1 467 666 läst · 24 285 svar
1468k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag förstår fortfarande inte varför alla pratar om att en elbil kostar 7-800kkr, du får en Model Y betydligt billigare och utan en massa tilläggskostnader (bla service) som andra bilar har.
Vad spelar det för roll? Jag bor inte i en koja i skogen och är inte vegan osv. Så jag får ändå inte ha någon åsikt även om jag åker buss/tåg som inte är utrustade med dubbdäck.R Rkarlsson skrev:Ditt sätt att skriva är att du hackar och tror du är bättre pga elbilen. Iallafall sett dig skriva det ett par ggr.
Men du acceptera ju nyss min anledning till att göra av med elbilen, men skriver här att du vänder dig mot det. Vi har väldigt goda förutsättningar att ha en elbil, vi ser bara inte motiveringen att betala hutlösa pengar för en sådan bil.
Jag kommer till extremt låg sannolikhet köpa begagnad elbil nånsin i mitt liv iallafall. Aldrig en ny till 100%
Det är det du motsätter dig =)
Kan du svara på mina frågor nu istället?
- Åker du buss/tåg ofta?
- Kör du dubbfritt på vintern?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja och en Dacia Duster kostar under 220.000kr!pacman42 skrev:
Söker man på "elbil" på Wayke.se så får man 1812st i resultat just nu om man väljer årsmodell 23-24 och under 500 mil. Väljer man till "max pris 495.000" så får man 269st. Det betyder att endast 14,8% av elbilarna ligger under 500.000kr i inköpspris. Motsvarande för fossildrivna säger att 62% kostar under 500.000kr.
35% av elbilarna kostar +700.000kr. Gör man samma sökning med fossildrift så kostar endast 11% av bilarna över 700.000kr.
Så vi kan nog vara överens om att prisbilden för elbilen ligger en knivsudd högre? Och nej, jag tror inte att elbilar för under 500.000kr sålt slut och att alla ratar motsvarande fossilbil och därav statistiken. Det finns helt enkelt ingen elbil idag som kan konkurrera inköpsprismässigt med en fossildriven, punkt!
Okej, du sparar några 100-lappar i service om året med elbilen, men det resonemanget är lite förlegat tycker jag. Min Volvo kräver service 1 gång om året, oljebytet kostar nån 1000-lapp, resten är precis samma saker som på en elbil måste greja. Bromsvätska, smörja dörrgångjärn, kolla bältena, blinkers osv. Jag har betalat 2300 och 3300 dom sista 2 åren för service hos Bilia, som inte är billigast i stan direkt. Jag gissar att Tesla tar lite mer betalt, även om det sägs att dom inte kräver service för garantin.
Jag spekulerar fritt här men jag tror det handlar om VILJA.M Markarbetaren skrev:
Har man alla förutsättningar för att ha elbil så som t.ex möjlighet till laddning hemma, ekonomi osv, och INTE behöver köra 200 mil nonstop utan paus, dra halva riket runt med ett par hästar på släpet varje helg, eller andra lite avvikande körvanor, så tycker jag gotta man kan överväga elbil om man ändå ska köpa ny bil, även om inköpskostnaden kanske är lite högre. För driftskostnaderna är löjligt låga i jämförelse med en likvärdig fossilbil. Nu menar jag om man jämför äpplen och äpplen alltså.
Inte en sprillans ny elbil mot en 20 år gammal avbetald småbil. (Detta måste alltid poängteras, annars kommer det snabbt ett antal inlägg med folk som upplyser om att deras gamla avbetalda småbil som bara drar 0,1 l/milen minsann är billigare i drift än en ny elbil).
Eller så kan man skita i alltihopa och låtsas som det regnar.
Det verkar vara en förvånansvärt stora andel av befolkningen som kör den taktiken. Kanske är det det vinnande konceptet. Framtiden får utvisa.
ID.4 kostar 5,5kkr per år i service om jag kommer ihåg rätt. Tesla kostar 0kr/år i service. Det enda man bör göra själv på bilen är att byta luftfilter och kolla bromsvätskan, samt att det är lämpligt att kolla bromsarna när man byter däcken.M Markarbetaren skrev:Ja och en Dacia Duster kostar under 220.000kr!
Söker man på "elbil" på Wayke.se så får man 1812st i resultat just nu om man väljer årsmodell 23-24 och under 500 mil. Väljer man till "max pris 495.000" så får man 269st. Det betyder att endast 14,8% av elbilarna ligger under 500.000kr i inköpspris. Motsvarande för fossildrivna säger att 62% kostar under 500.000kr.
35% av elbilarna kostar +700.000kr. Gör man samma sökning med fossildrift så kostar endast 11% av bilarna över 700.000kr.
Så vi kan nog vara överens om att prisbilden för elbilen ligger en knivsudd högre? Och nej, jag tror inte att elbilar för under 500.000kr sålt slut och att alla ratar motsvarande fossilbil och därav statistiken. Det finns helt enkelt ingen elbil idag som kan konkurrera inköpsprismässigt med en fossildriven, punkt!
Okej, du sparar några 100-lappar i service om året med elbilen, men det resonemanget är lite förlegat tycker jag. Min Volvo kräver service 1 gång om året, oljebytet kostar nån 1000-lapp, resten är precis samma saker som på en elbil måste greja. Bromsvätska, smörja dörrgångjärn, kolla bältena, blinkers osv. Jag har betalat 2300 och 3300 dom sista 2 åren för service hos Bilia, som inte är billigast i stan direkt. Jag gissar att Tesla tar lite mer betalt, även om det sägs att dom inte kräver service för garantin.
Ja det sägs, men det är säkert bara ett rykte.M Markarbetaren skrev:
Och när man frågar dem om vad som ska göras på 12.000 mils service, så ljuger dom och säger att det finns inget serviceprogram som ska följas, men de rekomenderar att man byter kupéfilter och vindrutetorkare. That's it.
Ok, jag ger mig. Jag har uppenbarligen en obsolete elbil.Nötegårdsgubben skrev:
Vilken är bäst att ha om man som jag vill lägga så lite tid som möjligt på laddning?
Finns det laddställen mellan Uppsala och Gbg som kan göra väntetiden mindre smärtsam, något utöver McDonalds och Preem?