Hej! Har en Nibe F1245 och är nyinflyttad. Framledningstemperaturen är just nu 24 grader, efter att ha satt en så låg kurva som möjligt och -10. Skulle vilja stänga av eller sätta pumpen på ett läge som gör att huset inte värms / det drar så lite el som möjligt. Pumpen används även för varmvatten vilket så klart ska vara på. Vad bör jag göra då, vilken inställning bör jag leta efter? Tacksam för all input jag kan få :)

// Fredrik

JanneJanne123
Ändra driftläge från auto till manuellt och stäng av värme.

Finns väl också meny 4.9.2 där man sätter den utetemperatur vid vilken värmepumpen ska sluta skicka ut värme i systemet. Brukar stå på 17 grader. Har du manualen?

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J Josth skrev:
Finns väl också meny 4.9.2 där man sätter den utetemperatur vid vilken värmepumpen ska sluta skicka ut värme i systemet. Brukar stå på 17 grader. Har du manualen?
Så här års kan man med fördel stänga av värmen helt, annars står den ju och värmer på nätterna. Jag tycker iallafall att det är onödigt att värma ett 26-gradigt hus på natten bara för att det är 14 grader ute då :)

Du ska inte ändra på kurvan. Den är anpassad för husets egenskaper geografiska läge.
Parallellförskjut den istället nedåt så mycket som möjligt (verkar som du redan gjort med -10) och/eller övergå till sommarläge.

Tack för svar! Nu ställde jag in den enligt nedan. Gissar att det är rätt?

• Digital panel med menyalternativ: auto, manuellt, endast tillsats, samt ikoner för värme och inställningar. Grön ljusindikator nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, har du inte ställt den att endast gå på elpatron nu? :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stängde av värmeproduktionen på min Nibe en gång och fick problem med att någon av cirkulationspumparna inte gick igång sedan på hösten. Sedan dess rör jag inte det där, gör den av med några kilowatt under sommaren är det i alla fall bara småpotatis.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag håller med Kurtivan ovan.
Själv låter jag pumpen vara på (utan sommarläge).
Det kan faktiskt vara +5 och ruggigt i juni, eller +25 i oktober.
Bättre att temperaturen får styra istället för almanackan.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Den där inställningen är som sagt att pumpen endast kör elpatron. Du behöver varmvatten även på sommaren så nu kommer det kosta dig mer eftersom din BVP inte kommer använda värmepumpen utan en simpel vattenkokare.

Den menyn du vill ändra i är 4.9.2 autolägesinställning, precis som Josth säger. Sätt stopp av värme till t.ex. 18 grader. Det kommer inte produceras någon värme på nätterna som mrsnhp påstår, det inställda värdet är ett medelvärde vars filtreringstid bestäms av variabeln med samma namn. Stopp av tillsats är bra att ställa lågt, jag har min på 0 grader. Det betyder att tillsatsen inte går in om medeltemperaturen är över 0 grader. Jag har också gjort andra inställningar för att förhindra att tillsatsen går in.

Vill du verkligen blockera värmeproduktion kan du också ansluta en potentialfri kontakt till en plint på styrkortet (AA3-X6, valfri AUX-ingång exempelvis 9-10). En sluten kontakt blockerar helt värmeproduktion förutsatt att du valt det som åtgärd vid aktivering i meny 5.4 (servicemenyn, fås fram genom att hålla in bakåtknappen i åtta sekunder).

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Den där inställningen är som sagt att pumpen endast kör elpatron. Du behöver varmvatten även på sommaren så nu kommer det kosta dig mer eftersom din BVP inte kommer använda värmepumpen utan en simpel vattenkokare.

Den menyn du vill ändra i är 4.9.2 autolägesinställning, precis som Josth säger. Sätt stopp av värme till t.ex. 18 grader. Det kommer inte produceras någon värme på nätterna som mrsnhp påstår, det inställda värdet är ett medelvärde vars filtreringstid bestäms av variabeln med samma namn. Stopp av tillsats är bra att ställa lågt, jag har min på 0 grader. Det betyder att tillsatsen inte går in om medeltemperaturen är över 0 grader. Jag har också gjort andra inställningar för att förhindra att tillsatsen går in.

Vill du verkligen blockera värmeproduktion kan du också ansluta en potentialfri kontakt till en plint på styrkortet (AA3-X6, valfri AUX-ingång exempelvis 9-10). En sluten kontakt blockerar helt värmeproduktion förutsatt att du valt det som åtgärd vid aktivering i meny 5.4 (servicemenyn, fås fram genom att hålla in bakåtknappen i åtta sekunder).
Perfekt! Ändrade i 4.9.2 nu. Stort tack

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
boisbois boisbois skrev:
Perfekt! Ändrade i 4.9.2 nu. Stort tack
Bara för att synas lite igen. Det är bra att motionera pumpar, ventiler och ställdon. Lite i mellan åt, tex en gång i veckan ca 5 minuter. När "vi" programmerar värme eller ventilationssystem har vi alltid med motionering under sommaren. Det är inte bra om en pump står still 2-3 månader. Lite dåligt är det att typ IVT inte tänker på sådant. Så bla pumpar håller lite längre.. Iika dant gäller att ni överhuvud taget måste bekymra över att behöva se till att pumpar stannar med sommar utetemperatur. Enligt min åsikt ska det finnas färdigt i VPn. Dåligt av tillverkarna om det inte finns. Finns det i VPen så ska installatören se till att allt sådant fungerar. Inte ska jag behöva kolla bromsarna på min bil. Det gör bilmecken vid bilköp eller service besök. Jag betalar, åker där i från utan att behöva bry mig. Bara litar på bilmecken till nästa service. Bilen tar mig från a till b.

S Styrtekniker skrev:
Bara för att synas lite igen. Det är bra att motionera pumpar, ventiler och ställdon. Lite i mellan åt, tex en gång i veckan ca 5 minuter. När "vi" programmerar värme eller ventilationssystem har vi alltid med motionering under sommaren. Det är inte bra om en pump står still 2-3 månader. Lite dåligt är det att typ IVT inte tänker på sådant. Så bla pumpar håller lite längre.. Iika dant gäller att ni överhuvud taget måste bekymra över att behöva se till att pumpar stannar med sommar utetemperatur. Enligt min åsikt ska det finnas färdigt i VPn. Dåligt av tillverkarna om det inte finns. Finns det i VPen så ska installatören se till att allt sådant fungerar. Inte ska jag behöva kolla bromsarna på min bil. Det gör bilmecken vid bilköp eller service besök. Jag betalar, åker där i från utan att behöva bry mig. Bara litar på bilmecken till nästa service. Bilen tar mig från a till b.
Både Nibe och IVT har väl automatisk avstängning på sommaren och cirkulationspumpsmotionering (1 minut var 24'e timme)?
Enda problemet brukar vara att standardinställningen för värmesäsong är för hög default, så den stannar inte förr än det är högsommar. Men det ju enkelt att justera.

• Gilla
Scotsman
  • Laddar…
useless useless skrev:
Både Nibe och IVT har väl automatisk avstängning på sommaren och cirkulationspumpsmotionering (1 minut var 24'e timme)?
Enda problemet brukar vara att standardinställningen för värmesäsong är för hög default, så den stannar inte förr än det är högsommar. Men det ju enkelt att justera.
Om allt var rätt inställt. Skulle dessa frågor inte komma upp här. Inte behöva mecka. Bara köra.... Om man nu inte vill mecka.

Även för dom som inte vill "mecka" så kan det vara fördelaktigt att, åtminstone översiktligt, sätta sig in i hur maskiner och apparater fungerar.
Har man hus och bil dyker det alltid upp konstiga fenomen och fel. En del kan även den mindre händige lösa med lite kunskap.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.