35 308 läst · 46 svar
35k läst
46 svar
Kringgå mäklaren?
Sida 1 av 4
Hej
Hittat ett hus som jag är mycket intresserad utav.
Det har legat ute som kommande försäljning i cirka 11 månader, och fanns på hemnet förra året sist.
Ringde mäklaren som är borta hela juli, när han kommer tillbaka åker jag iväg och är borta hela augusti.
Jag kommer inte klara av att vänta till september, om huset ens är kvar till dess.
Försökt ringa backup för mäklaren som är angiven i prospektmappen, även hon är på semester.
Är det fult att kontakta säljaren direkt?
Vill inte missa den här chansen, samtidigt så tror jag inte att mäklaren direkt lägger ner jättemycket arbete med denna försäljning då den varit ute ganska länge.
Vad tror ni?
Och om man ska kontakta säljaren, knacka på eller ringa?
Tacksam för råd
Hittat ett hus som jag är mycket intresserad utav.
Det har legat ute som kommande försäljning i cirka 11 månader, och fanns på hemnet förra året sist.
Ringde mäklaren som är borta hela juli, när han kommer tillbaka åker jag iväg och är borta hela augusti.
Jag kommer inte klara av att vänta till september, om huset ens är kvar till dess.
Försökt ringa backup för mäklaren som är angiven i prospektmappen, även hon är på semester.
Är det fult att kontakta säljaren direkt?
Vill inte missa den här chansen, samtidigt så tror jag inte att mäklaren direkt lägger ner jättemycket arbete med denna försäljning då den varit ute ganska länge.
Vad tror ni?
Och om man ska kontakta säljaren, knacka på eller ringa?
Tacksam för råd
Jag har inga problem med att köpa via mäklaren, kan ge fullmakt till min bror osv när jag är borta. Men jag vill gärna hinna se bostaden innan jag drar.L lat skrev:
Sedan får säljaren välja som du säger.
Tänkte bara om det kan vara så att säljaren blir irriterad av att man kontaktar honom direkt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 805 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 805 inlägg
Ringa eller skicka SMS.M Maestrof skrev:
Att en helt främmande människa knackar på och frågar om köp av huset kan upplevas som mycket påträngande, särskilt om du råkar göra det när ägaren är upptagen med annat.
Men om du tar en promenad i närheten och ägaren är ute på tomten kan du ju möjligen inleda ett försiktigt samtal över häcken, men då gäller det att vara lyhörd.
Jag skrev ett trevligt meddelande och la i brevlådan där jag kort presenterade mig själv och beskrev att jag var intresserad av fastigheten. Bifogade kontaktuppgifter och fick svar ett par dagar senare. Det blev tyvärr inte affär, men iaf ett trevligt samtal.
Brukar vara 3 månader som mäklaren har rätt till provisionen. Efter det så är mäklaren ute, om det inte har skrivits ett nytt avtal med säljaren. Här går att läsaS sjoelund skrev:
https://www.mäklararvode.se/artiklar/n%C3%A4r-och-hur-l%C3%A4nge-har-m%C3%A4klaren-r%C3%A4tt-till-provision
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Njaa.. mäklaren har rätt till sitt arvode "hur länge som helst", om en senare affär görs med någon som mäklaren haft kontakt med i samband med uppdraget. Så det räcker inte att vänta ut de 3 månaderna.J jonaserik skrev:
I just det här fallet är det iofs. tveksamt om mäklaren kan hävda att han/hon har haft något överhuvudtaget med försäljningen att göra. Rätt oproffisgt att inte ha en fungerande kontakt under semestern.
Så jag instämmer, om säljaren skall bli sur för att någon tar kontakt, så borde det vara på mäklaren.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Hur fick du reda på det? Har du haft kontakt med säljaren? De kanske drog bort det för att intresset var för lågt. Nu är du intresserad.
Snackade med säljaren, hann inte ens ta upp en visning. Han sa direkt att dom ångrat sig och inte ska sälja. Tänka avvakta någon dag, sedan erbjuda 350 tkr mer än vad dom lagt den för.H hempularen skrev:
De e fan drömhuset, hoppas det går vägen.
Mäklaren är borta på semester.J jonaserik skrev:
Huset är helt renoverat. Jag själv tycker att huset är värt mer än 500tkr över begärt pris. Men är bara beredd att ge 350tkr över för att fortsätta ha en ekonomisk stabilitet.
Önskar dig lycka till och hoppas att det går vägen. Det med att säljaren ångrat sig är ingen garanti för att inte sälja. Det kan bero på många orsaker, du kan då kontra med att dom inte behöver batala mäklararvode på kanske 80 kkr och bara det är en morot. Dom får då skatta 30 % på det men blir en skvätt över ändå.