Har byggt en flotte som använder sig av 6st plasttunnor, men problemet är att de inte verkar helt lufttäta och pressas ihop till slut.
Tips på vad jag kan göra för att få dem helt lufttäta? Har använt mig av två olika modeller men de båda modellerna fallerar efter lite tid i vattnet.
Kan man "svetsa" ihop locken på nåt sätt?
Är det då bäst att göra detta i kallare temperatur, tänkte då pga att de blir lite mer trycksatta då luften värms upp?
Tänkte jag skulle prova med marintätning på den vita modellen nu med sen dra åt som f*n. Gjorde det på den röda men verkar ändå inte som det blev helt tätt där. Är ju en liten packning på de röda men känns ganska liten.
Tips på vad jag kan göra för att få dem helt lufttäta? Har använt mig av två olika modeller men de båda modellerna fallerar efter lite tid i vattnet.
Kan man "svetsa" ihop locken på nåt sätt?
Är det då bäst att göra detta i kallare temperatur, tänkte då pga att de blir lite mer trycksatta då luften värms upp?
Tänkte jag skulle prova med marintätning på den vita modellen nu med sen dra åt som f*n. Gjorde det på den röda men verkar ändå inte som det blev helt tätt där. Är ju en liten packning på de röda men känns ganska liten.
Byggmax har fogskum för 40 kr burken. Men vid närmare eftertanke blir det nog ganska dyrt om du ska fylla 1200 liter. Och en gissning är att en burk räcker till 25 liter, något mer kanske om tunnorna är fuktiga på insidan, då sväller det lättare.D Derkaderb skrev:
Så ett grovt överslag kostar skummet ungefär 1500 kr.
Okey tack för tipset. Lär väl bli mest säkert med att göra så. Annars funderar jag på om man bara skulle gå på med lödkolven vid locket med något buntband eller liknande och "svetsa" ihop det. Eller behövs det vara någon speciell plast för att det ska funka? Tunnorna kanske inte ens är helt lufttäta vid tryck annars heller eller vad tror ni?C C.Ö skrev:Byggmax har fogskum för 40 kr burken. Men vid närmare eftertanke blir det nog ganska dyrt om du ska fylla 1200 liter. Och en gissning är att en burk räcker till 25 liter, något mer kanske om tunnorna är fuktiga på insidan, då sväller det lättare.
Så ett grovt överslag kostar skummet ungefär 1500 kr.
fogskum fungerar inte. Den måste vara i kontakt med luften för att härda.
Kolla på skum för att fylla pontoner till Rib-båtar alt någon form av frigolit-bitar.
Är det inte enklare att bara spackla över läckan med lite gelcoat filler?C C.Ö skrev:
Men anledningen till att de imploderar kan väl lika gärna vara att luften krymper när den blir kall? Så tipset att sätta dit en ventil så man kan trycksätta tunnorna lite grann är kanske inte så dumt?
Det kan inte vara så att tunnorna är för täta helt enkelt? Och om man borrade ett litet hål upptill så att tryckförändringar kan ske baserat på temperaturen omkring så skulle de kunna hålla sin form lättare? Eller blir trycket från vattnet undertill så pass mkt så att den bucklar ihop sig såhär?
Dålig koll på hur fysiken funkar men tanken slog mig när en extratunna hade stått i solen på dagen sen på kvällen var den ihoptryckt.
Dålig koll på hur fysiken funkar men tanken slog mig när en extratunna hade stått i solen på dagen sen på kvällen var den ihoptryckt.
Är väl därför endel sätter bilventil i locket. Får fylla dem med kvävgas den ändrar sig inte så mycket med temp.D Derkaderb skrev:Det kan inte vara så att tunnorna är för täta helt enkelt? Och om man borrade ett litet hål upptill så att tryckförändringar kan ske baserat på temperaturen omkring så skulle de kunna hålla sin form lättare? Eller blir trycket från vattnet undertill så pass mkt så att den bucklar ihop sig såhär?
Dålig koll på hur fysiken funkar men tanken slog mig när en extratunna hade stått i solen på dagen sen på kvällen var den ihoptryckt.
Kvävas och syre (luft är ca 80:20 av vardera), reagerar typ likadant på temperatur. Anledningen att man ibland använder kvävgas (N2, "Nitrogen") till däck är att den läcker lite långsammare än syret.E Emanuel01 skrev: