D
T Troberg skrev:
Låt mig se de tekniska lösningarna i praktiken innan vi rusar iväg och bestämmer oss för något.

Tekniken först, sedan besluten.


Har de råd att lägga en kvarts miljon eller mer på en bil?



De ändringar du föreslår är sådant som tar flera generationer. Feck, titta på hur många städer som fortfarande har en stadskärna som i grund och botten är designad för häst och vagn...
Vad är det i tekniken du undrar över, mycket enkelt och framförallt mycket enklare än det har varit?
 
D djac skrev:
Vad är det i tekniken du undrar över, mycket enkelt och framförallt mycket enklare än det har varit?
Många punkter:

* Just nu är det bara små personbilar. Det är ganska många fordon som inte har elektriska alternativ.

* Priset.

* Andrahandsvärdet.

* Säkerheten. Lipobatterier gillar inte alls fysiskt våld.

* Miljöaspekterna kring batteritillverkning.

* Livslängd.

* Räckvidd.

* Framtidssäkerhet. Jag vill inte hamna i samma sits som de som köpte gasol eller etanolbil, eller, för den delen, de som köpte elbil de tidigare gångerna man försökte pusha elbilar.

Sedan har vi ju hela biten som inte är bilar, om man talar om ett samhälle utan förbränningsmotorer. Det finns massor av tillämpningar där det inte går eller är för dyrt för att funka, tex flyget, (åk)gräsklippare, motorsågar, båtmotorer, motorcyklar, snöskotrar, allt som ska funka ute i terrängen, militärfordon osv.

Man kan lösa vissa av de här problemen, ett åt gången, men man måste först lösa problemen innan man dödar andra lösningar.
 
T Troberg skrev:
Har de råd att lägga en kvarts miljon eller mer på en bil?
Sannolikt inte. Om de öht har råd med en bil så kan de däremot leasa t ex en ORA eller Fiat för 3000 kr/mån. Eller kanske köpa en begagnad Zoe, Leaf, E-up eller annan mindre bil under 150 000 kr.
 
A ajn82 skrev:
2038 menar du?

I det läget skulle jag tro bensin och dieselbilar är förbjudna i storsäderna och större tätorter, och därmed inte ett alternativ för 80% av befolkningen. Lär inte finnas många bensionstationer kvar i de områdena i det läget, men ute på landet kanske.
Ja det blev feltrycksnisse.

Jag tror inte vi i Sverige kommer förbjuda det. Vi har inga förbud i Sverige förutom dubbdäck på 2 gator?
Vi har en storstad i Sverige, 2 om vi vill räkna GBG.
Jag köper att man absolut inte ska få köra fordon i centrum på alla städer, el som diesel :)
Sthlm hade väl varit toppen om de förbjudit alla fordon som inte till 100% måste ha med sig verktyg, sjukresor, färstjänst osv.
För att åka in till nk eller shoppa var man nu gör det är idioti.

Tänk också på att den dieselbil/bensinbil som lämnas över till ny ägare i detta nu kommer att leva i minst 40-50 år om man tar hand om bilen. Du vill med dina 15 år skrota en bil som kan vara i pedantskick 15 år gammal.
 
D djac skrev:
Jag kan bara addera Malmö till listan, mycket förändringar i vägnätet för att uppmuntra cykling och kollektivtrafik har gjort det mycket sämre för bilar, allt är såklart medvetet och siktar väl på någon framtid. Att det sedan sammanfallit med interhethandel, pandemin och uppkomsten av stora köpcentrum utanför stadskärnan gör ju att centrum i stort tappat rejält, sen växer det fram lite nya områden där ungdomar, som i huvudsak väljer bort bilägande, samlas och shoppar och går på restauranger.
Malmö är dock enkelt att köra i till skillnad från Göteborg och Sthlm. Sthlm är okej att köra i om man pallar med alla dryga sthlm:are som tutar hela tiden. Gbg är bara efterblivet.
Malmö är så pass enkelt att jämfört med de andra städerna känns det som en bonnhåla.
Skillnaden är att du kan helt plötsligt inte förvinna i en tunnel, eller riskera en spårvagn eller helt plötsligt vet man inte var man är.

Malmö så tittar du på kartan, och vid entre ska du antingen vänster eller höger. =)
Var där nere förra veckan nämligen ;) Och har kört i malmö via sjukresor och det var inte så stor skillnad.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
T Troberg skrev:
Många punkter:

* Just nu är det bara små personbilar. Det är ganska många fordon som inte har elektriska alternativ.

* Priset.

* Andrahandsvärdet.

* Säkerheten. Lipobatterier gillar inte alls fysiskt våld.

* Miljöaspekterna kring batteritillverkning.

* Livslängd.

* Räckvidd.

* Framtidssäkerhet. Jag vill inte hamna i samma sits som de som köpte gasol eller etanolbil, eller, för den delen, de som köpte elbil de tidigare gångerna man försökte pusha elbilar.

Sedan har vi ju hela biten som inte är bilar, om man talar om ett samhälle utan förbränningsmotorer. Det finns massor av tillämpningar där det inte går eller är för dyrt för att funka, tex flyget, (åk)gräsklippare, motorsågar, båtmotorer, motorcyklar, snöskotrar, allt som ska funka ute i terrängen, militärfordon osv.

Man kan lösa vissa av de här problemen, ett åt gången, men man måste först lösa problemen innan man dödar andra lösningar.
Ja, allt detta är ju frågor som rör alla nybilsköp, så det är ju rätt funderingar men inte direkt relevant eller relaterade till el. Sen har jag svårt att se det klena utbudet av elektriska stridsvagnar som ett problem när någon väljer sina nästa tjänstebil.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
R Rkarlsson skrev:
Malmö är dock enkelt att köra i till skillnad från Göteborg och Sthlm. Sthlm är okej att köra i om man pallar med alla dryga sthlm:are som tutar hela tiden. Gbg är bara efterblivet.
Malmö är så pass enkelt att jämfört med de andra städerna känns det som en bonnhåla.
Skillnaden är att du kan helt plötsligt inte förvinna i en tunnel, eller riskera en spårvagn eller helt plötsligt vet man inte var man är.

Malmö så tittar du på kartan, och vid entre ska du antingen vänster eller höger. =)
Var där nere förra veckan nämligen ;) Och har kört i malmö via sjukresor och det var inte så stor skillnad.
Haha, ja kul, jag tycker inte någon av de är svåra, sen finns det ju såklart fler val ju större staden blir, mina kommentarer var mer relaterade till de förändringar Malmö gått igenom, trafikmässigt, sen jag började köra bil där.
 
M Markarbetaren skrev:
Allt är relativt men jag upplever att för 15-20 år sedan fick man betydligt mer bil för typ 50k. Idag är det på gränsen till löjligt, 50k ger inte mycket till bil idag.

Visst, pengars värde, inflation osv. osv. Men idag är det hopplöst att hitta något för rimliga pengar.
Jag håller med. Man kunde få ganska en ganska hyfsad bil för 50 tkr, typ en 8-10 år gammal Audi i bra skick.
Hittar man idag en Audi för 50 tkr efter avdragen prutmån är den en 2010:a eller en långmilare.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Nu verkar det bli läge att köpa begagnade elbilar, begagnade Tesla model 3 har tappat 30% i försäljningspris i USA:

[länk]
Inte helt konstigt med tanke på att nybilspriserna sänkts väldigt mycket också.
 
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En fjärdedel av befolkningen. Om vi räknar länet.

Mycket lättkörd stad. Men det är klart, är man en ovan bilförare är det svårt med tät stadstrafik.
Vi pratade om Stockholm innerstad, den är knappast ett län. Det är bara en liten minoritet som bor i Sthlm, 10% ungefär. Räknar du in västra götaland när du pratar om Göteborg också? I så fall har du 23% i Sthlm, och 17% i Gbg.

Jag har kört bil runt om i världen, den största staden jag kört i har ca 22 miljoner invånare. Så erfarenhet finns det gott om. Det räcker att komma till södra Europa så inser man hur liten stad Sthlm är.

Stockholm är knappast svår att köra i, men den är usel med alla köer och svindyra parkeringar, om man nu skulle hitta någon ledig… 😂
 
M
VW verkar ha gjort lite felbedömning av marknaden, eller så är det en högre räntekurva som ställer till det.
"Enligt siffror som tidningen tagit fram tillverkade Volkswagen 97 000 bilar i ID-serien i Europa från januari till maj. Av dem ska endast 73 000 ha sålts till kund."
https://elbilen.se/nyheter/volkswagens-elbilar-pressas-av-konkurrensen/
 
  • Wow
pacman42
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vi pratade om Stockholm innerstad
Du kanske gjorde, men vi andra pratade om hur många som nyttjar staden och därmed har nytta av att köra i den regelbundet. Då är länet en rimlig avgränsning, även om ett lite större område nog inte heller hade varit orimligt att räkna in.
Nissens Nissens skrev:
Stockholm är knappast svår att köra i
Enig. Och ändå har en av oss påstått att det är värdelöst att köra där.
Nissens Nissens skrev:
den är usel med alla köer och svindyra parkeringar, om man nu skulle hitta någon ledig.
Det är väldigt lite köer inne i stan. En försvarlig mängd köer in mot stan iofs., men det är ju sådana där människor du inte ens ville räkna med.

Är det svårt att hitta parkering är denna för billig, inte för dyr.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, ja kul, jag tycker inte någon av de är svåra, sen finns det ju såklart fler val ju större staden blir, mina kommentarer var mer relaterade till de förändringar Malmö gått igenom, trafikmässigt, sen jag började köra bil där.
Ja en del är där såklart. Men den är fortfarande enkel jämfört med de andra.
Vi var i sthlm för 2 år sen. Och jag missade att lägga mig i rätt fil nånstans där runt drottninggatan eller vad fan de heter, och vips var jag helt jävla fel. Skulle tydligen in i en tunnel egentligen men hamna nog vid något känsligt då där var vakter med pistoler i hölster :p

Saktade man ner precis under högsta tillåtna hastighet tuta ju mupparna som besatta. I Malmö kör de bara rally och som om de har fått körkort i cornflakes paket.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du kanske gjorde, men vi andra pratade om hur många som nyttjar staden och därmed har nytta av att köra i den regelbundet. Då är länet en rimlig avgränsning, även om ett lite större område nog inte heller hade varit orimligt att räkna in.

Enig. Och ändå har en av oss påstått att det är värdelöst att köra där.

Det är väldigt lite köer inne i stan. En försvarlig mängd köer in mot stan iofs., men det är ju sådana där människor du inte ens ville räkna med.

Är det svårt att hitta parkering är denna för billig, inte för dyr.
Suck
Om du läser mess #17203 som jag kommenterade så skriver @ajn82 :
”Ja, och pratar vi Stockholms innerstad så tror jag det händer innan 2030.”
Det var alltså det VI diskuterade och plötsligt ramlar du in och börjar snacka om Stockholms län, det var alltså bara du som inte pratade om innerstaden. Och det är en liten minoritet av Sveriges befolkning som bor i Stockholms stad.

Ordklyverier kan du ägna dig åt bäst du vill, det är ont om lediga P platser i Sthlm, och de som finns är ofta dyra du kan ju tycka något annat, men jag håller inte med. Jag undviker att ta bilen till Sthlm, en av fördelarna med den staden är att tunnelbanan funkar helt ok.
Och lederna i Sthlm är hopplösa att åka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.