Live från brunnen :)
Betongblock, armerad stålstång, blå plast, kablar, grus, skuggor, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oldjoe och 8 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Live från brunnen :)
[bild]
Grattis! Hur byggde du den? Fyrkantsrör och några bitar armeringsjärn som svetsades ihop om jag förstått det rätt?
 
Tackar :) Jag offrade ett förlängningskaft till jordborren.
Dia 10mm armeringsjärn, 4x 30 cm. Något utböjda, böjen börjar 10cm ner på armeringsjärnet, var så brett mitt skruvstäd är.
Svetsade den på den fyrkantiga delen av skaftet.
OK 48 2.5mm pinne 90A, jävla snabb matning 🤣

Fasade topparna så de glider över stenen lite lättare.
 
  • Gilla
Skogsmusen och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu jävlar.
[bild]
För en novis så får du gärna förklara hur den fungerar och vad den gör? 😊
 
Det är en stenfångare som man plockar upp stenar med när man borrar filterbrunn. :)
Ibland kan man stöta på sten som kiespumpen eller jordborr inte klarar att få upp då får man lirka upp den på annat vis, tex steinfänger.
Man kilar fast stenen mellan fingrarna av armeringsjärn.

Rostiga armeringsjärn och en sten inklämd mellan dem på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anhack och 3 till
  • Laddar…
M Mardigan skrev:
Humusämnen, humus, är de brunfärgade substanser som kommer ut med dräneringsvattnet från en jord som bevattnas. Den gula till bruna färgen skapas av stora och komplexa organiska kolföreningar, som i huvudsak härstammar från nedbrytningen av döda växt- och djurdelar.

Tänkte mest för att ditt mål är dricksvatten. Då brukar man inte vilja ha organiskt material med.
M Mardigan skrev:
Humusämnen, humus, är de brunfärgade substanser som kommer ut med dräneringsvattnet från en jord som bevattnas. Den gula till bruna färgen skapas av stora och komplexa organiska kolföreningar, som i huvudsak härstammar från nedbrytningen av döda växt- och djurdelar.

Tänkte mest för att ditt mål är dricksvatten. Då brukar man inte vilja ha organiskt material med.
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är en stenfångare som man plockar upp stenar med när man borrar filterbrunn. :)
Ibland kan man stöta på sten som kiespumpen eller jordborr inte klarar att få upp då får man lirka upp den på annat vis, tex steinfänger.
Man kilar fast stenen mellan fingrarna av armeringsjärn.

[bild]
Vackert
 
L Lybbe skrev:
Resterande rör ligger ett par meter under jord. Blir för meckigt att gräva ur för att få tag i gissar jag.
Lite lägesuppdatering så här efter några dagar:

Införskaffade ett jordborr (Skurupsborren) med 4 meter förlängning.

Det var ganska lätt att ta sig neråt i jord och sand, men klart tuffare i lerskiktet.

Jag kommer ner till ca 3-3,5 meter innan det tar stopp pga stenar. Försöker lirka med borret men stenarna sitter som järnet. Man kan inte heller se hur stora stenar det är. Gjorde ett par olika hål för att se om det var bättre på annan placering på tomten, men det slutar med att jag fastnar i någon sten.

Här skulle jag behöva lite tips på hur jag enklast tar mig vidare. Bäst vore så klart om man kunde borra sig ner till vattnet för att sen slå ner spettet. Om det inte går, ska man då chansa att försöka slå ner borret de sista metrarna? Grundvattnet sägs ligga runt 4-6 meter

Tips och idéer? Börjar bli lite less på alla motgångar, och kroppen har fått ta mycket stryk 😅
 
  • Grön slang leder vatten ner i ett djupt hål i jorden, omgivet av växtlighet och fuktig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön jordborr och fyra gröna stolpar på gräs och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lybbe skrev:
Lite lägesuppdatering så här efter några dagar:

Införskaffade ett jordborr (Skurupsborren) med 4 meter förlängning.

Det var ganska lätt att ta sig neråt i jord och sand, men klart tuffare i lerskiktet.

Jag kommer ner till ca 3-3,5 meter innan det tar stopp pga stenar. Försöker lirka med borret men stenarna sitter som järnet. Man kan inte heller se hur stora stenar det är. Gjorde ett par olika hål för att se om det var bättre på annan placering på tomten, men det slutar med att jag fastnar i någon sten.

Här skulle jag behöva lite tips på hur jag enklast tar mig vidare. Bäst vore så klart om man kunde borra sig ner till vattnet för att sen slå ner spettet. Om det inte går, ska man då chansa att försöka slå ner borret de sista metrarna? Grundvattnet sägs ligga runt 4-6 meter

Tips och idéer? Börjar bli lite less på alla motgångar, och kroppen har fått ta mycket stryk 😅
Jag upplevde att det är ganska stor skillnad i motstånd beroende på vilken dim jag har på borret. Kanske hade fungerat med det mindre?
 
  • Gilla
Lybbe
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tackar :) Jag offrade ett förlängningskaft till jordborren.
Dia 10mm armeringsjärn, 4x 30 cm. Något utböjda, böjen börjar 10cm ner på armeringsjärnet, var så brett mitt skruvstäd är.
Svetsade den på den fyrkantiga delen av skaftet.
OK 48 2.5mm pinne 90A, jävla snabb matning 🤣

Fasade topparna så de glider över stenen lite lättare.
Nu såhär i efterhand så hade jag svetsat på fingrarna på något tungt, typ 1 meter fyrkanstsrör och sen ha öggla och rep i stället för jordborrskaft. Jordborrskaften är så "ledade" så det är meckigt som fan att positionera stenfångare ute på kanterna. Den vill gärna hamna i centrum av röret tackvare att den är just lite ledad.
När stenen ligger hyfsat i centrum av röret så var det hur lätt som helst med hjälp av en påtejpad inspektionskamera.
 
  • Gilla
Bl0mman
  • Laddar…
@Mardigan hur gör du dina silar nu igen? Längd/bredd på slits och hur långt avstånd mellan dem? 🙏
 
I ibrakadabra skrev:
@Mardigan hur gör du dina silar nu igen? Längd/bredd på slits och hur långt avstånd mellan dem? 🙏
Jag brukar göra slitsarna med vinkelslip och den kapskivan som satt i slipen just då. Alltså spelar bredden ingen större roll. Brukar sitta en tunn kapskiva i min batteridrivna. Har även testat med kap/gersåg som ger renare snitt men är farligare och meckigare. Rekommenderar därför vinkelslip.
Avstånd mellan slitsarna är inget jag mäter utan bara kör på känsla. Brukar bli mellan 15-20 mm emellan skulle jag tro.
Efter varje snitt vrider jag lite på pemslangen så att slitsarna går som en spiral runt slangen.
Överlag så finns det en massa rätt och inte så många fel man kan göra. Det behöver bara vara hål i slangen på något vis.
Finns i mina filmer en proffsig demonstration på hur man kapar🤪
 
  • Gilla
  • Älska
Sauer200str och 2 till
  • Laddar…
B Bl0mman skrev:
Jag upplevde att det är ganska stor skillnad i motstånd beroende på vilken dim jag har på borret. Kanske hade fungerat med det mindre?
Kan absolut vara värt ett försök att testa med mindre dimension.

Uppdatering 2:

Lyckades borra till 4,2 meter där man kunde ana lite lite grundvatten då det dagen efter var lite vatten i hålet. Dessvärre verkade jag hamna i någon form av kalklager och det var i princip omöjligt att få loss det stenlagret. Beslutade att slå ner spettet med förlängning härifrån.

Med 5,5 meter nedslaget så gick röret än en gång av... Så pass långt ner att det inte är värt att försöka gräva sig ner och fortsätta. :(

Efter alla dessa försök så inser jag att man måste ta sig förbi stenlagret och helt ner till grundvattnet innan man slår ner röret.

Jag behöver omgruppera innan jag fortsätter detta projekt. För er som varit i liknande situation: Vad är bästa alternativen att få bort sten och fortsätta borra på detta djup? Hur hade ni gjort?

Alla tips tas tacksam emot :)
 
  • Gilla
Bl0mman och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering från brunnen hos mina föräldrar.
Är nere du på 7 meter och vatten. Kiespumpen drar bara in ett par handfulla stenar varje gång. Nästan som den bara suger i material den första pumpningen sen så stör stenarna kiespumpens funktion.
Så det blir mycket tömningar för att komma ner tex 10 cm då de är så lite material vid varje tömning.
Måste bygga en tripod och hänga upp en trissa då mina handleder och underarmar är helt slut nu. Kanske tom lyxa med någon billig junk vinsch :)
 
  • Gilla
ibrakadabra och 1 till
  • Laddar…
galenskap eller snilleblixt? Jag funderar på att svetsa fast en ögla på mitt gamla stålspett och kasta ner det i hålet för att försöka rubba/ flytta / krossa en stan av oklar storlek. Fallhöjd 3-4 m. Risken är väl att jag svetsar kasst så spettet blir kvar i hålet. Vad tror ni? 😂
 
  • Gilla
Oldjoe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.