskland, och då ser man till att låna en brobizz och drar med sig släp och iallafall så man är 2 personer :) Minst 60 flak öl och resten av vikten sprit.
Man åker inte under semesterveckorna om man inte gillar köer såklart.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.