Hej!

Vi ska gjuta egna plattor till uppfarten.
Ca 6-8 cm tjock betong med armering.
Plattorna är 50x180cm stora.

Vi köpte armeringsnät på Biltema, men såg att de ser helt annorlunda ut än jag är van vid. De är inte räfflade utan helt runda och blankförzinkade.

Jag är lite osäker på om det funkar bra med detta eller om jag ska lämna tillbaka det.

Har någon provat eller vet räfflornas funktion?

Tacksam för all hjälp!
 
T
Ska du ha armering ska det nog vara 5 cm till luft om jag inte minns fel. Annars är det risk att armeringen rostar i konstruktionen och att den sedan sprängs. En metod är att istället gjuta en platta med en redig cementblandning och sen kapa in ordentliga sprickanvisningar. Enklare än att göra formar och gjuta en och en, ett himla jobb om det är många. Sprickanvisningar kan också göras i lite varierande mönster.
 
T tobiast skrev:
Ska du ha armering ska det nog vara 5 cm till luft om jag inte minns fel. Annars är det risk att armeringen rostar i konstruktionen och att den sedan sprängs. En metod är att istället gjuta en platta med en redig cementblandning och sen kapa in ordentliga sprickanvisningar. Enklare än att göra formar och gjuta en och en, ett himla jobb om det är många. Sprickanvisningar kan också göras i lite varierande mönster.
5cm har jag också läst någonstans.
Tänker att armeringen får ligga nära botten.

Vill helst ha släta och fina plattor utan mönster. Egentligen funderar jag på om armering behövs. Köper man stenplattor för uppfarten så har väl de ingen armering? Möjligen fiber..
 
Armeringens position har med vilken funktion den skall ha. Jag hade kört högt och lågt då armering inte är extremt dyrt
 
T
J Juniperus skrev:
5cm har jag också läst någonstans.
Tänker att armeringen får ligga nära botten.

Vill helst ha släta och fina plattor utan mönster. Egentligen funderar jag på om armering behövs. Köper man stenplattor för uppfarten så har väl de ingen armering? Möjligen fiber..
Nej, köpeplattor har ingen armering vad jag vet, möjligen om det är större och tjockare plattor. Sprickanvisningen kan du göra så det ser ut precis som det är plattor lagda. Tricket är cementinblandningen. En bra cementklassning, inblandning och noggrann blandning för styrka, mao mycket cement, mindre vatten, en bra och väl anpassad ballast. Kolla med yrkesfolk, inte butik utan hantverkare. Jag funderar på att gjuta plattor till mitt växthus i höst. Hur många plattor ska du gjuta, vad är måtten och hur hade du tänkt gå tillväga?
 
F
B BosseHansson skrev:
Armeringens position har med vilken funktion den skall ha. Jag hade kört högt och lågt då armering inte är extremt dyrt
1. Armering är extremt dyrt
2. Det är svårt att få in låg och hög armering i en 6cm tjock platta, speciellt om man har för avsikt att ha 5cm täckning.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
F
180cm är en jävligt lång platta. Hade du tänkt att dessa skulle vara platsgjutna eller skall du lyfta dom på plats?
 
Plattorna ska vara stora, så de blir platsgjutna och sen ligger de där. 50x180cm. Jag vill att det ska se ut som en enda stor platta så jag vill hitta en lösning där man slipper göra fåror.

Armering på 2cm höjd över mark och sen minst 5 cm ovanpå hoppas jag ska funka.
Det är framförallt för att klara belastning av en bil så armering på djupet gör att den klarar det. Sen finns risk för små sprickor om vi inte armerar högt såklart.

Jag kommer köpa betong från swerock då jag gör själva garageplattan samtidigt.
SWEFROST40 C35/45 S4 DMAX 16 STDCEM XC4, XF2, XS3, XD3, XA1


Köpeplattor brukar väl vara från 4 cm tjocka och upp till 8 cm. Och de brukar vara avsedda för parkering i de dimensionerna. Större plattor ger större tjocklek, men utan armering tror jag.
 
F fsn skrev:
180cm är en jävligt lång platta. Hade du tänkt att dessa skulle vara platsgjutna eller skall du lyfta dom på plats?
Platsgjutna ja. Man är ju ingen Hulken 😉
 
T tobiast skrev:
Nej, köpeplattor har ingen armering vad jag vet, möjligen om det är större och tjockare plattor. Sprickanvisningen kan du göra så det ser ut precis som det är plattor lagda. Tricket är cementinblandningen. En bra cementklassning, inblandning och noggrann blandning för styrka, mao mycket cement, mindre vatten, en bra och väl anpassad ballast. Kolla med yrkesfolk, inte butik utan hantverkare. Jag funderar på att gjuta plattor till mitt växthus i höst. Hur många plattor ska du gjuta, vad är måtten och hur hade du tänkt gå tillväga?
50x180cm stora plattor. Totalt 12 stycken. Platsgjutna i form. Hade tänkt att nöja mig med 5-8 cm, men kanske får lägga på lite tjocklek och gräva ner mig lite istället.
Armering strax under mitten för att få både bra lastförmåga och skydd mot sprickor. Betongen kommer på betongbil avlossning med ränna.
 
F
J Juniperus skrev:
Platsgjutna ja. Man är ju ingen Hulken 😉
Ok. Jag antar att dom ligger kant i kant med varandra? När du gjutit den första, hus skall du då få plats med form när du formar nästa så att det blir en acceptabelt tunn skarv mellan dom?
 
F fsn skrev:
Ok. Jag antar att dom ligger kant i kant med varandra? När du gjutit den första, hus skall du då få plats med form när du formar nästa så att det blir en acceptabelt tunn skarv mellan dom?
De ska ligga med ca 11cm mellanrum. Det blir en rad gatsten som ska in däremellan. Alla gjuts samtidigt och mellan formarna ligger distanser som håller måttet.
 

Bästa svaret

S
Räfflornas funktion på armeringsstänger är för att öka vidhållfastheten mellan armeringen och betongen.

Har man i dimensioneringen räknat på sådana typ av stänger (vilket är det vanligaste) så ska man se till att man har den profilen på armeringen.
 
  • Gilla
Juniperus
  • Laddar…
Av egen erfarenhet vet jag iaf att bilbutterix putsnät har klart sämre hållfasthet än andra " märkesnät".
 
  • Gilla
Juniperus
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Räfflornas funktion på armeringsstänger är för att öka vidhållfastheten mellan armeringen och betongen.

Har man i dimensioneringen räknat på sådana typ av stänger (vilket är det vanligaste) så ska man se till att man har den profilen på armeringen.
Tack för svar på frågan!

Nu har jag förvisso inte räknat på det utan försöker förhålla mig efter någon slags vedertagen byggpraxis. Så är det räfflor som gäller så får jag nog förhålla mig till det. Jag vet inte om jag kan räkna på sånt själv. Finns det någon mall online man kan använda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.