kisumisu
J jonte0 skrev:
4G var alla gånger ett bättre system än 3G - men just genomströmningskapaciteten på en perfekt förbindelse skiljer sig inte nämnvärt. Nu är det så enormt många andra parametrar i ett nät som tillslut sätter slutanvändarupplevelsen - jag nämnde bara en. Kanske kan 5G vara något bättre på samma frekvens också - troligen är det väl så. Men 4G blev verkligen en lyckad standard och är så bra som det behövs. 5G och -> kommer man behöva stånka fram argument för ;)

//
Må även hända att Telia har så usel 3G när dem samarbetar med Tele2 om den.
Tele2 är ju lite kända att ha för lite master. Då dem än idag har rätt usel täckning här i Norrland!

Men jag har visserligen märkt samma sak med min finska operatör Elisa. Bättre stabilitet och mottagning med 4G. Sen om det är bara en slump, men är mina upplevelser.

Ps. Den operatör som jag dock märkt att 4G är sämre än 3G, det är Telenor. Telenor var ju helt klart mest utbyggt när det gäller 3G!
Fast deras samarbete om 4G är väl där också just Tele2.
 
Varför måste man ha 1000 mbit ? Jag har 100 mbit tycker det går bra. Vad har ni som kräver 1000 mbit ?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Varför måste man ha 1000 mbit ? Jag har 100 mbit tycker det går bra. Vad har ni som kräver 1000 mbit ?
100 mbit är för lite om man är flera som tittar på 4K-film samtidigt. Är man ensam användare räcker det rätt bra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Internet verkar överens om ca 20-25 mbps / 4k stream. Så på en hundra lina borde 3 pers kunna se superupplöst TV (inte så vanligt kanske) och samtidigt surfa och videoprata och lite till. 4k är självklart mest för riktigt stora skärmar om man skall ha någon riktig nytta av det - annars är vanlig Full HD (5 mbps) helt fantastik på en dator eller padda. Har man en fjärde person i hushållet som är blivande proffs gamer och alla vill se 4k så blir det trassligt med 100. Men i väldigt många familjer kommer det går utmärkt.

Det är access operatörerna som vill få oss tycka att allt under 500mbps är strunt. Det är strunt.

//
 
  • Gilla
  • Älska
hansbertil och 4 till
  • Laddar…
Betala för hastighet är egentligen strunt, är den totala förbrukningen som sedan aggregerat över alla kunder som sätter gränsen för vilken kapacitet leverantören behöver ut mot nätet.

Givet det känns det vettigt att följa kapaciteten av det fysiska nätet, dvs 1 gbit/s.

Men personligen vill jag byta till Bahnhof villafiber från Ip-only så jag kan få 10gbit/s 🤣
 
M Mikko58 skrev:
Varför måste man ha 1000 mbit ? Jag har 100 mbit tycker det går bra. Vad har ni som kräver 1000 mbit ?
Det måste man inte ha, men det märks i det vi i vardagligt tal kallar svarstider. Ingen eller väldigt få privatkunder nyttjar kontinuerligt en bandbredd om 1000Mbps men man märker ändå skillnad. Dvs det märks även när jag kontorsjobbar dagtid, inte bara när man laddar ner filmer och annat.

För egen del skulle det räcka med 500/500, för över det märker jag ingen praktiskt skillnad, men jag kan inte hitta en billigare tjänst på marknaden än den 1000/1000 som jag betalar 300kr per månad för, så jag blir kvar på 1000. Om det vid nästa omförhandling går att sänka månadskostnaden genom att gå ner till 500/500 kommer jag nog göra det.
 
Fairlane
Jag förstår inte alla som säger att 1 bit/s räcker eller till och med är för mycket.
Eller har folk så dålig koll på prefix att de tror att m och M är samma sak?
Är man lila slarvig när man bygger?
"Altanen ska bli 10 meter långt, jag åket och köper virke på brädgården. Jag kör på trall som är 4,2 mm, det blir bra"

😉
 
  • Gilla
  • Haha
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
F fuentes skrev:
Dörrknackare från OpenInfra ikväll.
Installationsavgift på några tusen.

1000-1000 mbit/s upp och ner, 0 kr/mån i 24 månader, sedan 549 kr/månad, 1 månads uppsägningstid.

1000 mbit är mycket för oss.

Står dock i avtalet att man är bunden till den hastigheten, även när ”uppsägningstiden löpt ut”, och att det isåfall kostar en avgift att sänka hastigheten (hur mycket det kostar står ej, men säkerligen hutlöst). Finns det en rimlig förklaring till detta?

Tycker priset generellt låter helt okej, sen vet man ju inte hur priserna kommer se ut om några år (speciellt om man är låst till en hastighet).
Något annat jag behöver tänka på i detta fall, någon med erfarenhet kanske? :)
Låter helt galet. Men ett sätt att, behålla kunder och skapa ett beroende beteende samt ha en stadig intäkt.

Sen kommer frågan vad ska man ha 1000/1000 till. Din utrustning har säkerligen enheter i sig som kommer ändå strypa den hastighet, tex. din wifi router har inte den hastigheten kapaciteten om du inte köper värsting, ethernet kabel Cat 5 eller 5e har hastighetskapacitet på 100Mbit/s, om du inte har Cat7 som har 10Gbit/s men det kostar.

Som att köpa en Ferrari aldrig ta ut den för ett att köra och ett år senare bytta in den mot en Fiat Cintocento och ändå behöva betala en avgift.🤣

Snacka om lurendrejeri och tvinga folk att betala för drömmar som aldrig kommer till verklighet.

Rättelse:
Ethernetkabelns hastighetskapacitet beror på om den har 2 kommunikationspar eller 4 kommunikationspar Det senare kan ge en hastighetskapacitet på 10Gbit/s.
Men Cat 5 har enbart 2 kom.par medan Cat5e kan både ha 2 eller 4 kom.par. Från Cat 6 och vidare är det 4 kom.par som gäller.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
LandxPelle LandxPelle skrev:
Rättelse:
Ethernetkabelns hastighetskapacitet beror på om den har 2 kommunikationspar eller 4 kommunikationspar Det senare kan ge en hastighetskapacitet på 10Gbit/s.
Men Cat 5 har enbart 2 kom.par medan Cat5e kan både ha 2 eller 4 kom.par. Från Cat 6 och vidare är det 4 kom.par som gäller.
Ja, 5e fungerar utmärkt i gigabitfart.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Ungefär samtidigt som jag läste denna tråd igår fick jag den där känslan att "fan vad segt det går".

Trådansluten stationär dator med i7 processor, SD disk och mycket minne. 1000Mpbs hela vägen ut till internet. Borde det vara iallafall.

Så jag testar med Ooklas speedtest (lokal app) och mycket riktigt går det bara i 95Mbps.
Tar fram en bärbar PC och testar i samma switch. Samma problem.
Drar sladd till en annan switch och vips så är farten 980Mbps igen.

Detta är den sista av de blåa Netgear plåtswitcharna jag gör mig av med. Alla jag haft, en handfull, har dött på precis samma sätt. De fungerar, men inte så snabbt som de ska. Man slösar tid på att felsöka drivrutiner, länkhastighet, patchkablar osv osv, men det är alltid samma fel - dessa blåa skitburkar som alltid framställts som evighetsmaskiner. Usch.
 
Med ett bra Wi-Fi och en fräsch snabb läsplatta så uppdateras annonserna på Aftonbladets sidor blixtsnabbt.
Netflix startar snabbare.

Efter att ha betalt några fakturor till ordinarie pris så går habegäret över. (Talar för mig själv som provade Telias 500Mbit/s till 1/2 priset).
Få har så bra Wi-Fi att över 500Mbit/s märks.

Jag undrar forfarande…
F fuentes skrev:
OBS! Om du väljer detta alternativ
Erbjöds TS några andra alternativ?
Vad skulle det kosta att nedgradera hastigheten efter bindningstidens slut?

Att anslutningen fortsätter vara låste beror väl på att den inte är fullt betald än.

Att Open Infra anlitar företag som gräver sönder dräneringar och vägtrummor är lite sorgligt, men nu ligger ju fibern där.
Det är väl snarare ett tecken på hur utspridd kompetensbristen är i vårt samhälle. Folk får lov att jobba med saker de inte kan eller förstår sig på.
 
J jonte0 skrev:
Internet verkar överens om ca 20-25 mbps / 4k stream. Så på en hundra lina borde 3 pers kunna se superupplöst TV (inte så vanligt kanske) och samtidigt surfa och videoprata och lite till. 4k är självklart mest för riktigt stora skärmar om man skall ha någon riktig nytta av det - annars är vanlig Full HD (5 mbps) helt fantastik på en dator eller padda. Har man en fjärde person i hushållet som är blivande proffs gamer och alla vill se 4k så blir det trassligt med 100. Men i väldigt många familjer kommer det går utmärkt.
När jag mäter på den genomsnittsliga bandbredden så ser du ut att ha rätt. Vi kollar på The Witcher på Netflix och den buffrar i 110 Mbps i ett par sekunder och sen använder den knappt inget nät i 10-15 sekunder, och så fortsätter det, så snittet är inte så farligt högt. Samtidigt kan jag av egen erfarenhet säga att när vi hade 100 Mbps internetuppkoppling och en TV så fungerade det bra. Nu med två vuxna, två barn, två TV och några datorer/surfplattor så gick uppspelning långsamt/hackade av och till. Och en uppgradering till 250 Mbps hjälpte. Jag tror att 500 Mbps hade gjort upplevelsen ytterligare lite bättre. Möjligt att det är mest när man spolar fram och tillbaka i serier som det märks.
 
M Mikko58 skrev:
Varför måste man ha 1000 mbit ? Jag har 100 mbit tycker det går bra. Vad har ni som kräver 1000 mbit ?
Har du verkligen så dålig bandbredd som 100 mbit/s??
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men snälla ni, som skriver. Var nogranna med prefix för annars vet man ju inte vad, som avses.
100 mbit/s ger ju 10 s för attöverföra 1 bit och det förstår ju alla att det är felskrivet, men om alla kollade sin text, så skulle missförstånden minska och det skulle fungera bättre i tråden. Om man skriver 100 mbit, så kan det ju lika gärna vara så felskrivet att det egentligen skulle vara 10 Kbit eller 100 Mbit.
 
……och ändå är det HELT omöjligt att missförstå vad folk menar även när de skriver fel prefix så varför tjafsa om det….
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.