B
Vi ska dra igång en större tillbyggnad ganska snart och håller i dagsläget på att försöka hitta en byggare. A respektive K-ritningar är framtagna. Vi har fått ett par offerter på tillbyggnaden. Eftersom handlingarna inte förklara precis allt som ska göras i detalj då vi tex inte har bestämt alla materialval till 100%, eller vet precis var eluttag ska sitta osv, så gissar jag att det kommer bli diskussioner om vad som ingår om man skulle skriva fast-prisavtal på någon av dessa.

Jag är därför inne på att skriva ett avtal på löpande räkning. Vill dock ha någon form av tidsplan (takpris på arbete). Om man gör en tidplan som säger att stomme tex ska ta 1 månad att resa, kan jag då även definiera att det ska utföras av tex 4 personer så jag har ett takpris på arbetskostnad av stomresningen? (så det inte blir 1 månad men 8 hantverkare vilket blir dubbla kostnaden)

Material vill jag betala mot mot uppvisat kvitto och eventuellt påslag så jag själv kan stämma av det som köps.

Låter det som ett vettigt upplägg? Vad mer ska jag tänka på?

B Baskavoda skrev:
Vi ska dra igång en större tillbyggnad ganska snart och håller i dagsläget på att försöka hitta en byggare. A respektive K-ritningar är framtagna. Vi har fått ett par offerter på tillbyggnaden. Eftersom handlingarna inte förklara precis allt som ska göras i detalj då vi tex inte har bestämt alla materialval till 100%, eller vet precis var eluttag ska sitta osv, så gissar jag att det kommer bli diskussioner om vad som ingår om man skulle skriva fast-prisavtal på någon av dessa.

Jag är därför inne på att skriva ett avtal på löpande räkning. Vill dock ha någon form av tidsplan (takpris på arbete). Om man gör en tidplan som säger att stomme tex ska ta 1 månad att resa, kan jag då även definiera att det ska utföras av tex 4 personer så jag har ett takpris på arbetskostnad av stomresningen? (så det inte blir 1 månad men 8 hantverkare vilket blir dubbla kostnaden)

Material vill jag betala mot mot uppvisat kvitto och eventuellt påslag så jag själv kan stämma av det som köps.

Låter det som ett vettigt upplägg? Vad mer ska jag tänka på?
Det blir nog svårt att få en byggfirma att ställa upp på dessa villkor.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Litar du inte på att firman du anlitar (ta referenser) och att de gubbar som kommer jobbar den tid de är där och att kvittona inte stämmer så anlita inte den firman. Du kan inte minutköra andra människor såtillvida du inte äger byggfirman.

Glöm inte att 96% av alla människor är bra och hederliga. Jag tror att du ska fundera på om du har svårt att lita på folk generellt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Avtalsfomen "takpris" finns ju. Det är löpande räkning upp till takpriset. Allt däröver får byggaren göra "gratis".

Men det blir ju knepigt om inte allt är noga specat innan. För takpriset kan ju bara innehålla realtivt väl definierade poster. Om du ex. väljer att ha en exklusiv svårmontrad panel på väggarna, så måste det få bli dyrare än målad gipsskiva.

Och om du väljer fler vägguttag så riskerar du att halva det totala eljobbet "hör till" ditt extra uttag.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Personligen försöker jag anlita firmor med gott rykte, på löpande räkning. Har firman genuint bra rykte, så litar jag på att det inte fuskas vare sig med kvalitet eller tidsredovisning. Och en sådan firma har orderboken full för lång tid frammåt, att maska skulle bara ställa till problem med nästa kund på listan.

Och en firma med bra rykte som kanske har lite högre timpeng än de billigaste arbetar ofta så mycket effektivare att det blir avsevärt billigare ändå, trots lite högre timkostnad.

För en del år sedan när vi byggde på huset, så hade den "billigaste" firman vi pratade med ungefär hälften så hög timpeng som de vi anlitade (utländsk arbetskraft, de med låg timpeng). men de räknade med 8ggr fler timmar än vad det sedan tog med firman vi anlitade.

Redigerat:
  • Gilla
mr_bygg och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Personligen försöker jag anlita firmor med gott rykte, på löpande räkning. Har firman genuint bra rykte, så litar jag på att det inte fuskas vare sig med kvalitet eller tidsredovisning. Och en sådan firma har orderboken full för lång tid frammåt, att maska skulle bara ställa till problem med nästa kund på listan.

Och en firma med bra rykte som kanske har lite högre timpeng än de billigaste arbetar ofta så mycket effektivare att det blir avsevärt billigare ändå, trots lite högre timkostnad.

För en del år sedan när vi byggde på huset, så hade den "billigaste" firman vi pratade med ungefär hälften så hög timpeng som de vi anlitade (utländsk arbetskraft). men de räknade med 8ggr fler timmar än vad det sedan tog med firman vi anlitade.
Instämmer till fullo. Har man en bra relation till sin entreprenör så blir löpande räkning det billigaste.

B
Det skulle inte vara en fråga om jag var bekant med hantverkaren och lita till 100% på personen, men tyvärr har jag inte någon byggare som jag jobbat med tidigare och vet fungerar. Jag har varit i kontakt med ett par stycken där jag pratat med referenser och därigenom fått bra vitsord, men jag känner ändå att jag vill ha mer än ett avtal där det bara står en timkostnad per arbetad timme.

Jag vill tro gott om folk, men när det blir oklarheter gällande vad man kommit överens om så tänker jag att det är bra att ha så mycket som möjligt nerskrivet i ett avtal.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
jag [tänker] att det är bra att ha så mycket som möjligt nerskrivet i ett avtal.
Då måste du räta ut de frågetecken du vet att du bär med dig. Vill du ha ett detaljerat avtal kan du inte vänta med att bestämma materialval eller hur många eluttag du vill ha. Gör du det kommer allt sådant bli ÄTA-poster som du ändå inte har kontroll över.

Heltäckande avtal är svåra och dyra att skriva och ger en stelbenthet få människor faktiskt gillar.

Detaljerade avtal som följs utan några ändringar är bra. Men detaljerat avtal, som sedan påverkas av ändringar, gör att du riskerar att få betala dubbelt och tredubbelt. Du har först en fast del som skall betalas, sedan rörligt för ändringen, stor risk att den rörliga delen då kommer att inkludera (mycket) tid som gick åt till den fasta delen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
I InsidersUnited skrev:
Glöm inte att 96% av alla människor är bra och hederliga. Jag tror att du ska fundera på om du har svårt att lita på folk generellt.
Att 96% av byggbranschen i Stockholm skulle bestå av "hederliga" människor vill jag nog se siffror på. Har för många skräckhistorier i bekantskapskretsen för att tro på detta. Kulturen där är snarare går-det-så-går-det. Sen finns det ju ljuspunkter!

Och nu när branschen viker så lär byggföretagarna oftare ställas inför dåliga och krassa val. Och lojaliteten till en engångskund lär vara bra lägre än andra lojaliteter när de måste välja.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
B
Jag tycker att råden i tråden går mot råd man annars läser på forumet. Att gå på löpande avtal och lita på att hantverkarna kan sitt jobb och gör det bra brukar oftast inte vara det som rekommenderas. Kan dock hålla med om att det förmodligen inte är smart att ha både fast och rörlig del då det kan bli diskussioner om vad som ingår.

Antar att det bästa för mig är att ha ett löpande avtal med en sluttid som behöver hållas för att ha lite påtryckningsmedel och sedan lägga mer energi på att följa upp utfört arbete och inte betala ut pengar så länge arbetet inte är utfört.

Hur lätt/svårt är det för mig att bryta ett avtal som går på löpande räkning om jag märker att jag inte får den framdrift en vi kommit överens om?

Claes Sörmland
B Baskavoda skrev:
Jag tycker att råden i tråden går mot råd man annars läser på forumet. Att gå på löpande avtal och lita på att hantverkarna kan sitt jobb och gör det bra brukar oftast inte vara det som rekommenderas. Kan dock hålla med om att det förmodligen inte är smart att ha både fast och rörlig del då det kan bli diskussioner om vad som ingår.

Antar att det bästa för mig är att ha ett löpande avtal med en sluttid som behöver hållas för att ha lite påtryckningsmedel och sedan lägga mer energi på att följa upp utfört arbete och inte betala ut pengar så länge arbetet inte är utfört.

Hur lätt/svårt är det för mig att bryta ett avtal som går på löpande räkning om jag märker att jag inte får den framdrift en vi kommit överens om?
Det är nog så enkelt att det inte går att skydda sig mot en ful fisk. Man är i en utsatt position när man tar in byggentreprenörer. Kanske är det bästa man kan göra att gå på ordentliga referenser och se till att man inte sitter med en sån tight budget att om det drar över så hamnar man i skiten. Då ska man nog inte bygga för det drar nästan alltid över och man kan inte kontrollera det. Byggen är riskfyllda.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag brukar förorda löpande, med betrodda hantverkare. Men hantverkare med betalningsproblem kvalar inte in. Det vore helt livsfarligt att anlita en sådan på löpande räkning. Stor risk att du blir en kassako.

I ett av inläggen uppfattade jag att detta är en firma som helt arbetar med underentreprenörer? En sådan skulle jag inte heller anlita överhuvudtaget. Varför skulle en duktig snickare arbeta via en ren förmedlare? Oftast är det bottenskrapet av hantverkare man får in på det viset.

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.