>P.R

Glömde förklara såg jag.
Den "laddomat" jag har är en egen historia som den rörmokare som pulade med detta system fixade i ordning. Detta är något jag kommer byta mot en laddomat 21 vad det lider, men så som det är kopplat nu så sitter en givare på utgående från vedpannan. Före givaren sitter en cirkulationspump som sköter cirkulering panna-tankar.

Givaren, när den hängde på "sniskan" fick inte rätt temp på vattnet från pannan. Det resulterade i en minskad cirkulation då givaren gav signal till "laddenheten" som försökte kompensera genom att minska cirkulationen för att få upp panntemperaturen.

Men i verkligheten så var alltså vattnet ca: 5-10 grader varmare tack vare att givaren mätte fel.


Tänkte om det kunde vara någon liknande historia för dig fast då i laddomaten du har där allt sitter integrerat mot vårt.


Vänl,,,
 
Kung Ian skrev:
Jepp! 1,5 tim innan pannan är uppe i 85 grader.. 1800 liters tank + en oljepanna på 150 liter. Såg att plåten högst upp i ved utrymmet är "för kort" dvs den tätar inte mot bakkant av pannan så det borde ju förklara varför det ryker i två timmar när man eldar.
Du har nog hittat ditt problem där, om det är direktspjället som du menar med plåten som är för kort och inte tätar. Då smiter rökgaserna förbi konvektionsdelen.
 
Ja, den tiden låter ju helt befängd. Med bra ved behöver min panna 20 minuter för att komma upp i 80°C, med lokalcirkulation genom Laddomaten.
 
Man blir duktigt avis på nyinstallationer, fick ju överta ett "härke" och här gäller det att försöka förstå vad som gjorts och INTE gjorts. Eftersom jag skulle vilja ha mer snyggt och praktiskt draget så ser ditt pannrum riktigt snyggt ut =)

Fråga - var får man tag på den isolering du använder för rören? På våra rör sitter mineralull med "hönsnät" runt. Skulle behöva mer isolering till några rör nämligen.


Men kan inte problemet sitta i ladomaten? Eller finns ingen som helst styrning mellan Panna och Laddomat 21? Detta eftersom ditt problem liknade mitt i mångt och mycket.


Vänl,,,
Tobbe
 
P.R skrev:
Ok, då är jag med i matchen igen ;-) Men nej, jag tror inte att problemet sitter där: finns inga givare i en "riktig" Laddomat utan bara termoventiler. Dessa har jag plockat ut och kollat igenom utan anmärkning. Jag blir däremot alltmer övertygad om designfel av mig när jag meckade ihop hela pannrummet osv. Se gärna Pannrumsporr hur det ser ut hos mig!
Snyggt jobbat! ;)

Tror inte du har luft/ånga i nedre delen av laddkretsen. Däremot undrar jag var bubblor kan ta vägen i övre delen??

Det du borde ha gjort var att gå så lågt med övre delen att röret kunde stiga hela vägen från pannan till övre sidoinloppen på tankarna. Då hade hela volymen ovanför sidoinloppen fungerat som ångfälla. Sen ansluter man shuntarna på samma rör. I toppen av tankarna har man bara avluftning.

Du behöver inte skämmas för det felet, jag vet rörmokare som gör om det gång på gång...
 
Jag tittade på Baxis ritning och på den menar nog dom att det ska vara öppen expansion, i alla fall så stiger ett rör från ett T ovan tankarna.

Jag har sett flera anläggningar med precis samma fel man kan elda till kanske 80-85 grader sen bryter fläkten eller det börjar koka i pannan. Anledningen är att en ångblåsa bildas som inte laddomaten orkar trycka ner i tanken.

Jag är ganska säker att det inte är något problem med nedre delen av två anledningar:
- Ånga kan stiga uppåt - du har ingen ficka där den kan fastna.
- Ångan bildas där det är hetast och trycket lägst dvs högt upp.

Dra om rören eller montera en behållare som samlar ånga luft i övre delen så kan du elda tanken till 100 grader. Lita på det!
 
Eftersom jag har solvärme också, och kan behöva ett "nödkylsystem" varma sommardagar, har jag ett element på självcirkulation i källaren. Det tar varmvattnet från laddröret mellan Laddomat och tank. Det fungerar utmärkt som ångfälla, om eldningen har blivit för energisk, eller vattnet inte avgett allt sitt syre ännu.
Bara att lufta elementet sen.
 
P.R Snyggt pannrum :)
Vad är det för isolering som du har runt rökröret?
 
P.R skrev:
Matss: Om jag nu väljer den "enkla" vägen och smäller upp en ångfälla på övre kretsen, var där är isf den mest strategiska punkten tror du?
Det är inte så kritiskt men den bör sitta på högsta punkten. "Baxis ritning" funkar ju bra med öppen expansion eftersom gas kan ta den vägen ut.

Bäst borde det bli om röret lutar uppåt till ovanför tanken och där möter ett T-rör som neråt leder till tanken och uppåt till fällan.

Monterar man fällan ovanför pannan och lutar röret svagt nedåt mot tanken får ju gasen jobba sig uppåt mot pumpriktningen vilket skulle kunna vara sämre. Detta har jag dock inget belägg för ;)
 
CHEMAS skrev:
shit! Är tempen så hög i stigaren eller laddar ni 1 extra gång som matss föreslår? Laddomat 21eller?

Pumpen på ettan kvittar.... =/
jag håller med att laddomat 21 är ett bättre alternativ har 95 grader i ac tank när pannan är klar med ett in lägg ett inlägg = 250 liter ved atmos 50 /4000 l i ac tank behöver bara lägga in en gång sedan kan jag inte lägga i mera då stannar fläckten panna stannar aldrig på ett inlägg jag tänder på när det är nere i 45 grader det brinner ca 3 till 4 timmar utan tillsyn[smiley=thumbsup.gif]
 
Wow 78cm djup och 250 liter. Det skulle vara mumsigt. Vad har den för effekt?

Vänl,,,
 
Typbeteckningen på en Atmos står för effekten. 50 kW, alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.