En annan aspekt när man stänger av VR några timmar är att man låter VR kylas ner naturligt och även gör en "omstart" av den samtidigt. Elektronik ska man normalt sett inte stänga av och sätta på var och varannan minut men jag ser inget problem att göra det vid dessa tillfällen med negativa elpriser, snarare tvärtom. Förlänger ev. VR livslängd något också kan man misstänka.
 
  • Gilla
t3o
  • Laddar…
Jag ligger på 22/22/23 A på faserna just nu, säkringarna är på 20A så det går en stund...
 
  • Gilla
t3o
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ligger på 22/22/23 A på faserna just nu, säkringarna är på 20A så det går en stund...
Det e gött 😎
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ligger på 22/22/23 A på faserna just nu, säkringarna är på 20A så det går en stund...
Jag var uppe i 29A på en fas men fegade ur och gick tillbaka till 22 😂
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
T t3o skrev:
Jag var uppe i 29A på en fas men fegade ur och gick tillbaka till 22 😂
Det var nog klokt. Säkringen kommer nog inte att hålla lika bra längre (om du har Diazed vilket man brukar ha på huvudsäkringarna).
 
Jag nådda 11kWh under "få betalt"-timmen. Frugan stängde av bastun när hon var klar så där tappade jag en hel del. Jag hade 8,5kWh under timmen innan som bara var "gratis".
 
  • Gilla
t3o
  • Laddar…
T t3o skrev:
Jag var uppe i 29A på en fas men fegade ur och gick tillbaka till 22 😂
Hur lyckas du komma upp i 29A förbrukning på 1 fas, elbil o pool ?
 
Jag hade nått dit om jag slagit på spisen också, eller ugnen. Faktum är att jag blåst säkringarna rätt många gånger under elbilsladdning när frugan slagit på ugnen, jag övervakar och styr därför laddströmmen numera.
 
M mortimer skrev:
Hur lyckas du komma upp i 29A förbrukning på 1 fas, elbil o pool ?
Har tyvärr enfasvärmare till poolen 16A. Lätt att vara efterklok. Elpatron 10A och tvättmaskin drog upp den i 29 så fick reducera poolvärmaren till 40%
 
Magnus E K
Har 27 grader i tvättstugan nu och varmvatten i kökskranen för första gången på sommaren sen 2016! Men nu slog pannan ifrån så sista halvtimmen blir lite sparlåga.
 
  • Gilla
t3o
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har 27 grader i tvättstugan nu och varmvatten i kökskranen för första gången på sommaren sen 2016! Men nu slog pannan ifrån så sista halvtimmen blir lite sparlåga.
Låter smart, bor du på sydpolen ?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag nådda 11kWh under "få betalt"-timmen. Frugan stängde av bastun när hon var klar så där tappade jag en hel del. Jag hade 8,5kWh under timmen innan som bara var "gratis".
Bra jobbat! Svårt när man inte får konstant last då apparaterna slår till och från. Jag fick tvärtom vad du fick. Får väl köpa en trefas doppvärmare som man kan slänga i poolen 😆
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Dagens resultat...
Graf som visar energianvändning (effekt i kW) över tid, topp vid 13:00, datum 2023-07-16.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blått linjediagram som visar effekt över tid, märkt med 3,20 kW vid 16:05, datum 2023-07-16.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Kan man bara vrida om vredet till växelriktarna så att man stänger strömmen till dem (där säkringarna sitter)? Eller måste man tänka på något speciellt på växelriktaren.
Notera att detta gäller Huawei växelriktare där man inte har ett installatörskonto, dvs. kan inte stänga av endast export.
Set bör räcka med att stänga av solcellerna. Vi har en brytare till kablarna som går till cellerna. Misstänker det sitter på alla installationer. Vet dock inte om det har någon betydelse för växelriktaren om spänningen faller från x antal hundra volt till noll på en mikrosekund. Någon som vet?
 
O Orvar777 skrev:
Haha 22 kr.
Helt otroligt hur folk orkar krångla för småpengar…
Ännu mer fantastiskt att folk inte förstår att det gynnar alla att använda elen när den finns....
 
  • Gilla
chali och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.