10 440 läst · 2 svar
10k läst
2 svar
Frostskydd och pump av vatten/avlopp till/från Friggebod (bastu)
Jag skall bygga en vedeldad Bastu, med en liten relaxavdelning i ny Friggebod (som efter årsskiftet förhoppningsvis får vara 15 m3). BAstun hamnar 20 m från bostadshuset. Frugan kräver även en dusch då vi har lite för långt till sjön. Vattnet in och avlopp tänkte jag dra från huset via PEM-rör nedgrävt till frostskydd nivå. Hur Frostskyddar man detta på bästa sätt där rören går upp i boden? Hur löser jag avlopp då jag inte har rätt fall till huset? (tänkt att gräva ner en tunna under frigeboden som jag har en dränkbar pump i som jag kör efter användning). Friggeboden kommer inte att vara uppvärmd mer än då jag bastar. Någon som har andra bra ideer eller erfarenheter av detta?
/Simon
/Simon
Avloppet kan du väl göra en stenkista som tar hand om? Det är ju bara duschvatten. eller ner till sjön? Jag har en meter till sjön och mitt vatten från duschen kommer nog hamna där.
Jag har tänkt ta värmekabel på den delen av pem slangen som kommer upp ur marken. eventuellt kommer jag bara ha sommarvatten.
skulle vi vilja ha vatten en vinterdag kan man ju släppa på just då och stänga av när man är klar.
Jag har tänkt ta värmekabel på den delen av pem slangen som kommer upp ur marken. eventuellt kommer jag bara ha sommarvatten.
skulle vi vilja ha vatten en vinterdag kan man ju släppa på just då och stänga av när man är klar.
En friggebod är inte en friggebod om det finns vatten och avlopp. Avlopp är väl en stenkista en bra lösning. Har själv dusch i bastun med lös vattenslang kopplad till termostat blandare i huset, men med 20 meter går det nog inte..
Liknande trådar
-
Tryckströmbrytare till vattenpump slår av/på
Vatten & Avlopp -
Tips på värmepumpslösning för tappvarmvatten önskas
Värmepumpar -
Panik! Vattenpump sitter fast i hålet
Vatten & Avlopp -
Bästa kombo FTX-ventilation, luft-vattenvärmepump och golvvärme?
Värme allmänt -
Varför stänger råvattenpumpen av?
Vatten & Avlopp