Nätavgift och elkostnad är två helt olika saker. Se dem som två olika utgifter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är väl strömköparen som betalar elnätsavgiften(elnätsöverföringsavgift till elnätsbolaget). Om det vore den som säljer ström som betalade elnätsöverföringsavgiften skulle det vara mycket bra då elförbrukarna(privata hushåll) slapp den kostnaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Perfekt svar! Alltså exakt -56 öre är brake even för min anläggning.

Men hur är det med nätavgiften om man råkar gå över denna nivå, eller rättare sagt under? I ett framtida scenario kanske - 1,50 eller -4,00 kr. Får man betala nätavgift på detta, (rubbet till noll) och hur stor är den? (komplicerad fråga kanske)

Tror det redan står omnämnt något om detta i tråden men i min värld är det svårt att ta till sig (!) att man skall betala nätavgift samt minus-spotpris samtidigt.
Det kan ju bli svårare att räkna på detta naturligtvis, jag gjorde det mycket enkelt för mig.

Eftersom all el som du konsumerar genererar pengar (inkl överföringsavgiften) så ligger brytpunkten på denna nivå för din produktion, egentligen hade du nog kunnat tjäna pengar på att stänga av produktionen något lite tidigare (några öre). Men då måste man räkna på producerad volym vs konsumerad volym mm. Skillnaden blir nog inte så stor.

Ett exempel, mitt elnät tar betalt knappt 72 öre för skatt och elöverföring. Du får 70 öre i bidrag, då tjänar du ytterligare två öre på att konsumera elen själv. Men om du producerar mer än du konsumerar så förlorar du ju pengar ändå om produktionen är mycket större än konsumtionen.

Hade ditt elnät bara kostat 65 öre/kWh så hade du fått en liknande effekt åt andra hållet. Men så länge som konsumtionen är mycket mindre än produktionen så kan vi för enkelhetens skull skippa den påverkan i beslutet, det krånglar till mer än du sparar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sen får vi inte glömma att de få ören/kronor vi förlorar nu med minuspriser kommer vi med råge ta igen till vintern.
 
  • Haha
styren
  • Laddar…
Magnus E K
M mortimer skrev:
[länk]
Ha ha, hur får man in så mycket fel i en så kort artikel? Blev lurad av den korrekta rubriken att klicka men det var sista gången.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ha ha, hur får man in så mycket fel i en så kort artikel? Blev lurad av den korrekta rubriken att klicka men det var sista gången.
Ja, det var inte det bästa journalistiska verket någonsin precis...
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
Det kan ju bli svårare att räkna på detta naturligtvis, jag gjorde det mycket enkelt för mig.

Eftersom all el som du konsumerar genererar pengar (inkl överföringsavgiften) så ligger brytpunkten på denna nivå för din produktion, egentligen hade du nog kunnat tjäna pengar på att stänga av produktionen något lite tidigare (några öre). Men då måste man räkna på producerad volym vs konsumerad volym mm. Skillnaden blir nog inte så stor.

Ett exempel, mitt elnät tar betalt knappt 72 öre för skatt och elöverföring. Du får 70 öre i bidrag, då tjänar du ytterligare två öre på att konsumera elen själv. Men om du producerar mer än du konsumerar så förlorar du ju pengar ändå om produktionen är mycket större än konsumtionen.

Hade ditt elnät bara kostat 65 öre/kWh så hade du fått en liknande effekt åt andra hållet. Men så länge som konsumtionen är mycket mindre än produktionen så kan vi för enkelhetens skull skippa den påverkan i beslutet, det krånglar till mer än du sparar.
För enkelhetens skull så kan vi bortse från egenkonsumtion, (men om en sådan finns så försvårar detta beräkningen), inte minst eftersom det är svårt att förutse egna konsumtionen just de timmar spotpriset ligger på minus.

Det jag undrar är om jag som mikroproducent betalar överföringsavgift på el jag producerar vid minus-spotpris.
Om svaret är nej så är jag nöjd, men är det så enkelt?

Jag tror du menar i din beräkning att jag slipper överföringsavgiften på el jag konsumerar själv, men kanske måste betala överföringsavgift på den resterande el jag som mikroproducent leverar till nätet. Det är den sista delen jag undrar över. Katastrof i så fall.

Svårsmält detta!
Har samma elområde som dig tror jag (Ellevio)
 
S
M mortimer skrev:
Sen får vi inte glömma att de få ören/kronor vi förlorar nu med minuspriser kommer vi med råge ta igen till vintern.
Nu råkar ju jag tilhöra det gäng som tror att höst/vår är den tid vi skall tjäna pengar på sol-anläggningen.
Kanske borsett från den mörkaste tiden december, januari. Allt beror på läget och möjlighet till solinstrålning när solen ligger lågt. Jag har söderläge så faktum ät att jag tror på denna tid av året.😀
Inga minuspriser då troligen.
 
S styren skrev:
Nu råkar ju jag tilhöra det gäng som tror att höst/vår är den tid vi skall tjäna pengar på sol-anläggningen.
Kanske borsett från den mörkaste tiden december, januari. Allt beror på läget och möjlighet till solinstrålning när solen ligger lågt. Jag har söderläge så faktum ät att jag tror på denna tid av året.😀
Inga minuspriser då troligen.
Jag har drygt 5kwp åt vardera väderstreck så solen kan gå upp o ner precis när den vill, jag fångar den ändå 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Magnus E K
Har nu stängt ner all känslig utrustning ifall någon hvududsäkring skulle gå (och samtidigt testat jordfelsbrytarna) och istället dragit på elpanna och värmefläkt i källaren. Inte riktigt maxat än, får labba lite och behöver dessutom köra vattenkokaren.

Digitala mätare visar spänning i volt och ström i ampere på en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag ligger nu på 12 kW...

Ganska precis 20A på två faser (det är vad jag har säkringar för).
 
MrJay
Vilket I-landsproblem…
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag kan gå upp till 25 så får köra på värmefläktarna också 😆
 
  • Fyra mätarinstrument visar tid, Köper-status och ampere för L1, L2, L3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
T t3o skrev:
Jag kan gå upp till 25 så får köra på värmefläktarna också 😆
Lite "snedbelasat" på faserna. Har du inte Ferroamps lösning med fasbalansering ? 😉
 
  • Haha
t3o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.