ullberg
Nej, du behöver inte använda Makitas / trimmertillverkarens tråd, valfri i rätt diameter går bra. Själv gillar jag Oregons stjärnformade, tror den heter nylium eller något liknande, nu kör jag 3mm i min HVA (bensin) trimmer men körde tidigare 2,4 i annan trimmer och tycker den både klipper och håller bra…
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
ullberg ullberg skrev:
Nej, du behöver inte använda Makitas / trimmertillverkarens tråd, valfri i rätt diameter går bra. Själv gillar jag Oregons stjärnformade, tror den heter nylium eller något liknande, nu kör jag 3mm i min HVA (bensin) trimmer men körde tidigare 2,4 i annan trimmer och tycker den både klipper och håller bra…
Tack!
 
Nån som vet vad som skiljer bandslipen 9403 från 9403j?
 
Har för mig att J betyder att den kommer i Macpac med "insert".
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har för mig att J betyder att den kommer i Macpac med "insert".
Stämmer bra det.
 
Hej,
Någon som har tips på en bra handhållen dammsugare för 18v? Är tänkt att användas i hemmet i första hand så bonus om den inte är. makita vanliga gröna(!).

Har flera batterier så bara bra om de kommer till användning tänker jag...
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
engs
A Agorazo skrev:
Hej,
Någon som har tips på en bra handhållen dammsugare för 18v? Är tänkt att användas i hemmet i första hand så bonus om den inte är. makita vanliga gröna(!).

Har flera batterier så bara bra om de kommer till användning tänker jag...
Verktygsvaruhuset har vita 18V sådana skaftdammsugare eller vad de kallas. Har funderat på en själv men skulle behöva en extra laddare tror jag. Springa ut till garaget för att batteriet är slut när man dammsuger efter ungarnas frukost en vintermorgon lockar inte… kör du 12V finns även en i rosa.

OBS om de är bra eller ej vet jag inte.
 
K
A Agorazo skrev:
Hej,
Någon som har tips på en bra handhållen dammsugare för 18v? Är tänkt att användas i hemmet i första hand så bonus om den inte är. makita vanliga gröna(!).

Har flera batterier så bara bra om de kommer till användning tänker jag...
Makita DCL281 finns i vit.
 
Unikt namn
Har någon erfarenhet av hur kraftiga de olika 18v häcksaxarna är, eller egentligen hur billig variant jag kan köpa utan att bli missnöjd?
Är det stor skillnad i upplevd styrka på
DUH523 (15mm kvistar) jämfört med tex DUH506 (20mm kvistar) och DUH601 (23.5mm kvistar)?

Det är åter dags att klippa Hagtornshäcken och det skulle vara skönt att slippa den sladdburna eländet jag har idag.
Dessutom tycker jag den känns lite klen mot de kraftigare grenarna och får lixom tugga sig igenom snarare istället för klippa, men ofta åker manuella grensaxen fram mot dessa.

Jag har fått för mig att just Hagtorn är lite segare än andra häckar och svårklippt, men det kan ju även vara att min häcksax bara är klen och slö.
 
engs
Har en DUR368 häcksax. Några år sen så den kanske har utgått. Dubbla 18V batterier. Just den för den har extra långt svärd så jag når att ta toppen på bred häck från bara ena sidan och halverade alltså just det jobbet. (Måste stå på plattformsstege för att nå upp och det är ett jäkla spring upp o ner för att flytta denna).

Bland det bättre köpen jag gjort. Har många häckar och (för att vara en villatomt) ganska stor sådan. Avskydde den jäkla skarvsladden jag fick krångla med, dra genom häcken för att nå osv.

Nu är det inte längre ett jobb man drar sig för.

Har inte så mycket kraftiga grenar dock, så där är jag osäker. Ibland händer det man får ta med en grensax för en enstaka grov en.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Unikt namn
@engs
Tack för svar.
Men Dur368 är väl grästrimmern med dubbla batterier.

Kan det vara DUH651 du menar?
Den verkar släppts 2016, 2x18v, 65cm svärd och tar upp till 18mm kvistar enligt prisjakt. Den syns inte längre på Makitas svenska hemsida.

Jag kan inte hitta att någon av de nu listade modellerna på Makitas sida har 2x18v batteri, men de starkaste påstås ju klippa grövre kvistar.
Kan övergången till kolborstfria motorer verkligen göra så stor skillnad att det inte behövs 2x18v, eller har XTG/40V systemet ersatt 2x18? :thinking:
 
engs
Rätt av dig! Blandade ihop modellnamnet med min trimmer.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Jag har en äldre DCL280-liknande dammsugare för 10.8 V och den gör sitt jobb över förväntan. Den dammsuger inte hela huset, även om det går, men passar utmärkt för det lilla. Lätt och smidig.

För övrigt har jag fullständigt tappat tron på Makita efter köp av DUX60 med trimmer och häcksax EN401MP. Detta pga en vansinnigt korkad säkerhetsfunktion som i praktiken gör maskinen oanvändbar, eller farlig. Synd att man är fast i detta batterisystem, annars hade det blivit Milwaukee.

Den är dessutom dåligt balanserad. Häcksaxen gör den väldigt framtung. Den blir tungjobbad med den stora massan längst fram. Men det finns kraft i den.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Har en Duh602 som jag är väldigt nöjd med, extremt tyst, blir glatt överaskad varje gång man tar fram den, fin kontroll på "gasen" och det vridbara handtaget är praktiskt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har en äldre DCL280-liknande dammsugare för 10.8 V och den gör sitt jobb över förväntan. Den dammsuger inte hela huset, även om det går, men passar utmärkt för det lilla. Lätt och smidig.

För övrigt har jag fullständigt tappat tron på Makita efter köp av DUX60 med trimmer och häcksax EN401MP. Detta pga en vansinnigt korkad säkerhetsfunktion som i praktiken gör maskinen oanvändbar, eller farlig. Synd att man är fast i detta batterisystem, annars hade det blivit Milwaukee.

Den är dessutom dåligt balanserad. Häcksaxen gör den väldigt framtung. Den blir tungjobbad med den stora massan längst fram. Men det finns kraft i den.
DCL281 känns ju som ett bra köp då. Fanns ju i vitt också vilket är positivt.

Tack för alla svaren👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.