Nicke Nyfiken
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
dels vill man inte tränga sig på samma laddenhet som det redan står andra bilar vid om möjligt (alla 1:surprised:r, a, b, c, d, delar på en viss effekt, liksom alla 2:surprised:r, 3:surprised:r osv.).
Det är bara på SuC version 2, som delad effekt är ett problem. v2 laddarna känner man igen på att de har dubbla sladdar. En CCS och en Typ2. Dessa stolpar är numrerade 1A 1B 2A 2B osv. Det är alltså bara två stolpar som delar på en laddare.

På V3 laddarna (som bara har en sladd) är delad effekt inget problem. Där kan man ställa sig även om de övriga med samma siffra är upptagna.
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Hur delar dessa på elen då? För alla Teslaladdare har väl högre märkeffekt per stolpe än systemet har totalt?

För övrigt verkar det vara helt rätt sätt att göra på. Mig veterligen är det väl bara Tesla och Kempower som gör sådana lastbalanserade system för likströmsladdningen.
 
Nicke Nyfiken
D djac skrev:
Historierna om konflikter vid laddarna i Sverige är kanske sanna, i andra länder är risken för ett "gott snack" mycket större.. :)
Det är ju en sjukligt utbredd JAG JAG JAG mentalitet i Sverige nu för tiden. Så inte konstigt att det är värre här än i många andra länder.

Audi och Porsche ägare är specialister på att blocka andra från att ladda, beroende på den korkade placeringen av laddporten.

Har även sett en Porsche blocka 3 laddplatser. Det handlade ju bara om att idioten skulle markera att hen var överlägsen alla andra.

Tycker Tesla ska hindra vissa bilmodeller från att ladda tills de har löst problemet med för korta kablar. Men de är ointresserad eftersom de fortsätter att utforma de nya laddstationerna på exakt samma sätt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Porsche ägare är specialister på att blocka andra från att ladda, beroende på den korkade placeringen av laddporten.
Porsches elbil har ju laddning på bägge sidorna, vad är det för korkat med det?
 
Nicke Nyfiken
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur delar dessa på elen då? För alla Teslaladdare har väl högre märkeffekt per stolpe än systemet har totalt?

För övrigt verkar det vara helt rätt sätt att göra på. Mig veterligen är det väl bara Tesla och Kempower som gör sådana lastbalanserade system för likströmsladdningen.
På v3 stationerna delar många stolpar på en laddare och vad jag hört så har den så hög effekt att det krävs att alla bilarna samtidigt laddar med 200kW eller mer, för att uppnå en effektbegränsning. Och sannolikheten för att det ska hända med dagens elbilar är ju extremt låg.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Dessa stolpar är numrerade 1A 1B 2A 2B osv
Det där höll på att driva min hustru till vansinne första och hittills enda gången någon av oss laddat hos Tesla. Beteckningen är längst ner på stolpen. Det funkar säkert jättebra i Kalifornien, men med upplogad snövall i norra Sverige var det högst oklart var man hittade beteckningen.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Stefan N Stefan N skrev:
Porsches elbil har ju laddning på bägge sidorna, vad är det för korkat med det?
Man måste dra kabeln längs sidan på bilen för att nå kontakten, oavsett om man backat eller kört rakt in. Det är ju bara på laddplatser med fickparkering som det funkar bra. Och det har jag aldrig sett när det gäller snabbladdning.

För övrigt är det bara på höger sidan det sitter CCS-kontakt. På vänster sida är det en Typ2.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Man måste dra kabeln längs sidan på bilen för att nå kontakten, oavsett om man backat eller kört rakt in. Det är ju bara på laddplatser med fickparkering som det funkar bra. Och det har jag aldrig sett när det gäller snabbladdning.

För övrigt är det bara på höger sidan det sitter CCS-kontakt. På vänster sida är det en Typ2.
Inte alls ovanligt mad sidoparkering vid snabbladdare (har inte sett det hos Tesla dock). Detta är ju den enda vettiga lösningen på sikt, särskilt med släpvagn. Man snålar dock på utrymmet på många laddstationer (snabbladdning och/eller ej), men detta kommer att bli bättre med tiden (det är redan fler med sidoladdning). Jag har sett att man på vissa bensinstationer sätter upp snabbladdare i ytterkant av området med sidoladdning, jag ser gärna mer av det!
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag kan säga såhär. Efter några år med fullutrustad 4WD dieselkombi så bytte vi till en enklare 2WD bensin MPV när vi gjorde oss av med husvagnen. Upplevelsen av bytet är klart övervägande positivt. Av allt det där jag trodde jag behövde saknar jag typ 10%. Det jag saknar minst är 4WD, men så drar vi inte husvagn längre.
Bor du uppe i Norrland med dåligt plogade vintervägar och snöslask är 4WD överlägsen 2WD
 
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Inte alls ovanligt mad sidoparkering vid snabbladdare (har inte sett det hos Tesla dock). Detta är ju den enda vettiga lösningen på sikt, särskilt med släpvagn. Man snålar dock på utrymmet på många laddstationer (snabbladdning och/eller ej), men detta kommer att bli bättre med tiden (det är redan fler med sidoladdning). Jag har sett att man på vissa bensinstationer sätter upp snabbladdare i ytterkant av området med sidoladdning, jag ser gärna mer av det!
Finns det obegränsat med plats så man kan sätta en laddstolpe mellan varje parkeringsplats så är det naturligtvis det bästa. Då skulle alla kunna ladda oavsett ladportens placering. Tyvärr tänkte inte Tesla så. Allt ska vara minimalistiskt, inklusive laddplatser och laddkablar.🙈
 
Det finns definitivt superchargers med genomkörningsplatser.

Tesla-laddstation på parkeringsplats med bilar och människor en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Norrköping. Bilden tagen från Chargefinder.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
På v3 stationerna delar många stolpar på en laddare och vad jag hört så har den så hög effekt att det krävs att alla bilarna samtidigt laddar med 200kW eller mer, för att uppnå en effektbegränsning.
Ok. Det är ju både bra och dåligt. Bra med mycket kräm, dåligt om det blir kö till laddstolparna trots att det egentligen finns mer kräm i systemet.
 
Nicke Nyfiken
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Det är ju både bra och dåligt. Bra med mycket kräm, dåligt om det blir kö till laddstolparna trots att det egentligen finns mer kräm i systemet.
Svårt att både äta kakan och ha den kvar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns definitivt superchargers med genomkörningsplatser.

[bild]
Norrköping. Bilden tagen från Chargefinder.
I den här bilden blockerar för övrigt de två Teslorna oss som har uttaget till höger från att ladda alls. Hade båda stått en ruta fram hade man däremot kunnat stå ”ut ur rutan” och ladda.

Framför allt kanske det är viktigt för oss som inte kör Tesla att tänka på. Alltså ”hur” man ställer sig fel utan att blockera grundtanken för mycket.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I den här bilden blockerar för övrigt de två Teslorna oss som har uttaget till höger från att ladda alls. Hade båda stått en ruta fram hade man däremot kunnat stå ”ut ur rutan” och ladda.

Framför allt kanske det är viktigt för oss som inte kör Tesla att tänka på. Alltså ”hur” man ställer sig fel utan att blockera grundtanken för mycket.
Kan ni inte stå på tvären utanför rutan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.