useless useless skrev:
Vilken nytta tillför jod?
Det gick visst lite fort 😂
Det skulle stå grovt. Inte "med jod"
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det går fort att få en massa organiskt material i gruset via löv,pollen etc.
M Markarbetaren skrev:
Som Dilato skriver, löv och annat organiskt material bryts ned till jord över tid och då är man inne i det organiska ekorrhjulet där det går fortare och fortare för ogräs och annat att föröka sig.

Jag gjorde iordning en del av min tomt för några år sedan, kanske 7-8 år sen. Inte iordning i den bemärkelsen, snarare en gammal avskild gräsmatta på 20m2 som jag hårdgjorde istället för att slippa klippa. Klass3 duk på lera och ett lager på 10cm med 0-18 och singel på detta. Över denna ytan hänger grannens lönnar. Har genom åren försökt hålla undan höstlöven men det är hopplöst ändå. Nu kan ytan liknas vid en äng med halv meter högt ogräs. Det är alltså löv som förmultnat som ogräset slagit rot i. Går relativt lätt att rycka upp då det inte klarar växa genom duken. Men det går fort när det väl börjat växa.
ok . Jag skulle i alla fall lägga markduk :) det gör att processen blir med långsam jämfört utan markduk
 
Skriver som jag brukar i dessa trådar. Du får först göra ett rejält jobb med att rensa upp det som växer där nu. Sen underhåller du med valfri kratta/harv beroende på vad du har att tillgå. Behövs varken gasol, salt, roundup eller liknande. Vi har flera hundra kvadrat med grusad yta och det hålls ogräsfritt enbart genom mekanisk bearbetning. Lite hjulhacka, men mest gårdsharv efter gräsklipparen. Sen kantskär vi mer ordentligt vid behov.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Mycket bra tips här. Jag har själv en grusplan samt lite grusgångar som gärna vill växa igen. Än så länga har jag kört med en hemmagjord grov "kratta" bakom trädgårdstraktorn som river upp det mesta. Sedan har jag gått och plockat upp det upprivna ogräset. Ganska effektivt med minimal insats.

Tänkte börja kombinera detta med salt samt en gräskant framöver.
veddige veddige skrev:
Roundup Speed C det ända som gäller om du inte vill rensa för hand
Det tar ca 14 dagar innan det börjar vissna. Grön flaska med blå kort innan var korken gul
Efter ett tips av en som testat det mesta mot varandra i provrutor, så var ad blue det klart effektivaste! 159kr/10l på Jula. Påför på ogräset med trycksatt sprayflaska typ för avfettning så går det snabbt. Ex.Roundup 499kr/1 liter på Jula.
Vad jag vet så ska det inte vara skadligt för djur å natur? Det bygger på övergödning av ogräset..
 
  • Gilla
Maxell101
  • Laddar…
Antingen gör du en nyanläggning, men du måste ändå underhålla. Annars en traktor som får hyvla försiktigt sen får man rensa bort tuvorna och krattat. Sen kan man skaffa en rejäl ogräsbrännare, men man ska bara lätt gå över ogräset, cellerna ska koka, upprepa. Hjulhackan Lucko är inte dum i kombination med att du skyfflar. Jag skulle personligen så in låga perenner som tål att det körs och trampas på lite. Jag har gjort läxan att de som vill ha det skött=sterilt de mår inte bra när de blir äldre o inte orkar sköta. Bättre uppskatta att ge mer utrymme till växter o djur.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ta bort ogräset för hand sen saltar du rejält. Kommer minska tillväxt med 90%. Salta varje år. Mycket.
 
Jag låter det växa och kör ner det med klippare och trimmer. Jag lägger inte av min begränsade tid i livet på att plocka ogräs från uppfarten så att grannarna ska bli nöjda.
 
  • Gilla
  • Haha
Norrtull och 8 till
  • Laddar…
Bort med grus och högt gräs. Anlägga gräsmatta och köpa robotgräsklippare!?
(Trimmern skvätter grus och "hotar" mina fönster.)
Respons på det?
 
F
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
OT: Det är väl ingen höjdare för bilen om det är en massa gräs/växtlighet där man parkerar? Växtlighet binder och avger fukt vilket ger en bra förutsättning för rostangrepp på bilens underrede.

Eller är jag felinformerad?
Delvis rätt, men har man bilen stående parkerad på ett och samma ställe brukar det inte växa speciellt många grässtrån där.
 
veddige veddige skrev:
Roundup Speed C det ända som gäller om du inte vill rensa för hand
Det tar ca 14 dagar innan det börjar vissna. Grön flaska med blå kort innan var korken gul
När man använder den typen av ogräsmedel, kan man då sprida det över hela gräsmattan för att bara bli väck med ogräset eller dör också det vanliga gräset då?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
När man använder den typen av ogräsmedel, kan man då sprida det över hela gräsmattan för att bara bli väck med ogräset eller dör också det vanliga gräset
Allt dör om du sprider Roundup på gräsmattan.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Grusgångar kräver regelbunden mekanisk bearbetning för att hålla sig ogräsfria och snygga - det fanns en anledning till att man krattade och randade gruset "varje vecka" förr i tiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
hsd
Jag fick tag på geotextil n4 , används vid vägbyggen men efter några år så växer gräset och när jag skrapar så ser jag att huvuddelen växer ovanpå duken och gräsrötterna tränger igenom duken
Löv och sådant ger näring åt
A Albertini skrev:
Hej på er,

Tack för alla svar ni hittills bidragit med.
För att kommentera några av er, så kan jag nämna att markduk finns, men vet inte vilken typ och kvalitet.

I övrigt har jag väldigt mycket grus, och bilden var bara ett exempel. Hela området runt garaget är grusat och samma problem där. Jag har även grusgångar mellan hus, garage och vedbod, vilket är väldigt fint så länge ogräset inte härjar.


Det låter som att kratta bakom åkgräsklipparen, salt eller kaustiksoda, är bra alternativ för min situation. Dock är väl detta endast i förebyggande syfte?
Hjälper det verkligen mot ogräset som finns där idag?
Eller kan krattan verkligen riva upp all skit?

Mvh
Rickard
Jag använder ett rensjärn / gångskyffel, flera olika namn på en plåtbit med skaft
Det innebär skapande utmed markduken under gånggruset följt av räfsa bort växtdelar och därefter kratta till gångruset /gårdsgruset
Det tar på axlarna så det blir sist i att göra listan 😞
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har man lite större ytor och kan köra med åkgräsklippare funkar det super med tex biltemas mossrivare 41-362. Har säkert ett par tusen m2 gårdsplan och nu några år efter vi "grusade"upp den med 8-11 fraktion är det väldigt lite ogräs som man behöver ta för hand/hacka bort. Vi har ingen markduk under, men har dock valt att lägga lite tjockare typ 2-3 cm med makadam för att göra det svårare för ogräset. Trodde jag skulle ryka på mkt återkommande jobb när jag fixade vår gårdsplan men det är tio minuter i veckan på åkgräsklipparen ..
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Vägsladd bakom gräsklippar traktor.
H balk med piggar på bakom bil gräsklippar traktor.
Enda som gäller är att riva vägen om det ska va fritt.
Har snöblad bakom min traktor med is rivar stål på när jag drar min uppfart och parkering.
Jämnar till med det också
Fråga en jordbrukare!
 
  • Gilla
Rooten48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.