Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen är styrelsen lika mycket bortresta på semester som du själv så detta är gissningsvis hantverkares ingrepp. Kanske med ett OK över telefon från någon styrelseledamot som fick denna skit att hantera på distans under semestern.

Ska jag vara uppriktig så när något sånt här händer får man ta fram sin mest äckligt pragmatiska och lösningsorienterade sida och lägga de sociala spelen och kränktheten åt sidan. Trots skitsituationen. Det är inte situationen i livet när man skaffar sig fiender eller dödar styrelseledamöters och upphandlad firmas medarbetare motivation att lösa sin del av eländet. Man kan ju inte välja bort dessa människor från ens liv och lägenhet även om man vill. Man får spela lite tacksam helt enkelt så att frågan löses.
Jag försöker vara pragmatisk och ringer runt och ber om hjälp först vänner och sedan försäkringsbolag, Det är en akut situation som kräver akutlösning men ingen av hantverkarna jobbar över helgen och jag har inget hem precis. Behöver vänta till måndagen att de börjar jobba igen. Snacka om att de är intresserade av att lösa mitt problem…
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Har de fått stopp på läckan och gjort vad de kunnat för att inte prylar ska skadas mer än vad som redan skett tycker jag att firman gjort vad man kan vänta sig av dem. De är människor med liv de med, och även om det är synd om dig finns det en gräns för vad man kan vänta sig att andra gör för en – även mot betalning.

Är det bara du som är drabbad och du inte också har ett koppel småbarn, hundar och katter att sörja för ska du nog reda ut det här utan alltför stora problem när ilskan väl lagt sig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
V Villaägarenr1 skrev:
De har säkert rätt att förhindra skadan. Men du har lika stor rätt stt kräva avhjälpande av det dem ställt till med.
Städning. Återställning. Ersättning för boende etc.
Det här är en juridisk djungel och jag tror inte man ska förvänta sig att föreningen har skadeståndsansvar gentemot TS. Föreningen har ju definitivt ingen uppsåt att orsaka denna skada och i och med att styrelsen har tagit i ett företag som jobbar med detta så kan det knappast heller ses som vårdslösa.

Så den krassa lösningen brukar bli att föreningen står för sin del och bostadsrättsinnehavaren för sin del av det underhållsansvar som regleras i bostadsrättslagen. Det kan kännas konstigt men så är upplägget och det är därför det är så viktigt att ha en försäkring.

En bubblare här är vattenledningsskada. Om det är vatten som trängde ut ur tappvattensystemet som orsakat skadan så finns det en särreglering i bostadrättslagen där föreningen står för hela kostnaden att reparera alla skador. Men det gäller ju då till den standard som när bostadsrättslägenheten en gång uppläts.
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
S Sarah67 skrev:
Jag har inte problem med att de får tillträde. Om de bara gjorde relining skulle det vara ok. De liksom demonterade mitt kök utan att fråga om det var ok. De tog beslut om mitt hem utan att fråga mig.
I en BRF så är det ju du som äger allt invändigt, till och med tapeterna kan man säga. Resten tillhör ju föreningen. Blir det en skada på föreningens väggar/tak/golv så måste man ju nästan alltid gå igenom dina tapeter, kakel, eller som i det här fallet dina köksskåp. Rätten att göra så finns med i ditt avtal.
Jag förstår verkligen din känsla av att ha blivit kränkt. Det är liksom lite personligt, det man har i ett kök. Man vill inte att ett gäng "smutsiga" hantverkare ska vara där och rota, och riva utan att man har koll.
Tyvärr finns det inga alternativ. Du var bortrest och vattenskadan måste delvis åtgärdas omedelbart, för att skadan inte ska bli ännu större.
Du har all rätt att känna dig ledsen. Men försök nu att lägga energi på att göra ett bra avtal med försäkringsbolaget. Med lite tur, och skicklighet, kan det sluta med att du får något mycket finare och bättre än vad du hade innan.
Kram
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
N
Ännu ett exempel i raden som stärker min uppfattning att bostadsrätt är en "knepig" boendeform jag aldrig ens övervägt.
Bättre att äga helt eller hyra.

Innan alla börjar lägga energi på att bemöta mig - detta är min högst personliga åsikt och givetvis är det upp till var och en att göra sina egna val i livet.

Ha en fortsatt fin sommar!
 
  • Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
L
S Sarah67 skrev:
Jag har inte problem med att de får tillträde. Om de bara gjorde relining skulle det vara ok. De liksom demonterade mitt kök utan att fråga om det var ok. De tog beslut om mitt hem utan att fråga mig.
Vad skulle de göra då tänker du? Låta det stå och spruta vatten inne i väggen bakom ditt kök?

Det är en jobbig situation men du kommer få ett nytt kök betalt av försäkringsbolaget och boende under tiden
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
C
A AG A skrev:
Blir det en skada på föreningens väggar/tak/golv så måste man ju nästan alltid gå igenom dina tapeter, kakel, eller som i det här fallet dina köksskåp. Rätten att göra så finns med i ditt avtal.
Vilket avtal?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
I en BRF så är det ju du som äger allt invändigt, till och med tapeterna kan man säga. Resten tillhör ju föreningen. Blir det en skada på föreningens väggar/tak/golv så måste man ju nästan alltid gå igenom dina tapeter, kakel, eller som i det här fallet dina köksskåp.
Det konstigaste av allt är att det invändiga som är byggnadstillbehör ägs av bostadrättsföreningen som fast egendom, t ex hatthylla, kök, spis, kyl, tapeter, ovangolv o s v. Men genom bostadsrättslagen och stadgarna så har man som bostadsrättshavare rätt att disponera denna föreningens egendom och har också en underhållsskyldighet av den.

Man köper således formellt inte själva lägenhet utan man köper bostadsrätten till lägenheten, alltså rätten att disponera och ansvara för underhållet av en viss lägenhet om medlemskap beviljas. Underlig juridik är det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Detta är det värsta med bo i brf. Klåpare som ska in i ens lägenhet som man inte valt ut själv. Enda gången vi har haft bra hantvekare från styrelsen var när vi bytte stigarna och samtidigt drog fiber. Jag var ansvarig för den upphandlingen
Har inte du råd med hus? Det var längesedan jag tröttnade på Brf.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det konstigaste av allt är att det invändiga som är byggnadstillbehör ägs av bostadrättsföreningen som fast egendom, t ex hatthylla, kök, spis, kyl, tapeter, ovangolv o s v. Men genom bostadsrättslagen och stadgarna så har man som bostadsrättshavare rätt att disponera denna föreningens egendom och har också en underhållsskyldighet av den.

Man köper således formellt inte själva lägenhet utan man köper bostadsrätten till lägenheten, alltså rätten att disponera och ansvara för underhållet av en viss lägenhet om medlemskap beviljas. Underlig juridik är det.
Jag är inte alls säker på min sak. Men är det verkligen BRF:s kök och hatthyllor? Handlar det inte bara om fast inredning, som inte följer med ägare vid exempelvis försäljning. På samma sätt som i villor.
 
  • Gilla
Nakum
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Jag är inte alls säker på min sak. Men är det verkligen BRF:s kök och hatthyllor? Handlar det inte bara om fast inredning, som inte följer med ägare vid exempelvis försäljning. På samma sätt som i villor.
Ja lösöret, kaffekoppar och bestick o s v tillhör ju bostadsrättshavaren. Men i och med att bostadsrätten uppläts med t ex en hatthylla, en kyl, en frys o s v en gång i tiden så var denna i samma ägares hand som fastigheten i övrigt och därmed är den ett byggnadstillbehör som ägs av föreningen.

Jag är osäker på hur det formellt är med t ex en diskmaskin som har installerats efter upplåtelsen (alltså inte som ersättning för en tidigare diskmaskin). Finns säkert något rättsfall som klargör om diskmaskinen då ägs av bostadrättsföreningen som byggnadstillbehör eller av bostadrättshavaren som fast egendom. Men egentligen spelar det inte så stor roll eftersom bostadsrättshavaren fritt disponerar och förvaltar denna diskmaskin oavsett vem som äger den.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Sarah67 skrev:
Jag
Så om man tar bort hatthyllan och sätter in en garderob i stället så ska man lämna tillbaks hatthyllan till föreningen ???
 
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det konstigaste av allt är att det invändiga som är byggnadstillbehör ägs av bostadrättsföreningen som fast egendom, t ex hatthylla, kök, spis, kyl, tapeter, ovangolv o s v. Men genom bostadsrättslagen och stadgarna så har man som bostadsrättshavare rätt att disponera denna föreningens egendom och har också en underhållsskyldighet av den.

Man köper således formellt inte själva lägenhet utan man köper bostadsrätten till lägenheten, alltså rätten att disponera och ansvara för underhållet av en viss lägenhet om medlemskap beviljas. Underlig juridik är det.
Var har du läst detta? För så är det inte i HSB i allafall.

Grovt sett äger och ansvarar Brf för stommen i byggnaden inklusive rörstammar, ventilation etc, samt allt utvändigt, som fönster, tak etc.

Allt inne i lägenheten ägs av bostadsrättsinnehavaren. Att byta kök är inget Brf:en har något med att göra. Kan ju bero på att det de kallar ”reparation” innefattar utbyte.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja den lösöret, kaffekoppar och bestick o s v tillhör ju bostadsrättshavaren. Men i och med att bostadsrätten uppläts med t ex en hatthylla, en kyl, en frys o s v en gång i tiden så var denna i samma ägares hand som fastigheten i övrigt och därmed är den ett byggnadstillbehör som ägs av föreningen.

Jag är osäker på hur det formellt är med t ex en diskmaskin som har installerats efter upplåtelsen (alltså inte som ersättning för en tidigare diskmaskin). Finns säkert något rättsfall som klargör om diskmaskinen då ägs av bostadrättsföreningen som byggnadstillbehör eller av bostadrättshavaren som fast egendom. Men egentligen spelar det inte så stor roll eftersom bostadsrättshavaren fritt disponerar och förvaltar denna diskmaskin oavsett vem som äger den.
Aha det förklarar varför jag fick min hatthylla omonterad i kartong.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
I nyproduktion är det väl rätt vanligt att man kan välja annan bättre utrustning och inredning i kök & badrum mot en tilläggskostnad, skulle det innebära att man skänkt bort det till föreningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.