Nybörjarfråga - erbjuder Vandetbilt 6330 några fördelar över 4320 i en normal villa? Antar att detta är samma larm som Siemens SPC och att alla Siemensprylar passar, eller?
 
C cpalm skrev:
Perfekt. Skissade på detta - verkar det vettigt?
[bild]
Precis så om man kör enkel dubbelbalansering.
Går ju dra på fler också men kan du hålla nere antalet så har du ju fler sektioner i huset dvs lite bättre kontroll än att 9 kontakter ligger på samma sektion.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nybörjarfråga - erbjuder Vandetbilt 6330 några fördelar över 4320 i en normal villa? Antar att detta är samma larm som Siemens SPC och att alla Siemensprylar passar, eller?
https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=649

Funktionsmässigt är det inte skillnad utan bara hur stort du kan bygga ut den.. Siffrorna i centralnamnet avgör vissa saker ex kapslingsmodell mm..
 
N NomNom skrev:
[länk]

Funktionsmässigt är det inte skillnad utan bara hur stort du kan bygga ut den.. Siffrorna i centralnamnet avgör vissa saker ex kapslingsmodell mm..
Tack för svaret! Alltså noll skillnad för villasvenne. Jag antar att 4 dörrar max är antalet dörrar med passagekontroll? Övriga dörrar går som vanlig zon med magnetkontakt?

En extra X-bus kan ju eventuellt medge friare kabeldragning men annars ser jag inte annat än att en vanlig villa klarar sig med 4320 eftersom funktionen är samma mellan apparaterna. Var mer ute efter om 6330 erbjöd något unikt men det är alltså bara en skillnad i kapacitet.
 
T
A Anders_Nilsson skrev:
Tack för svaret! Alltså noll skillnad för villasvenne. Jag antar att 4 dörrar max är antalet dörrar med passagekontroll? Övriga dörrar går som vanlig zon med magnetkontakt?

En extra X-bus kan ju eventuellt medge friare kabeldragning men annars ser jag inte annat än att en vanlig villa klarar sig med 4320 eftersom funktionen är samma mellan apparaterna. Var mer ute efter om 6330 erbjöd något unikt men det är alltså bara en skillnad i kapacitet.
Precis som du säger gäller det dörrar med passerkontroll (kortläsare).
Vad gäller bussen så kommer du troligen inte ens behöva bry dig om att göra en bussslinga i din villa, utan du kan bygga stjärnnät utan problem (har för mig totala längden då är 500m, kan minnas fel).

Det jag ser som det vanligaste man kan sakna är larmområden ifall man vill dela upp det mycket. Eller Mapping Gates som man använder när man vill göra några roliga styrningar eller att saker ska hända tex om en ingång blir aktiverad under visst klockslag.
Men ska man inte hålla på med styrningar finns det ingen mening med större central, och 5000-serien skulle troligen räcka och bli över då.
 
T TechChad skrev:
Precis som du säger gäller det dörrar med passerkontroll (kortläsare).
Vad gäller bussen så kommer du troligen inte ens behöva bry dig om att göra en bussslinga i din villa, utan du kan bygga stjärnnät utan problem (har för mig totala längden då är 500m, kan minnas fel).

Det jag ser som det vanligaste man kan sakna är larmområden ifall man vill dela upp det mycket. Eller Mapping Gates som man använder när man vill göra några roliga styrningar eller att saker ska hända tex om en ingång blir aktiverad under visst klockslag.
Men ska man inte hålla på med styrningar finns det ingen mening med större central, och 5000-serien skulle troligen räcka och bli över då.
Håller med. Vill bara tillägga att förutom antalet "mapping gates" så är även antalet "virtuella zoner" lite väl snålt med på 4000-serien, så 5000 är inget dumt val. Virtuella zoner kan användas för att generera logiska larmhändelser, helt analogt med vanliga fysiska larmingångar, via t.ex integration med hemautomation. 4000 har bara 4 virtuella zoner (som även delas med mapping gates), medan 5000 har 20 virtuella zoner.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Logga in som tekniker/installatör, aktivera högre nivå, gå till konfiguration - system - klocka.
Tack! Fattar inte att jag inte hittade detta!
 
A Anders_Nilsson skrev:
Tack för svaret! Alltså noll skillnad för villasvenne. Jag antar att 4 dörrar max är antalet dörrar med passagekontroll? Övriga dörrar går som vanlig zon med magnetkontakt?

En extra X-bus kan ju eventuellt medge friare kabeldragning men annars ser jag inte annat än att en vanlig villa klarar sig med 4320 eftersom funktionen är samma mellan apparaterna. Var mer ute efter om 6330 erbjöd något unikt men det är alltså bara en skillnad i kapacitet.
Jag själv har en 4320 som räcker gott o väl, visst begränsning på antalet sektioner men ska du inte bygga fortnox så bör du klara dig på 32 sektioner.
Misstänker du att enligt de tabellerna att du riskerar att det inte räcker till så är det väl läge o köpa kanske 5-serien istället , smaksak.

Jag har sedan en mjuk integration mot min hemautomation för alla de eventuella styrningar jag vill ha . På så vis kan du använda ändringarna vid larm eller aktiverad sektion att något speciellt ska ske i ditt hus. Alternativt så enkelt som "ingen varit hemma på 2 timmar men glömt larma på, larma på automatiskt" .

Larm o hemautomationsvärlden finns bara din fantasi som gräns men lösningar är bara o bygga :)
 
  • Gilla
gol
  • Laddar…
gol gol skrev:
Håller med. Vill bara tillägga att förutom antalet "mapping gates" så är även antalet "virtuella zoner" lite väl snålt med på 4000-serien, så 5000 är inget dumt val. Virtuella zoner kan användas för att generera logiska larmhändelser, helt analogt med vanliga fysiska larmingångar, via t.ex integration med hemautomation. 4000 har bara 4 virtuella zoner (som även delas med mapping gates), medan 5000 har 20 virtuella zoner.
Kan du ge exempel på hur man kan använda virtuella zoner och maning Gates? Jag fattar inte? Och sedan integration mot hemautomation, är det Home Assisstant vi pratar om eller finns det annat? Jag är en sådan sär som tycker min Nexa Bridge X räcker för mina behov, har inga falluckor, rökgeneratorer eller tre sensorer per rum utan vi talar om 2-3 PIR per våningsplan och en magnet på varje dörr. Glaskross är nog överkurs för mina behov.

Enda jag verkligen tycker är en begränsning är max 4 IP-kameror, känns som att åtminstone 8 borde vara standard men å andra sidan klarar inte 6330 fler.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Kan du ge exempel på hur man kan använda virtuella zoner och maning Gates? Jag fattar inte? Och sedan integration mot hemautomation, är det Home Assisstant vi pratar om eller finns det annat? Jag är en sådan sär som tycker min Nexa Bridge X räcker för mina behov, har inga falluckor, rökgeneratorer eller tre sensorer per rum utan vi talar om 2-3 PIR per våningsplan och en magnet på varje dörr. Glaskross är nog överkurs för mina behov.

Enda jag verkligen tycker är en begränsning är max 4 IP-kameror, känns som att åtminstone 8 borde vara standard men å andra sidan klarar inte 6330 fler.
SPC är enkelt att integrera med t.ex Home Assistant eller Homey (även KNX, Control4 mm). På så sätt kan man använda larmets enheter för att styra belysning och annat i hemautomationen.
Några exempel:
- Tänd/släck lampor och slå på/av vattnet när du larmar av/på.
- Tänd hallbelysningen mha av larmets PIR när du går upp på natten.
- Styr ventilationen mha larmets fönsterkontakter.

Om man vill kan man även larma av/på från hemautomationssystemet.

Mapping Gates är för att göra enkla automationer direkt i larmet. Har man integrerat larmet med hemautomation så är det oftast enklare att lägga logiken där, men vissa viktiga funktioner som automatisk av/på-larmning kan vara klokt att lägga som MG för att bli oberoende av ett externt system.

Virtuella zoner är ett sätt att generera logiska larm. Kan t.ex användas för att utnyttja SPC's larmsändare för att skicka SMS eller starta sirenen när vissa händelser inträffar i hemautomationen. Man kan alltså se det som ett sätt att komplettera SPC med larmsektioner som inte är direkt kopplade till larmets fysiska ingångar.
 
T
A Anders_Nilsson skrev:
Kan du ge exempel på hur man kan använda virtuella zoner och maning Gates? Jag fattar inte? Och sedan integration mot hemautomation, är det Home Assisstant vi pratar om eller finns det annat? Jag är en sådan sär som tycker min Nexa Bridge X räcker för mina behov, har inga falluckor, rökgeneratorer eller tre sensorer per rum utan vi talar om 2-3 PIR per våningsplan och en magnet på varje dörr. Glaskross är nog överkurs för mina behov.

Enda jag verkligen tycker är en begränsning är max 4 IP-kameror, känns som att åtminstone 8 borde vara standard men å andra sidan klarar inte 6330 fler.
Jag tycker det låter som att du har väldigt små "behov" av att göra integrationer med andra system om jag ska vara ärlig.
Du skulle kanske tom inte ens behöva köra SPC utan titta på tex Ajax istället.
 
T TechChad skrev:
Jag tycker det låter som att du har väldigt små "behov" av att göra integrationer med andra system om jag ska vara ärlig.
Du skulle kanske tom inte ens behöva köra SPC utan titta på tex Ajax istället.
Jo jag håller med dig, men dels har jag en del PIR och magneter liggande, dels finns det beg SPC att köpa rätt enkelt och så är Ajax dyrt jämfört med trådande grejor. Men jag har funderat på Ajax fast billigast är nog en begåvad SPC med lagom slitna paneler vid entrédörrarna. Jag har inga problem med att dra kabel och liknande. Sedan känns SPC som en väldigt stabil lösning med en ägare som kommer att finnas kvar.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Perfekt. Skissade på detta - verkar det vettigt?
[bild]
Det kommer fungera alldeles utmärkt.
 
Någon som kör de nya WMAG detektorerna. Visst de är bra och snygga och har bytt ut en del av mina gamla IMKW6 kontakter.

Dock så upplever jag att de är ”för” bra. Kan tex placera en magnet 25-30mm från detektorn (trots 10mm enligt manual) och den rapporterar som Normal/Stängd. Detta är kanske inget problem vid inbrott men skapar ev en utmaning om man skulle glömma en fönster öppet och vill vara säker på att allt e stängt. En liten vindpust och larmet går.

Någon som reflekterat över detta?
 
Hej!

Föräldrarna har en 5330 central som jag satte igång för en 7-8 år sen med hjälp härifrån, av bla RilleRock, stort tack! Den har bara suttit där och gjort sitt jobb.

Åsknedslag igår troligen via telelina som kommer in via skorsten, hänt förrut en gång för många år sen) men som ej används, inkommande telekabel som smällde av i en gammal skarv ligger dock parallellt förlagda med kablar som går till inomhussiren. En teori ja funderar på om det kan blivit någon form av inducerad spänning eller liknande som orsakat fel här:

Fick psu larm, fel på säkring till aux-utgång, säkring till 230V matning gick.

Åkte dit och felsökte, lyckas åteställa alla larm och allting ser sjysst ut i webgränssnitt. Inga larm.

Har bara haft en siren inkopplad. Men båda inomhus och utomhussiren utgångarna ger ut 13.30V. även fast avlarmat men orkar inte driva siren (SP203) ordenligt. Bara blippar högt om den. Tjuter som den ska om jag kopplar mot batteri. Provade inaktivera siren utgångarna i webgränssnitt men ger fortfarande spänning ut.

Har siren utgångarna pajat tro, kan det ha blivit någon inducerad spänning från telekabeln till sirenkabeln som knäckt utgångarna ? Detta på larmet verkar vara enda i hela huset som pajat.

Någon som har nåt tips att testa, återställa något ?
Detta kanske är något vanligt förekommande fel ?

Kan jag nyttja någon annan port att lägga siren på tillsvidare, ev via relä, har ett expansionkort i centralen som kanske kan nyttjas ? Vad är lämpligast ?

Jag har typ glömt bort det mesta sen jag installera då det bara tuffat på :)

Tacksam för tips från någon larmtekniker som har koll på vad som kan ha hänt.

Mvh/ Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.