Jag vill göra bostad av det här missionshuset från 1888. Det har varken vatten eller avlopp och istället för att dra in det i huset vill jag bygga en ny huskropp för kök och badrum. Jag tänker att den nya huskroppen sammanlänkas med huvudbyggnaden genom veranda/gång.
Jag är ingen byggnadsingenjör, men undrar vad som krävs för att en sådan lösning ska bli bra?
Jag är ingen byggnadsingenjör, men undrar vad som krävs för att en sådan lösning ska bli bra?
Det är just såna saker som jag behöver mer information om innan jag börjar konstruera faktiska förslag. Jag har utrymme för att lägga den både på långsidan och kortsidan.T topmount skrev:
Vad behöver jag tänka på om jag gör det till inomhusgång? 🧐
Vad konstigt det blev. Det är ju jag som undrar - hur blir det dyrare och krångligare?
T.ex onödig yta kostar pengar, om ni bygger olika takhöjder blir det dyrare, inglasat är dyrare. Ventilationen behöver ni ändå se över om ni lägger till kök och badrum. Vet du om det krävs bygglov? Mest troligt behöver ni då uppfylla olika krav och anlita en kontrollansvarig.
Tack! Uppskattar konkreta funderingar. Ja, det krävs bygglov, så det blir ett fullt projekt.Jonatan79 skrev:
Jag har en ganska liten budget, så den billigaste lösningen är den bästa. Exakt hur mkt vet jag inte förrän jag har sålt nuvarande bostad och vet vad jag har att röra mig med. Hur skulle du tänka om du skulle lösa det till så lågt pris som möjligt (dvs kök och badrum i tillbyggnad/separat byggnad, men ändå tillgängligt från huvudbyggnaden)? Alltså, vilka frågor skulle du ställa dig, och vilka aspekter skulle du ta med i beräkningen?Jonatan79 skrev:
Liknande trådar
-
Bygga plank tillsammans med grannen. Avtal
Juridik -
Kontrollplan tillsammans med bygganmälan - Installation av kamin och skorsten
Bygglov -
Byggahus.se:s medlemmar sluter sig samman - heimlaga ska ha slipen!
Artikelkommentarer -
Bygga hus tillsammans på mark som den ene fått i gåva?
Juridik -
Nio tillbyggnader och sammanlänkningar av huskroppar
Bloggkommentarer