1 408 212 läst · 23 425 svar
1408k läst
23,4k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag är bara nyfiken på hur du gör. Tar du buss och tåg? Ditt sätt att formulera dig lutar lite åt aktivist hållet-vibbar. Jag kan klart känna fel men du känns som en sådan. Och då vill vi ju såklart veta om du undviker bilen i största möjliga mån och åker kollektivt?Nicke Nyfiken skrev:Du behöver inte ta åt dig bara för att du bestämt dig för att göra dig av med elbilen och börja köra dieselbil igen.
Att lägga så mycket pengarna på en sån elbil som du gör är inte vettigt och jag har full förståelse för ditt val. Det har jag skrivit tidigare också. Du har gjort en ordentlig satsning för att pröva elbil. All heder åt dig. Hade flera vågat göra så hade vi sett betydligt färre fossilbilar i trafiken.
Du behöver inte slåss mot väderkvarnar.
Kör du med dubbar på vintern?
Lite bör jag ju ta åt mig då jag går åt att köra bensin/diesel igen Men visst, jag väljer ändå inte en v70 d5 utan hade om jag hade valt en v70 haft krav på att det står Drive på den för att jag vill att den drar under halvlitern =)
Vad folk i övrigt kör för bil skiter jag fullkomligt i =) Eller jag kan väl tycka att uppskruvade dieselbilar är omoget såklart. Men annars får väl folk köra vad de bäst vill.
Jag hade gärna dock sett fordonsskatt på alla fordon som brukar vägen.
Ja, det är det, finns många fina videos som belägger alla möjliga villfarelser, det gör det inte sant eller ens troligt, jämförelsen mellan elbilar och fossilt är så gammal och utforskad att den får anses belagd och därmed inte relevant att diskutera mer.G OMathson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Så elbilar är en stor del av lösningen?D djac skrev:
Tex plocka ut en 2ton förmåns lyxbil vart tredje år, köra härs och tvärs, åka på kryssningar, slit och släng, och gnälla på andra är rätt?
Tittade igenom hela inslaget- låter som en typisk petroman som inte fattat riktigt. I denna tråd finns redan allt skrivet om detta, så det är bara läsa igenom. En elbil har en betydligt lägre påverkan på klimatet än en petromanbil i livscykelanalysperspektiv. Klimatnyttan är lägre i de länder där det bara finns fossil el och högre i de länder där fossilandelen är lägre. Inget är dock perfekt och utveckling går mot allt miljövänligare batterier, som just nu är elbilens alkileshäl. För det finns inget som är helt miljövänligt, utan något mindre miljöförstörande. Vi tar ju sakta men säkert hela tiden steg mot allt mindre påverkan på klimatet, naturen mm även om det går långsamt. Det vanliga är att gömma sig bakom argumentet att jag påverkar bara 0,00000x promille, så då behöver jag inte göra något.
Du känner fel.R Rkarlsson skrev:Jag är bara nyfiken på hur du gör. Tar du buss och tåg? Ditt sätt att formulera dig lutar lite åt aktivist hållet-vibbar. Jag kan klart känna fel men du känns som en sådan. Och då vill vi ju såklart veta om du undviker bilen i största möjliga mån och åker kollektivt?
Kör du med dubbar på vintern?
Lite bör jag ju ta åt mig då jag går åt att köra bensin/diesel igen Men visst, jag väljer ändå inte en v70 d5 utan hade om jag hade valt en v70 haft krav på att det står Drive på den för att jag vill att den drar under halvlitern =)
Vad folk i övrigt kör för bil skiter jag fullkomligt i =) Eller jag kan väl tycka att uppskruvade dieselbilar är omoget såklart. Men annars får väl folk köra vad de bäst vill.
Jag hade gärna dock sett fordonsskatt på alla fordon som brukar vägen.
Och skriv inte VI när det är DU som undrar.
Lite konstig attityd du nu plötsligt verkar ha eftersom du inte bryr dig över huvud taget.
Bara för att du går från elbil till dieselbil behöver du inte ändra åsikt totalt.
Jag tycker att var och en ska göra vad den kan inom rimliga gränser. Fundamentalism är jag emot oavsett vad.
Varför skaffade du elbil egentligen? Det kan ju inte varit av ekonomiska skäl. Ibland bryr du dig, och ibland skiter du fullständigt i det.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 734 inlägg
Hade jag haft pengarna skulle jag ha köpt en AMG GT63s eller en 911 GTS.D djac skrev:En sak vet jag iaf, det är moraliskt omöjligt att köpa en ny fossilbil idag och samtidigt se kritiskt på länder som köper nya kolkraftverk. Man gör i princip samma val själv, man väljer, medveten om de externa kostnaderna och konsekvenserna, egen bekvämlighet på bekostnad av andras väl och leverne.
För att koppla ihop ett par trådar i ett inlägg..
Nu blev det ekonomin och nyfikenheten på nyteknik som fick styra och då blev det elbilar.
Fossil förbränning är en stor del av problemet och transporter i sin tur en del av fossilproblemet, att inte göra rätt val därför att allt inte kan ställas till rätta med detta ena val är en märklig inställning för mig. Att spä ut fossilbilspopulationen med elbilar är en bra sak som kan göras, att se över sina resvanor är en annan.G OMathson skrev:
Förutsätter att du anser att alla de som söker vård i någon form också är idioter eftersom alla sjukdomar för alla ändå inte kan botas.
Hade gärna haft de bägge, tror inte de bilarna är så tunga i den svenska bilpoolen, framförallt inte om man ser till körda mil.R Robert-san01 skrev:
Jag tycker ekonomin kan användas som styrmedel, hade det gjorts effektivt så hade det nog funnits utrymme för en och annan AMG, som ju naturligtvis fick betala för sig.
Inte ett ord om jämförelse av utsläpp från elbilar jämfört med bensinbilar. En halvtimme av att relativisera utsläppen från bilar och peka på att utsläppen från bilar och utsläppen från Storbritannien är så små att de är försvinnande i det stora hela. På så sätt har han rätt. Elbilar räcker inte för att hindra klimatförändringar. Frågan om de är bättre än bensinbilar har han bara antydningar om. Problemet är att folk kan ta filmen som ett påstående om att det inte finns någon orsak att ha dåligt samvete för sina trafikrelaterade utsläpp. Och det är precis det som är meningen med filmen. Det säger han själv.G OMathson skrev:
Har du själv några tankar kring den? Han säger mycket som är sant. Men han säger inte mycket som stärker slutsatsen.
Byggveteran
· 2 266 inlägg
Att inte elbil passar alla har jag skrivit innan (även om där finns många väldigt trevliga)
Fattar bara inte varför det väcker såna starka känslor om dom.
Blir ju lite samma diskussioner som med solceller mellan dom som har och dom som aldrig skulle skaffa oavsett argument
Har optimerat mitt nya hus (även solceller) och cyklar till jobb och affär men har liten bil med stor motor som låter mycket
Däremot så rullar den bara ca 300 mil om året då min cykel är lika bra inom staden.
Rent miljömässigt är det bättre att jag behåller den än att någon som kör långt tar över den
Att sen för mig köpa en elbil är en väldigt dålig affär både för mig och miljön.
Har däremot en bekant som jobbar som säljare och kör mellan 50-70 mil varje dag i en Tesla och han är inne på sin andra.
Den första gick nästan 8000 mil och fick en total kostnad med allt inräknat på 18 kr milen.
Han köpte billigt och fick bidrag och sålde i tid innan prisraset.
Han har aldrig kört billigare
Fattar bara inte varför det väcker såna starka känslor om dom.
Blir ju lite samma diskussioner som med solceller mellan dom som har och dom som aldrig skulle skaffa oavsett argument
Har optimerat mitt nya hus (även solceller) och cyklar till jobb och affär men har liten bil med stor motor som låter mycket
Däremot så rullar den bara ca 300 mil om året då min cykel är lika bra inom staden.
Rent miljömässigt är det bättre att jag behåller den än att någon som kör långt tar över den
Att sen för mig köpa en elbil är en väldigt dålig affär både för mig och miljön.
Har däremot en bekant som jobbar som säljare och kör mellan 50-70 mil varje dag i en Tesla och han är inne på sin andra.
Den första gick nästan 8000 mil och fick en total kostnad med allt inräknat på 18 kr milen.
Han köpte billigt och fick bidrag och sålde i tid innan prisraset.
Han har aldrig kört billigare
Självbyggare
· Stockholm
· 9 734 inlägg