Jag förstår fortfarande inte varför alla pratar om att en elbil kostar 7-800kkr, du får en Model Y betydligt billigare och utan en massa tilläggskostnader (bla service) som andra bilar har.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Eller en model 3 för under 500k
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Ditt sätt att skriva är att du hackar och tror du är bättre pga elbilen. Iallafall sett dig skriva det ett par ggr.

Men du acceptera ju nyss min anledning till att göra av med elbilen, men skriver här att du vänder dig mot det. Vi har väldigt goda förutsättningar att ha en elbil, vi ser bara inte motiveringen att betala hutlösa pengar för en sådan bil.
Jag kommer till extremt låg sannolikhet köpa begagnad elbil nånsin i mitt liv iallafall. Aldrig en ny till 100%
Det är det du motsätter dig =)


Kan du svara på mina frågor nu istället?
- Åker du buss/tåg ofta?
- Kör du dubbfritt på vintern?
Vad spelar det för roll? Jag bor inte i en koja i skogen och är inte vegan osv. Så jag får ändå inte ha någon åsikt även om jag åker buss/tåg som inte är utrustade med dubbdäck.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad spelar det för roll? Jag bor inte i en koja i skogen och är inte vegan osv. Så jag får ändå inte ha någon åsikt även om jag åker buss/tåg som inte är utrustade med dubbdäck.
Tack. Du är lite bångstyrig =)

Varför skiter du i folks hälsa som kör med dubbdäck ?
 
Men får speciellt inte ha åsikt om man har skaffat barn annat än genom adoption 🤣
 
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Tack. Du är lite bångstyrig =)

Varför skiter du i folks hälsa som kör med dubbdäck ?
Varför ska jag lägga mig i hälsan för de som kör med dubbdäck? Jag lägger mig inte i hälsan för de som kör dubbfritt heller.
 
Nicke Nyfiken
A ajn82 skrev:
Men får speciellt inte ha åsikt om man har skaffat barn annat än genom adoption 🤣
Nä hur kan man ens tänka tanken på att skaffa egna barn, när planeten redan är överbefolkad.

Förlåt, jag menar när den platta skivan vi bor på redan är överbefolkad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Absolut.

Jag skriver om de som har förutsättningar att köpa elbil. Dit räknar jag även ekonomiskta förutsättningar.
Så bara för att jag har råd så ska jag köpa en elbil?
 
Svårt om de som inte har råd ska köpa i alla fall 🤣
 
Nicke Nyfiken
A ajn82 skrev:
Svårt om de som inte har råd ska köpa i alla fall 🤣
Inte fan hade jag råd att köpa.
Men banken ville tjäna ännu mer pengar på mig, så de tyckte jag hade råd. 🙈
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför alla pratar om att en elbil kostar 7-800kkr, du får en Model Y betydligt billigare och utan en massa tilläggskostnader (bla service) som andra bilar har.
Ja och en Dacia Duster kostar under 220.000kr!
Söker man på "elbil" på Wayke.se så får man 1812st i resultat just nu om man väljer årsmodell 23-24 och under 500 mil. Väljer man till "max pris 495.000" så får man 269st. Det betyder att endast 14,8% av elbilarna ligger under 500.000kr i inköpspris. Motsvarande för fossildrivna säger att 62% kostar under 500.000kr.

35% av elbilarna kostar +700.000kr. Gör man samma sökning med fossildrift så kostar endast 11% av bilarna över 700.000kr.

Så vi kan nog vara överens om att prisbilden för elbilen ligger en knivsudd högre? Och nej, jag tror inte att elbilar för under 500.000kr sålt slut och att alla ratar motsvarande fossilbil och därav statistiken. Det finns helt enkelt ingen elbil idag som kan konkurrera inköpsprismässigt med en fossildriven, punkt!

Okej, du sparar några 100-lappar i service om året med elbilen, men det resonemanget är lite förlegat tycker jag. Min Volvo kräver service 1 gång om året, oljebytet kostar nån 1000-lapp, resten är precis samma saker som på en elbil måste greja. Bromsvätska, smörja dörrgångjärn, kolla bältena, blinkers osv. Jag har betalat 2300 och 3300 dom sista 2 åren för service hos Bilia, som inte är billigast i stan direkt. Jag gissar att Tesla tar lite mer betalt, även om det sägs att dom inte kräver service för garantin.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
M Markarbetaren skrev:
Så bara för att jag har råd så ska jag köpa en elbil?
Jag spekulerar fritt här men jag tror det handlar om VILJA.

Har man alla förutsättningar för att ha elbil så som t.ex möjlighet till laddning hemma, ekonomi osv, och INTE behöver köra 200 mil nonstop utan paus, dra halva riket runt med ett par hästar på släpet varje helg, eller andra lite avvikande körvanor, så tycker jag gotta man kan överväga elbil om man ändå ska köpa ny bil, även om inköpskostnaden kanske är lite högre. För driftskostnaderna är löjligt låga i jämförelse med en likvärdig fossilbil. Nu menar jag om man jämför äpplen och äpplen alltså.

Inte en sprillans ny elbil mot en 20 år gammal avbetald småbil. (Detta måste alltid poängteras, annars kommer det snabbt ett antal inlägg med folk som upplyser om att deras gamla avbetalda småbil som bara drar 0,1 l/milen minsann är billigare i drift än en ny elbil).

Eller så kan man skita i alltihopa och låtsas som det regnar.
Det verkar vara en förvånansvärt stora andel av befolkningen som kör den taktiken. Kanske är det det vinnande konceptet. Framtiden får utvisa.
 
  • Gilla
karny889 och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Ja och en Dacia Duster kostar under 220.000kr!
Söker man på "elbil" på Wayke.se så får man 1812st i resultat just nu om man väljer årsmodell 23-24 och under 500 mil. Väljer man till "max pris 495.000" så får man 269st. Det betyder att endast 14,8% av elbilarna ligger under 500.000kr i inköpspris. Motsvarande för fossildrivna säger att 62% kostar under 500.000kr.

35% av elbilarna kostar +700.000kr. Gör man samma sökning med fossildrift så kostar endast 11% av bilarna över 700.000kr.

Så vi kan nog vara överens om att prisbilden för elbilen ligger en knivsudd högre? Och nej, jag tror inte att elbilar för under 500.000kr sålt slut och att alla ratar motsvarande fossilbil och därav statistiken. Det finns helt enkelt ingen elbil idag som kan konkurrera inköpsprismässigt med en fossildriven, punkt!

Okej, du sparar några 100-lappar i service om året med elbilen, men det resonemanget är lite förlegat tycker jag. Min Volvo kräver service 1 gång om året, oljebytet kostar nån 1000-lapp, resten är precis samma saker som på en elbil måste greja. Bromsvätska, smörja dörrgångjärn, kolla bältena, blinkers osv. Jag har betalat 2300 och 3300 dom sista 2 åren för service hos Bilia, som inte är billigast i stan direkt. Jag gissar att Tesla tar lite mer betalt, även om det sägs att dom inte kräver service för garantin.
ID.4 kostar 5,5kkr per år i service om jag kommer ihåg rätt. Tesla kostar 0kr/år i service. Det enda man bör göra själv på bilen är att byta luftfilter och kolla bromsvätskan, samt att det är lämpligt att kolla bromsarna när man byter däcken.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
M Markarbetaren skrev:
Jag gissar att Tesla tar lite mer betalt, även om det sägs att dom inte kräver service för garantin.
Ja det sägs, men det är säkert bara ett rykte.

Och när man frågar dem om vad som ska göras på 12.000 mils service, så ljuger dom och säger att det finns inget serviceprogram som ska följas, men de rekomenderar att man byter kupéfilter och vindrutetorkare. That's it.
 
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så besvärande för oss som regelbundet åker långt med elbil.

Tack för upplysningen!
Ok, jag ger mig. Jag har uppenbarligen en obsolete elbil.
Vilken är bäst att ha om man som jag vill lägga så lite tid som möjligt på laddning?
Finns det laddställen mellan Uppsala och Gbg som kan göra väntetiden mindre smärtsam, något utöver McDonalds och Preem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.