Hej!
Vi försöker komma till rätta med en otrevlig lukt från en av sommarstugans rum. Vi rev bort plastmattan och under den satt masonitskivor samt någon form av plattor med en svart ”film” under (se bild).
Kan det vara svartlim eller tror ni att det är något något annat? Stugan är från 50-talet så antar att det isåfall är risk för asbest.
Till
Vi försöker komma till rätta med en otrevlig lukt från en av sommarstugans rum. Vi rev bort plastmattan och under den satt masonitskivor samt någon form av plattor med en svart ”film” under (se bild).
Kan det vara svartlim eller tror ni att det är något något annat? Stugan är från 50-talet så antar att det isåfall är risk för asbest.
Till
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 965 inlägg
...det får man väl hålla med om.
Men jag gissar att det svarta som är ovanpå betongplattan är någon form av tjära/bitumen, förmodligen av petroleum-ursprung och menat som fuktspärr. Asbest luktar inte, men tjära kan göra det.
Men jag gissar att det svarta som är ovanpå betongplattan är någon form av tjära/bitumen, förmodligen av petroleum-ursprung och menat som fuktspärr. Asbest luktar inte, men tjära kan göra det.
Jag har aldrig sett svartlim spricka i bitar så som du visar (och ja, jag har svartlim i mitt hus) så jag håller med SågspånPappspikEternit.
Dessutom lossnar det inte från underlaget utan sitter fast ordentligt.
Dessutom lossnar det inte från underlaget utan sitter fast ordentligt.
Bästa svaret
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Skaffa ansiktsmask i rätt klass.
Sen sliter du bort allt det gamla svarta och lägger allting ordentligt i sopsäckar. Sen slänger du det på tippen där det står asbest.
förresten ha dörren stängd. Det där lär inte damma speciellt mycket. ansiktsmask är vettigt att använda när man håller på och river. Oavsett asbest eller inte. Dessa åtgärder kostar knappt någonting. Du sparar pengar och tid.
Tänk på att asbest inte alls behöver vara så farligt. Att bila upp ett betong golv är farligt oavsett asbest eller inte.
Sen sliter du bort allt det gamla svarta och lägger allting ordentligt i sopsäckar. Sen slänger du det på tippen där det står asbest.
förresten ha dörren stängd. Det där lär inte damma speciellt mycket. ansiktsmask är vettigt att använda när man håller på och river. Oavsett asbest eller inte. Dessa åtgärder kostar knappt någonting. Du sparar pengar och tid.
Tänk på att asbest inte alls behöver vara så farligt. Att bila upp ett betong golv är farligt oavsett asbest eller inte.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Eftersom det inte verkar sitta fast så gör vi ett försök och helt enkelt petar loss och slänger enligt ditt tips, bananskalare. Såklart med mask och erforderlig ventilation!
Tack för alla svar, uppskattat 👍
Tack för alla svar, uppskattat 👍
Helt riktigt! Sanera som om det vore asbest är ingen dum idé, asbestförekomst eller ej.Bananskalare skrev:Skaffa ansiktsmask i rätt klass.
Helmask klass P3 är bra. Halvmask funkar teoretiskt lika bra men är svår att få att sitta tätt.
Ta på dig något gammalt och uttjänt så, kan du slänga även kläderna efteråt.alternativt köp en engångsdräkt.
Vill du ha guldstjärna så hyr du en "miljöburk" och stoftavskiljare på närmsta uthyrare (Cramo, Ramirent och dylika). Säg du ska riva asbest så får du rätt grejer.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Men om man siktar mot guldstjärnan... Är inte en engångsoverall med luva bättre? Om man nu ska sikta mot guldstjärnanyoloboi skrev:Helt riktigt! Sanera som om det vore asbest är ingen dum idé, asbestförekomst eller ej.
Helmask klass P3 är bra. Halvmask funkar teoretiskt lika bra men är svår att få att sitta tätt.
Ta på dig något gammalt och uttjänt så, kan du slänga även kläderna efteråt.alternativt köp en engångsdräkt.
Vill du ha guldstjärna så hyr du en "miljöburk" och stoftavskiljare på närmsta uthyrare (Cramo, Ramirent och dylika). Säg du ska riva asbest så får du rätt grejer.
Om vi fortsätter o ditt guldstjärnespår. Så ska man se till att tejpa dörrar och liknande?
Sen när man är klar dammsuga hela rummet och därefter våt torka?
😋
Själv stannar jag nog vid det jag själv föreslog. 😃 Man måste leva som man lär.... Eller nä... jag hade inte varit så noggrann, stannat vid rätt mask.
Risken är att jag hade slarvat med att använda mask.
Bra att du föreslog rätt filter! och modell av mask.
Exakt!Bananskalare skrev:Men om man siktar mot guldstjärnan... Är inte en engångsoverall med luva bättre? Om man nu ska sikta mot guldstjärnan
Om vi fortsätter o ditt guldstjärnespår. Så ska man se till att tejpa dörrar och liknande?
Sen när man är klar dammsuga hela rummet och därefter våt torka?
😋
Själv stannar jag nog vid det jag själv föreslog. 😃 Man måste leva som man lär.... Eller nä... jag hade inte varit så noggrann, stannat vid rätt mask.
Risken är att jag hade slarvat med att använda mask.
Bra att du föreslog rätt filter! och modell av mask.
Miljöburken har två syften, dels att skapa ett undertryck i området som ska saneras för att minomera spridning av fibrer. Och sedan för efterventilering.
Stoftavskiljaren används för stt dammsuga exakt allt svinnoga. Våttorka är jag osäker på om det behövs. Men givetvis skadar det inte.
Arbetsmiljöverket har bra dokumentation på ämnet, kanske kan https://www.av.se/globalassets/file...istik/asbest-rivning-innanfor-inneslutning.pd vara en bra start.
Senn gäller ovan för yrkesverksamma, som exponeras ofta. Som privatperson finns inga regler annat än för deponi.
Det är upp till var och en hur mycket en vill skydda sig. Jag har småbarn hemma som jag inte vill exponera när det kan undvikas, så har byggt sluss och varit ytterst noga i alla moment. Hade det bara varit jag hade jag gjort det enklare för mig.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 965 inlägg
Jag tycker inte det är något bra tips. Med största sannolikhet är det svarta inte asbestmaterial, och ska inte behandlas som det.R Radhusentusiast skrev:
Det finns risk att materialet innehåller stenkolstjära, och då ska det INTE deponeras på en asbestdeponi. För att få veta om det innehåller stenkolstjära är vi tillbaka på ruta 1, det eminenta svaret från @yoloboi !
Prata med miljöförvaltningen eller motsvarande på din kommun, och berätta om den svarta fuktspärren på din betongplatta. Alternativt kontakta huvudmannen för avfall i kommunen, det kan finnas bättre kunskaper där. (Om det nu är någon som jobbar under industrisemestern...)
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Glöm detSågspånPappspikEternit skrev:
Men annars är det rätt, kompetensen finns i regel där. Undantaget små skitkommuner med avfallsavdelning på 1-2 tjänstemän. I dom fallen brukar kompetensen finnas hos utföraren.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Tja, om jag slänger stenkolstjära bland asbest. Så är det mycket bättre än vad många skulle göra slänga det i containern för betong.SågspånPappspikEternit skrev:Jag tycker inte det är något bra tips. Med största sannolikhet är det svarta inte asbestmaterial, och ska inte behandlas som det.
Det finns risk att materialet innehåller stenkolstjära, och då ska det INTE deponeras på en asbestdeponi. För att få veta om det innehåller stenkolstjära är vi tillbaka på ruta 1, det eminenta svaret från @yoloboi !
Prata med miljöförvaltningen eller motsvarande på din kommun, och berätta om den svarta fuktspärren på din betongplatta. Alternativt kontakta huvudmannen för avfall i kommunen, det kan finnas bättre kunskaper där. (Om det nu är någon som jobbar under industrisemestern...)
Nu vet jag inte hur asbest tester fungerar. Men jag tänker att man bara testar för det man bet om. Eftersom det handlar om asbest så är det vad man testar för.
Men nu kan jag ha helt fel när det gäller tester. Så rätta mig gärna då lite snällt.
Frågan är hur ska man deponera stenkolstjära?
Jag skulle absolut blanda dessa på tippen. Det finns inga krav på tester