D
A Avemo skrev:
Inte ett ord om jämförelse av utsläpp från elbilar jämfört med bensinbilar. En halvtimme av att relativisera utsläppen från bilar och peka på att utsläppen från bilar och utsläppen från Storbritannien är så små att de är försvinnande i det stora hela. På så sätt har han rätt. Elbilar räcker inte för att hindra klimatförändringar. Frågan om de är bättre än bensinbilar har han bara antydningar om. Problemet är att folk kan ta filmen som ett påstående om att det inte finns någon orsak att ha dåligt samvete för sina trafikrelaterade utsläpp. Och det är precis det som är meningen med filmen. Det säger han själv.

Har du själv några tankar kring den? Han säger mycket som är sant. Men han säger inte mycket som stärker slutsatsen.
Detta är del av gullandet, populister säljer avlatsbrev till sina anhängare, samtidigt som man pekar finger mot de fattiga långt bort, som värmer sitt boende med kol på vintern, detta trots att de som individ totalt sett står för en mycket liten påverkan jämfört med oss.

Den så attraktiva kombon av whataboutism och -det är någon annans fel, oftast någon fattig eller någon av annan härkomst, allt hänger liksom ihopa.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du känner fel.

Och skriv inte VI när det är DU som undrar.

Lite konstig attityd du nu plötsligt verkar ha eftersom du inte bryr dig över huvud taget.

Bara för att du går från elbil till dieselbil behöver du inte ändra åsikt totalt.

Jag tycker att var och en ska göra vad den kan inom rimliga gränser. Fundamentalism är jag emot oavsett vad.

Varför skaffade du elbil egentligen? Det kan ju inte varit av ekonomiska skäl. Ibland bryr du dig, och ibland skiter du fullständigt i det.
Okej JAG.
Jag undrar om du som miljövän du är av den rang att du faktiskt har hackat på folk här tar tåg och buss i största möjliga mån så att du som person inte kör med din elbil på vägarna och hjälper till i kollektivet. Annars menar jag på att man behöver inte hacka på folk.

Jag har skrivit varför jag skaffade en elbil, för att en gång i livet ha haft en fabriksny bil privat. Ekonomiskt var det en katastrof, men det är ju alla nya bilar, diesel/bensin/gas eller för den delen elbil.
Men nu har jag provat det, och det var absolut inget för mig =) Jag tycker en dieselbil går minst lika bra och är många gånger bekvämare än den elbil jag fick tag i.

Men jag bryr mig inte om du kör elbil eller diesel. Det jag bryr mig om eftersom du hackat på någon här är om DU tar buss/tåg och kör dubbfritt på vintern?

Om du svarar på de frågorna är jag jättenöjd :)


Min åsikt är kvar om att folk ska få köra vad de vill, så länge folk låter folk köra vad de vill.
 
E
G OMathson skrev:
[media]Åsikter?
Många av hans argument faller för oss i Sverige. Vi har stor del förnyelsebar energi som vi laddar bilarna med.

Överlag har han ju dock många poänger, men tror det är sett från en skepsis till elfordon överlag.

Transport är en stor del av globala utsläpp t.ex, men räknas det med i statistiken för bilar? Tänker på vägtransporter. Klart att det är bra med eldrivna fordon, men frågan är hur statistiken är riktad. Man kan ju få allt att se ut som man vill till sin egen fördel med "rätt" rapporter och statistik.
 
C CM1234 skrev:
Men det ju just det att du och Nicke verkar inte bry er om hur världen ser ut utan snarare hur ni vill att den ska se ut?

Jag frågade er båda var gränsen går och när det gäller lyxkonsumtion så verkar det lite svävande. Då är det upp till var och en

Jag frågade om alternativet till att ”bränna fossil” och det jag fick var ”gör det inte”?

Nicke verkar tro att jag hatar honom och hans elbilar, vilket jag inte gör. Däremot stör jag mig på hans, enligt mig, ogillande mot dom som kör fossilt.

Fabriken där jag arbetar har hundratals arbetare, majoriteten har äldre fossilare som dom behöver för att ta sig till jobbet. Tycker ni att dom ska ställa bilarna för att vissa har ångest över utsläppen?

Därför frågar jag vilka alternativ som finns. Ni föreslår inga alternativ för att just nu så finns det inga?
Jag håller delvis med dig. Höginkomsttagare är generellt värre klimatbovar trots elbil pga högre konsumtion och flygsemestrar. Men många av oss är medvetna o väljer också bort flyget.
Alla har inte råd med elbil men fossilt bränsle kommer att bli dyrare varför det kommer att bli dyrt med fossil bil framöver. Säljstopp på nya fossilbilar är ju en realitet.
Men majoriteten av bilresor i svenska städer är under 10 km och borde kunna ersättas av cykel. Det går bra att cykla året runt för mig iaf.
Men för en del är ju fossil bilen fortsatt enda alternativet. Bäst är ju att beräkna sitt CO2 utsläpp och få tips om hur dra ner mest effektivt…
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
G
A Avemo skrev:
Inte ett ord om jämförelse av utsläpp från elbilar jämfört med bensinbilar. En halvtimme av att relativisera utsläppen från bilar och peka på att utsläppen från bilar och utsläppen från Storbritannien är så små att de är försvinnande i det stora hela. På så sätt har han rätt. Elbilar räcker inte för att hindra klimatförändringar. Frågan om de är bättre än bensinbilar har han bara antydningar om. Problemet är att folk kan ta filmen som ett påstående om att det inte finns någon orsak att ha dåligt samvete för sina trafikrelaterade utsläpp. Och det är precis det som är meningen med filmen. Det säger han själv.

Har du själv några tankar kring den? Han säger mycket som är sant. Men han säger inte mycket som stärker slutsatsen.
Jovisst, jag har många tankar om detta. Håller till viss del även med djac (fast det kanske inte ser ut så). Jag tror inte elbilar löser några större problem och om man ska ha dåligt samvete när man kör så gäller det elbilar också.
Men om man nu "måste köra många mil per år" så är elbil alltid mindre dåligt. Att inte köra är mycket bättre.
Sen gillar jag inte att man kan komma undan med väldigt lite vägskatt på tunga lyx-elbilar, Hongq1 E-HS9 som ett extremt exempel, ingen skatt medans en liten småbil bensin kostar ca 4000kr, "subvention"?
Vi bör minska alla transporter, resor, slit och släng, ta hem produktion från tex Kina (inte bara av klimat/miljöskäl) ändra hur vi lever i stort.
För mej va det för tidigt att köpa elbil förra året, mest pga att de modeller jag tittade på är för dyra. Bytte min gamla diesel till en nyare men begagnad diesel. Diesel kan också tyckas vara helt fel för mej men den va mycket billigare i inköp än liknande bensin, eller hybrid.
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Jovisst, jag har många tankar om detta. Håller till viss del även med djac (fast det kanske inte ser ut så). Jag tror inte elbilar löser några större problem och om man ska ha dåligt samvete när man kör så gäller det elbilar också.
Men om man nu "måste köra många mil per år" så är elbil alltid mindre dåligt. Att inte köra är mycket bättre.
Sen gillar jag inte att man kan komma undan med väldigt lite vägskatt på tunga lyx-elbilar, Hongq1 E-HS9 som ett extremt exempel, ingen skatt medans en liten småbil bensin kostar ca 4000kr, "subvention"?
Vi bör minska alla transporter, resor, slit och släng, ta hem produktion från tex Kina (inte bara av klimat/miljöskäl) ändra hur vi lever i stort.
För mej va det för tidigt att köpa elbil förra året, mest pga att de modeller jag tittade på är för dyra. Bytte min gamla diesel till en nyare men begagnad diesel. Diesel kan också tyckas vara helt fel för mej men den va mycket billigare i inköp än liknande bensin, eller hybrid.
Hade vi träffats så hade jag, förhoppningsvis, förmodligen inte framstått som så rabiat som här, är absolut dålig miljömänniska själv men tycker trots det att vi ska göra det vi kan och göra mer och mer över tid.

Det finns ganska många fossilbilar i Sverige idag, nästan alla är det, så jag tycker att om vi bara fyller på med elbilar och samtidigt låter fossila drivmedel öka i pris så kommer de som står för många mil att byta till el medan de som ändå kör väldigt lite kan behålla eller köpa de begagnade fossilbilarna. Det höjda bränslepriset påverkar då inte så mycket på totalkostnaden men är en motivation för volymförarna att flytta till el.

På sikt kommer såklart fossilbilarna skrotas ut men då kommer det finnas gott om begagnat med eldrift.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
R Rkarlsson skrev:
Okej JAG.
Jag undrar om du som miljövän du är av den rang att du faktiskt har hackat på folk här tar tåg och buss i största möjliga mån så att du som person inte kör med din elbil på vägarna och hjälper till i kollektivet. Annars menar jag på att man behöver inte hacka på folk.

Jag har skrivit varför jag skaffade en elbil, för att en gång i livet ha haft en fabriksny bil privat. Ekonomiskt var det en katastrof, men det är ju alla nya bilar, diesel/bensin/gas eller för den delen elbil.
Men nu har jag provat det, och det var absolut inget för mig =) Jag tycker en dieselbil går minst lika bra och är många gånger bekvämare än den elbil jag fick tag i.

Men jag bryr mig inte om du kör elbil eller diesel. Det jag bryr mig om eftersom du hackat på någon här är om DU tar buss/tåg och kör dubbfritt på vintern?

Om du svarar på de frågorna är jag jättenöjd :)


Min åsikt är kvar om att folk ska få köra vad de vill, så länge folk låter folk köra vad de vill.
Du fattar fortfarande inte!

Det jag säger är att var och en ska göra vad den kan inom rimliga gränser för miljön.

Det jag vänder mig mot är de som mycket väl har förutsättningar att välja elbil men låter bli för de inte är beredda att göra minska lilla avkall på sin personliga bekvämlighet. T.ex. kan man inte tänka sig att stanna för att ladda några fåtal gånger om året när man är på långresa. Det är en för stor uppoffring.

Men istället för att vara rakryggad och erkänna att man inte är beredd att göra avkall på sin bekvämlighet för miljöns skull när man väljer bil, så hittar man på det ena löjliga argumenter efter det andra för varför elbilar inte duger.

Att vissa uppfattar det som att hacka på folk, beror nog egentligen oftast på det egna dåliga samvetet.

Bekräftelsen på att det är så, brukar vara att man får höra att man minsann inte får ha några åsikter kring andras miljöval, om man inte gått all-in och blivit fundamentalist, limmar fast sig själv på vägar och flygplan, slutar köra bil, flyttar till koja i skogen, blir vegan osv. 🙄
 
Redigerat:
  • Gilla
enoch85 och 5 till
  • Laddar…
Samt dumma miljöpartister som ser till att vi måste elda olja för att inte frysa på vintern…
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du fattar fortfarande inte!

Det jag säger är att var och en ska göra vad den kan inom rimliga gränser för miljön.

Det jag vänder mig mot är de som mycket väl har förutsättningar att välja elbil men låter bli för de inte är beredda att göra minska lilla avkall på sin personliga bekvämlighet. T.ex. kan man inte tänka sig att stanna för att ladda några fåtal gånger om året när man är på långresa. Det är en för stor uppoffring.

Men istället för att vara rakryggad och erkänna att man inte är beredd att lyfta ett finger för miljöns skull, så hittar man på det ena löjliga argumenter efter det andra för varför elbilar inte duger.

Att vissa uppfattar det som att hacka på folk, beror nog egentligen oftast på det egna dåliga samvetet.

Bekräftelsen på att det är så, brukar vara att man får höra att man minsann inte får ha några åsikter kring andras miljöval, om man inte gått all-in och blivit fundamentalist, limmar fast sig själv på vägar och flygplan, slutar köra bil, flyttar till koja i skogen, blir vegan osv. 🙄
Bara för att man inte väljer elbil trots att man kan så känns det lite väl magstarkt att påstå att någon därmed "inte är beredd att lyfta ett finger för miljöns skull"?

Förstår att du blir provocerad men ytterligare polarisering gör knappast diskussionen bättre.

/Krille
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
K Krille4 skrev:
Bara för att man inte väljer elbil trots att man kan så känns det lite väl magstarkt att påstå att någon därmed "inte är beredd att lyfta ett finger för miljöns skull"?

Förstår att du blir provocerad men ytterligare polarisering gör knappast diskussionen bättre.

/Krille
Du har helt rätt.
Jag omformulerar och lägger till "vid val av bil".

Sedan väljer vissa en fossibil som på pappret drar 0,55 l/mil istället för 0,58 l/mil och tycker de har gjort en bra insats för miljön.
 
M
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Men istället för att vara rakryggad och erkänna att man inte är beredd att lyfta ett finger för miljöns skull, så hittar man på det ena löjliga argumenter efter det andra för varför elbilar inte duger.
Jag spekulerar fritt här men jag tror att det handlar om KOSTNAD!
En bil som går på batteri kostar betydligt mer att köpa. Jag tror det är ganska få, IDAG (jag vet att ni är några som köpt innan bonusen togs bort), som tycker det är en skön affär att ta billån till 8% ränta för att köpa en elbil för 7-800.000.

Har man tjänstepulka så blir det ett helt annat läge. Dom flesta med åsikter och som tvingas betala bilen privat utan arbetsgivarens inblandning har en annan kostnadspost och en annan åsikt såklart. Jag tror det är få som tycker det är värt alla tusenlappar extra i månaden för att göra miljön en tjänst.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
M Markarbetaren skrev:
Jag spekulerar fritt här men jag tror att det handlar om KOSTNAD!
En bil som går på batteri kostar betydligt mer att köpa. Jag tror det är ganska få, IDAG (jag vet att ni är några som köpt innan bonusen togs bort), som tycker det är en skön affär att ta billån till 8% ränta för att köpa en elbil för 7-800.000.

Har man tjänstepulka så blir det ett helt annat läge. Dom flesta med åsikter och som tvingas betala bilen privat utan arbetsgivarens inblandning har en annan kostnadspost och en annan åsikt såklart. Jag tror det är få som tycker det är värt alla tusenlappar extra i månaden för att göra miljön en tjänst.
Absolut.

Jag skriver om de som har förutsättningar att köpa elbil. Dit räknar jag även ekonomiskta förutsättningar.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du har helt rätt.
Jag omformulerar och lägger till "vid val av bil".

Sedan väljer vissa en fossibil som på pappret drar 0,55 l/mil istället för 0,58 l/mil och tycker de har gjort en bra insats för miljön.
Finns säkert många som har mindre miljöpåverkan än du har trots att de väljer en bil som drar 0,58 liter diesel per mil.

Det är ungefär som att vi ska börja skuldbelägga alla oss på forumet som bor i hus när vi kunde ha gjort valet att bo i en liten nyproducerad energieffektiv lägenhet istället. Det hade garanterat gjort mer för miljön än att välja elbil. Allt bara för att vi inte vill göra avkall på vår personliga bekvämlighet.

/Krille
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du fattar fortfarande inte!

Det jag säger är att var och en ska göra vad den kan inom rimliga gränser för miljön.

Det jag vänder mig mot är de som mycket väl har förutsättningar att välja elbil men låter bli för de inte är beredda att göra minska lilla avkall på sin personliga bekvämlighet. T.ex. kan man inte tänka sig att stanna för att ladda några fåtal gånger om året när man är på långresa. Det är en för stor uppoffring.

Men istället för att vara rakryggad och erkänna att man inte är beredd att göra avkall på sin bekvämlighet för miljöns skull när man väljer bil, så hittar man på det ena löjliga argumenter efter det andra för varför elbilar inte duger.

Att vissa uppfattar det som att hacka på folk, beror nog egentligen oftast på det egna dåliga samvetet.

Bekräftelsen på att det är så, brukar vara att man får höra att man minsann inte får ha några åsikter kring andras miljöval, om man inte gått all-in och blivit fundamentalist, limmar fast sig själv på vägar och flygplan, slutar köra bil, flyttar till koja i skogen, blir vegan osv. 🙄
Ditt sätt att skriva är att du hackar och tror du är bättre pga elbilen. Iallafall sett dig skriva det ett par ggr.

Men du acceptera ju nyss min anledning till att göra av med elbilen, men skriver här att du vänder dig mot det. Vi har väldigt goda förutsättningar att ha en elbil, vi ser bara inte motiveringen att betala hutlösa pengar för en sådan bil.
Jag kommer till extremt låg sannolikhet köpa begagnad elbil nånsin i mitt liv iallafall. Aldrig en ny till 100%
Det är det du motsätter dig =)


Kan du svara på mina frågor nu istället?
- Åker du buss/tåg ofta?
- Kör du dubbfritt på vintern?
 
Nicke Nyfiken
K Krille4 skrev:
Finns säkert många som har mindre miljöpåverkan än du har trots att de väljer en bil som drar 0,58 liter diesel per mil.

Det är ungefär som att vi ska börja skuldbelägga alla oss på forumet som bor i hus när vi kunde ha gjort valet att bo i en liten nyproducerad energieffektiv lägenhet istället. Det hade garanterat gjort mer för miljön än att välja elbil. Allt bara för att vi inte vill göra avkall på vår personliga bekvämlighet.

/Krille
Jag är färdig att flytta från hus till lägenheten ganska snart pga bekvämlighet. 😉

Det är ett jäkla jobb med hus och trädgård om man vill hålla det i hyggligt skick.😂

Men jag förstår ditt budskap.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.