Hej!
Jag och min sambo ska sätta upp sängbord på gipsväggen och jag upptäckte att de skruvarna och plugg vi har inte kommer räcka till.
Skruvarna/pluggen vi har nu är universal från BILTEMA, 3,5 x 40mm.
För att skruven ska nå genom bordet och pluggen behöver vi en skruv på mins 60mm, men då vet jag inte om pluggen vi har kommer räcka till.
Har ni några tips på skruv & plugg vi kan använda oss av för att det ska sitta ordentligt
Jag och min sambo ska sätta upp sängbord på gipsväggen och jag upptäckte att de skruvarna och plugg vi har inte kommer räcka till.
Skruvarna/pluggen vi har nu är universal från BILTEMA, 3,5 x 40mm.
För att skruven ska nå genom bordet och pluggen behöver vi en skruv på mins 60mm, men då vet jag inte om pluggen vi har kommer räcka till.
Har ni några tips på skruv & plugg vi kan använda oss av för att det ska sitta ordentligt
Jag tror inte vi kommer behöva en mollyplugg, vikten kommer inte bli så stor, även fast tyngdpunkten kommer långt ut då den är 25mm tjock.zarkov skrev:
Det är en pilaster hylla med två plan.
Vi satte upp en med de befintliga skruvarna och pluggen, men den sitter inte 100%.
Är det bara gips och inget mer behöver du något gipsankare, duomax eller mollyplugg. Finns säkert något annat också.
Jag tittade runt hemma och hittade lite mollyplugg, men den största jag hittade var ca 55mm.
Vilket jag tror kommer bli för kort när man dragit ihop pluggen och ska fästa skruven.
Imorgon får jag åka ner och köpa mig några större varianter.
Men det känns som overkill att behöva använda sig av en mollyplugg som har så hög bärighet.
Vilket jag tror kommer bli för kort när man dragit ihop pluggen och ska fästa skruven.
Men det känns som overkill att behöva använda sig av en mollyplugg som har så hög bärighet.
Hur tar man lätt reda på om det sitter osb-skivor bakom gipsskovorna.
Vi bor i ett nyproducerat hus och flyttade in nu i Juni.
Om det skulle sitta osb-skivor, så ska jag väll inte behöva använda mollyplugg.
Anledningen till att jag helst inte vill ha mollyplugg är att hålen blir så stora och fula.
Vi bor i ett nyproducerat hus och flyttade in nu i Juni.
Om det skulle sitta osb-skivor, så ska jag väll inte behöva använda mollyplugg.
Anledningen till att jag helst inte vill ha mollyplugg är att hålen blir så stora och fula.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 819 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 819 inlägg
Du kan ju borra och se om borren kommer ut i ett tomrum efter att ha gått igenom gipsskivan eller om det då i stället kommer ut trämjöl ur borrhålet. Eller fråga styrelsen/hyresvärden.
Tillägg: Eller om det är eget hus borde uppgiften finnas i underlagen.
Tillägg: Eller om det är eget hus borde uppgiften finnas i underlagen.
Redigerat:
Ett alternativ för att se hur väggen är byggd borde ju vara att titta i eluttagets brunn och se efter hur djupt den ligger. Behöver man fortfarande göra en undersökning med borr så är det dolt under uttaget...
Det handlar inte om bärighet. Det handlar om fäste. De flesta ”vanliga” skruvar får inget fäste i gipsen, så du behöver inte ens belasta hyllan utan ofta räcker det med hyllas egenvikt för att skruven ska släppa från gipsen. Därav behöver man gipsankare (mollyplugg är en variant på det). Pluggen på bild är inte avsedd för gips.Rewston skrev:Jag tittade runt hemma och hittade lite mollyplugg, men den största jag hittade var ca 55mm.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Det är inte större ankare du behöver utan en längre skruv.
Skruv finns på Biltema m.fl.
Ankaret måste vara för en eller två gips.
Är det plywood/OSB bakom behövs inget ankare.
Protte
Skruv finns på Biltema m.fl.
Ankaret måste vara för en eller två gips.
Är det plywood/OSB bakom behövs inget ankare.
Protte