1 440 157 läst · 23 719 svar
1440k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vad är det jag skådar?Nissens skrev:
Har du ändrat ditt uttjatade mantra från:
"förnekar att det finns köer" till
"förnekar att det är ett problem med köer"? 😂 😂😂
Det är ju onekligen ett litet steg i rätt riktning, även om det är en bra bit kvar till vad som verkligen har skrivit här.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 139 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 139 inlägg
Om de hade tänkt annorlunda hade de väl laddat någon annanstans?Nissens skrev:
Det har ju beskrivit i tråden om hur det är kö på Ionitys laddare samtidigt som Tesla har en anläggning nära (där andra bilar får ladda) med 20 platser varav 18 är lediga. Envisas man då att köa vid Ionity så ser man det nog inte som ett stort problem.
Jag gör ett försök att förklara med bensin, så kanske det blir lättare att förstå.
Köper man en ny BMW så får man lite rabatt på en bensinkedja, kedja A, under ett år, vissa fall är bensinen till och med gratis under det året, därefter får man betala fullpris hos kedja A, som i normalpris är dyrare än kedja B.
Köper man en bil från VW etc så gäller ungefär samma sak, återigen hos kedja A.
Nu ska folk ut på semester och ska fylla på med bensin och åker in på kedja A och ställer sig där och köar en timme eller två. Samtidigt ligger kedja B bredvid vid lediga pumpar, så den som inte vill köa kan åka dit och fylla tanken för några 100-lappar (obs vi talar inte 1000-lappar).
Dvs, det finns köer, hos kedja A, men det går också att undvika köer genom att tanka hos kedja B utan att man för den skull måste åka mitt i natten. Problemet är helt enkelt att folk antingen är för snåla (sparsamma?) och väljer att köa, inte att de måste köa.
Blir det klarare?
Observera, jag skriver att det är köer hos A och inte hos B, så tolka det nu inte som att jag påstått att det aldrig någonsin finns några köer någonstans.
Renoveringsnovis
· Östergötland, Söderköping
· 3 955 inlägg
Du vet att det inte kommer att fastna, ge det kanske 2 veckor så kommer samma argument igen.Fairlane skrev:Om de hade tänkt annorlunda hade de väl laddat någon annanstans?
Det har ju beskrivit i tråden om hur det är kö på Ionitys laddare samtidigt som Tesla har en anläggning nära (där andra bilar får ladda) med 20 platser varav 18 är lediga. Envisas man då att köa vid Ionity så ser man det nog inte som ett stort problem.
Jag gör ett försök att förklara med bensin, så kanske det blir lättare att förstå.
Köper man en ny BMW så får man lite rabatt på en bensinkedja, kedja A, under ett år, vissa fall är bensinen till och med gratis under det året, därefter får man betala fullpris hos kedja A, som i normalpris är dyrare än kedja B.
Köper man en bil från VW etc så gäller ungefär samma sak, återigen hos kedja A.
Nu ska folk ut på semester och ska fylla på med bensin och åker in på kedja A och ställer sig där och köar en timme eller två. Samtidigt ligger kedja B bredvid vid lediga pumpar, så den som inte vill köa kan åka dit och fylla tanken för några 100-lappar (obs vi talar inte 1000-lappar).
Dvs, det finns köer, hos kedja A, men det går också att undvika köer genom att tanka hos kedja B utan att man för den skull måste åka mitt i natten. Problemet är helt enkelt att folk antingen är för snåla (sparsamma?) och väljer att köa, inte att de måste köa.
Blir det klarare?
Observera, jag skriver att det är köer hos A och inte hos B, så tolka det nu inte som att jag påstått att det aldrig någonsin finns några köer någonstans.
Hur tror du de gör i små flygplan när de flyger längre?@ @ndreas skrev:Nu tänker du fel. De flesta med dieselbil kör flera 100-tals mil utan att stanna (om man ska tro flertalet inlägg här). Själv funderar jag över om deras kroppsfuktioner ser annorlunda ut mot för de som köpt en elbil. Kanske behöver de som kör på diesel inte äta, vila eller gå på toaletten lika ofta som de som kör elbil(?). Kanske räcker.nån gång per vecka för dem.... ☺️
Lite fantasi har väl folk ändå. Dricker du en cola så har du ju redan flaskan, det ser du väl längs alla större vägar där polacker och öststatare drar förbi, för cola med gul färg finns inte
(ironi)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, man får i praktiken betala extra för att slippa köer. Det lär skilja en hel del på priserna, annars hade de inte köat så länge.Fairlane skrev:Om de hade tänkt annorlunda hade de väl laddat någon annanstans?
Det har ju beskrivit i tråden om hur det är kö på Ionitys laddare samtidigt som Tesla har en anläggning nära (där andra bilar får ladda) med 20 platser varav 18 är lediga. Envisas man då att köa vid Ionity så ser man det nog inte som ett stort problem.
Jag gör ett försök att förklara med bensin, så kanske det blir lättare att förstå.
Köper man en ny BMW så får man lite rabatt på en bensinkedja, kedja A, under ett år, vissa fall är bensinen till och med gratis under det året, därefter får man betala fullpris hos kedja A, som i normalpris är dyrare än kedja B.
Köper man en bil från VW etc så gäller ungefär samma sak, återigen hos kedja A.
Nu ska folk ut på semester och ska fylla på med bensin och åker in på kedja A och ställer sig där och köar en timme eller två. Samtidigt ligger kedja B bredvid vid lediga pumpar, så den som inte vill köa kan åka dit och fylla tanken för några 100-lappar (obs vi talar inte 1000-lappar).
Dvs, det finns köer, hos kedja A, men det går också att undvika köer genom att tanka hos kedja B utan att man för den skull måste åka mitt i natten. Problemet är helt enkelt att folk antingen är för snåla (sparsamma?) och väljer att köa, inte att de måste köa.
Blir det klarare?
Observera, jag skriver att det är köer hos A och inte hos B, så tolka det nu inte som att jag påstått att det aldrig någonsin finns några köer någonstans.
Det hade jag aldrig varit nöjd med oavsett typ av bränsle. 😊
Och skillnaden är?Nicke Nyfiken skrev:
Lägg inte upp något angående lösning för nr. 2 😉R Rkarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Se det tvärtom istället, att Ionity rear ut elen. Det är förstås ok om du aldrig gjort dig något omak för att köpa något billigare, vare sig det är bränsle eller något annat (jag gissar att du är gammal nog att minnas något av 1900-talets bensinpriskrig, men du kanske som sagt aldrig offrade din tid mot billig soppa).Nissens skrev:
Men en sån som @pacman42 (om jag inte missminner mig om vem det var) och kanske även din kompis söker sig alltså till den billigaste laddningen och får betala för det med sin tid.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 250 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 250 inlägg
Det är väl klart man måste göra en insats för att sända en signal att 10kr/kwh inte är ok.Nötegårdsgubben skrev:Se det tvärtom istället, att Ionity rear ut elen. Det är förstås ok om du aldrig gjort dig något omak för att köpa något billigare, vare sig det är bränsle eller något annat (jag gissar att du är gammal nog att minnas något av 1900-talets bensinpriskrig, men du kanske som sagt aldrig offrade din tid mot billig soppa).
Men en sån som @pacman42 (om jag inte missminner mig om vem det var) och kanske även din kompis söker sig alltså till den billigaste laddningen och får betala för det med sin tid.
Om vi skall få volym i elbilarna så måste dom 50-200k dom kostar i premie gå att tjäna in på 6-8år.
Jag laddade hos tesla ner till syd europa för ca4:50 kr/kWh och satt i laddkö på en av laddningarna i 2-3min.
Nu har jag hittat ännu billigare laddning (när jag skulle ladda på plats) genom 320kWh prepaid för 1150kr där man bl.a. kan ladda hos ionity i hela EU (totalt 90k laddpunkter), så det kommer bli dom på hemvägen...