Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får väl kräva betalt av dem då, ditt elpris + 10% t.ex.
Din snåle jävel.

Du kommer ändra dig då du har egen elbil.
Vi fortsätter lämpligtvis diskussionen då. 😂
Det är väl du som är snål, begär du bensin/diesel också av de du besöker? 😂 😂

Du får planera resorna bättre helt enkelt och tanka på vägen som alla andra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
T tompaah7503 skrev:
En elbil är alltid fulltankad på morgonen så vad ska man med bisarra räckvidder på 150 mil till.
Dessutom kan man ibland ladda vid arbetsplatsen så den är även fulltankad när man ska hem.

För nästan alla räcker ett par mil om dagen men det är ju praktiskt om de klarar 20-40 mil på en laddning för de enstaka längre resorna vilket det finns gott om modeller idag som gör.
Jepp. Vår bil räcker ca 40 mil vid blandad körning. Men laddar bara till 80% för att ta hand om batteriet, höjer till 100% om vi ska längre. Har aldrig kört slut på batteriet och aldrig haft räckvidsångest. Tycker det är ypperligt bekvämt att ladda hemma, slippa köra inom en bensinmack, stå i kö, rycka i kortterminalen så man inte blir skimmad, hitta rätt pump där autohandtaget funkar, tanka rätt bränsle och sen åka iväg 1000kr fattigare. Hemma rullar man upp på uppfarten, sätter i kabeln och nästa dag är den laddad för 20 spänn. 👍
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Elbil har i dagsläget sin funktion. Den är inte för långresor. Så enkelt är det.
Så besvärande för oss som regelbundet åker långt med elbil.

Tack för upplysningen!
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 8 till
  • Laddar…
M
F Fideliox skrev:
Tycker det är ypperligt bekvämt att ladda hemma, slippa köra inom en bensinmack, stå i kö, rycka i kortterminalen så man inte blir skimmad, hitta rätt pump där autohandtaget funkar, tanka rätt bränsle och sen åka iväg 1000kr fattigare.
1000kr måste vara länge sedan du hade ICE bil! Idag blir man lätt av med 1500...
 
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så besvärande för oss som regelbundet åker långt med elbil.

Tack för upplysningen!
Angående långresor, gjorde denna resa på dryga 400 mil nu för 2 veckor sedan.

Räcker det för att övertyga?
 
  • Statistik för elförbrukning med kostnader och laddningsplatser för elbil, inklusive uppskattad bensinbesparing.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta över Europa med markerad resrutt från Skandinavien genom Tyskland till Italien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du några exempel på bussolyckor i Sverige eller närliggande länder med 50 döda?
Varför just 50? Det räcker med 2 olyckor med 5 döda för att statistiken ska bli galen.


D djac skrev:
DDT, glyfosat, asbest, båtfärger med TBT, mängder av farligheter förbjuds utan att man inväntar suveräna ersättare.
De förbjöds, folk valde inte andra. Det är skillnad.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Håller rent generellt med.
Dock har även tillverkarna av sånt här också utvecklats under åren, så de bygger också säkrare idag.
Well, samtidigt så ökar komplexiteten till en nivå där saker inte kan testas fullt ut. Det där är ett jätteproblem inom IT idag, att saker inte kan testas fullt ut, under alla förutsättningar.

När man dessutom pushar ut uppdateringar och hotfixar stup i kvarten, så växer problemet ännu mer, eftersom vara fix också är en risk för nya fel.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Du får väl kräva betalt av dem då, ditt elpris + 10% t.ex.
Din snåle jävel.

Du kommer ändra dig då du har egen elbil.
Vi fortsätter lämpligtvis diskussionen då. 😂
Det handlar inte om pengarna, jag är OK med att de laddar. Det som stör mig är att det finns ingen ödmjukhet i det, man frågar inte, man kommer bara och "Var pluggar jag in bilen?". Inte ett "Är det OK om jag laddar bilen lite?".

Det stör mig också när någon som bor 10 minuter bort (och kommer därifrån och ska tillbaka dit) vill ladda bilen. Du klarar dig på den laddning du har, toppa upp på din egen el.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Varför just 50? Det räcker med 2 olyckor med 5 döda för att statistiken ska bli galen.



De förbjöds, folk valde inte andra. Det är skillnad.


Well, samtidigt så ökar komplexiteten till en nivå där saker inte kan testas fullt ut. Det där är ett jätteproblem inom IT idag, att saker inte kan testas fullt ut, under alla förutsättningar.

När man dessutom pushar ut uppdateringar och hotfixar stup i kvarten, så växer problemet ännu mer, eftersom vara fix också är en risk för nya fel.


Det handlar inte om pengarna, jag är OK med att de laddar. Det som stör mig är att det finns ingen ödmjukhet i det, man frågar inte, man kommer bara och "Var pluggar jag in bilen?". Inte ett "Är det OK om jag laddar bilen lite?".

Det stör mig också när någon som bor 10 minuter bort (och kommer därifrån och ska tillbaka dit) vill ladda bilen. Du klarar dig på den laddning du har, toppa upp på din egen el.
Skaffa nya vänner, inte ok beteende.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det stör mig också när någon som bor 10 minuter bort (och kommer därifrån och ska tillbaka dit) vill ladda bilen. Du klarar dig på den laddning du har, toppa upp på din egen el.
Gör folk så verkligen? 🫣
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
De förbjöds, folk valde inte andra. Det är skillnad.
Förbjuda fossilbränslen behöver vi också göra och det snabbt.
De har skapat vårt välstånd men nu håller de på att ruinera det. Det är ingen mänsklig rättighet att leva bilberoende, ge folk fem års planerad nedtrappning på att fasa ut bilberoendet ur livet. Tillräcklig tid för att man ska få till lokala lösningar som inte kräver biltransport till vardags. Då menar jag inte att släpa på boggiehästsläp veckoligen för nöjes skull eller skjutsa ungarna till något specialdagis tre mil bort dagligen, det är den sortens skit som behöver strykas helt utan offentligt stöd.
 
  • Gilla
  • Haha
john.h och 4 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
T Troberg skrev:
Det handlar inte om pengarna, jag är OK med att de laddar. Det som stör mig är att det finns ingen ödmjukhet i det, man frågar inte, man kommer bara och "Var pluggar jag in bilen?". Inte ett "Är det OK om jag laddar bilen lite?".

Det stör mig också när någon som bor 10 minuter bort (och kommer därifrån och ska tillbaka dit) vill ladda bilen. Du klarar dig på den laddning du har, toppa upp på din egen el.
Märkligt vänner du verkar ha.

Ingen som inte har en bil med för litet batteri för att komma både fram och tillbaka, har någonsin frågat om laddning hemma hos mig. Och då sitter det ändå en laddbox på vägen där de ställer sin bil när de är på besök hos oss.

Har vi långväga besök erbjuder jag självklart laddning om de har elbil. I framtiden när de flesta kör elbil kommer det att vara lika självklart som att låta gästerna använda toaletten när de är på besök.

Men det du beskriver är ju som att grannen kommer in och frågar var man skiter. Lägger en kabel och går hem igen.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det handlar inte om pengarna, jag är OK med att de laddar. Det som stör mig är att det finns ingen ödmjukhet i det, man frågar inte, man kommer bara och "Var pluggar jag in bilen?". Inte ett "Är det OK om jag laddar bilen lite?".

Det stör mig också när någon som bor 10 minuter bort (och kommer därifrån och ska tillbaka dit) vill ladda bilen. Du klarar dig på den laddning du har, toppa upp på din egen el.
Är det verkligen något som händer hos dig ofta? Har många bekanta med elbilar och hybrider men har aldrig varit med om det beteendet. Skulle aldrig heller falla mig in att ens fråga om man får ladda hemma hos någon annan.

Om det händer så har det enligr mig lite att göra med elbil/hybrid utan är kopplat till att dina bekanta saknar grundläggande uppfostran.

/Krille
 
  • Gilla
uplj och 2 till
  • Laddar…
D
T Troberg skrev:
De förbjöds, folk valde inte andra. Det är skillnad.
Det är ju den vägen som väldigt skadliga produkter går, nu när vi vet hur farligt fossila bränslen är så är det ju bara en tidsfråga, utan den urstarka lobbyn, subventioner, och gigantisk girighet så hade fossilt varit bort för länge sedan.
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Förbjuda fossilbränslen behöver vi också göra och det snabbt.
De har skapat vårt välstånd men nu håller de på att ruinera det. Det är ingen mänsklig rättighet att leva bilberoende, ge folk fem års planerad nedtrappning på att fasa ut bilberoendet ur livet. Tillräcklig tid för att man ska få till lokala lösningar som inte kräver biltransport till vardags. Då menar jag inte att släpa på boggiehästsläp veckoligen för nöjes skull eller skjutsa ungarna till något specialdagis tre mil bort dagligen, det är den sortens skit som behöver strykas helt utan offentligt stöd.
Vi måste först ha vettiga alternativ, och det har vi inte. Some ett bare minimum så måste det finnas elfordon som klarar alla roller som bränsleforum klarar, i samma prisklass som bränsleforum. Det är liksom inte ett laternativ för en student eller ensamstående förälder att köpa en elbil idag. För att inte snacka om alla specialfordon som finns, titta tex på en byggarbetsplats eller ett flygfält...

D djac skrev:
Det är ju den vägen som väldigt skadliga produkter går, nu när vi vet hur farligt fossila bränslen är så är det ju bara en tidsfråga, utan den urstarka lobbyn, subventioner, och gigantisk girighet så hade fossilt varit bort för länge sedan.
Men man kan inte förbjuda det som konsumenterna vill ha, eller som samhället behöver.
 
D
T Troberg skrev:
Vi måste först ha vettiga alternativ, och det har vi inte. Some ett bare minimum så måste det finnas elfordon som klarar alla roller som bränsleforum klarar, i samma prisklass som bränsleforum. Det är liksom inte ett laternativ för en student eller ensamstående förälder att köpa en elbil idag. För att inte snacka om alla specialfordon som finns, titta tex på en byggarbetsplats eller ett flygfält...


Men man kan inte förbjuda det som konsumenterna vill ha, eller som samhället behöver.
Det kommer gå finfint, du behöver inte vara orolig och alla fordon behöver inte vara helt lika heller, redan i dag stor skillnad mellan en John Deere och en Koenigsegg, det är alla ok med.

Att stenhårt begränsa införandet av nya fossilfordon är helt okomplicerat och det skulle leda till en enkel övergång, de befintliga fossilbilarna skulle finna under lång tid, för de flesta som har svårt med el så skulle de kunna köra resten av livet med fossilt om de vill. Samtidigt ser vi en global tendens att fossilsubventionerna börjar bli allt mer impopulära, detta kommer leda till att fossila bränslen går upp i pris kraftigt och det kommer nog övertyga de flesta som tidigare inte trodde att det gick att släppa fossilsargen.

I de fåtal applikationer där fossilt är ett måste så kommer det fortsätta användas, eller så kommer det andra billigare och mer effektiva sätt att bedriva den verksamheten.

Allt blir bra, precis som tidigare så kommer världen fortsätta bli bättre, trots en del motstånd mot detta.
 
  • Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
Det som slår mig de få gånger jag snabbladdar är att det inte är räckvidden som är framgångsfaktorn med elbilar, snarare laddhastigheten. Här har verkligen Kia med EV6 och Hyundai med Ioniq5 höjt ribban. Även Audis e-tron och Porsche Taycan laddar rejält snabbt. Och vissa Teslor också.
När man står bredvid dessa bilar vid en snabbladdare så blir man onekligen lite avundsjuk. När jag får drygt 100 i laddhastighet som sedan sjunker nedåt 80 och ser en EV6 som laddar med 220 så är det inte utan att jag tänker att det ju hade varit bra med högre fart.

Det är klart att det hade varit trevligt, så om jag hade rest mer än jag gör så hade faktiskt laddhastigheten varit lite av en dealbreaker.
Å andra sidan så laddar jag så sällan på snabbladdare att det inte är någon jätteissue.

Men mitt råd till de som funderar på elbil, reser mycket och ofta behöver använda snabbladdare ochär att skaffa en bil som laddar snabbt, helst med 200-250 kW. Med en räckvidd på 40, 50 eller 60 mil så är det snarare den egenskapen än batteristorleken som är viktig.
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.