713 569 läst · 11 036 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Ja så ser inte växelväljaren ut i våran utan som på bilden nedan. Jo egentligen ska välN Niq skrev:Volvos lådor skall väl spolas igenom tills det kommer ren olja. Man får inte ut all olja om man bara tömmer den. Nu var det ett antal år sedan det var aktuellt för mig så det kan hända att jag inte kommer ihåg allt rätt.
Geartronic ser väl ut något liknande som den här bilden. Kommer dock inte ihåg när den kom kan hända att den inte fanns 02
[bild]
oljan spolas igenom men kollade detta med en mek på Volvo verkstaden som menade
att man kunde tappa ur och fylla i ny också så jag gjorde det i 3 omgångar. Osäker på
om detta gjorde att lådan växlade annorlunda men kändes ju bättre psykiskt att ha gjort
det iallafall 😎😎
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Saab hade samma 5v automat. Skitlåda. Hade mkt problem med min. Vet andra med samma låda och alla strulade. Tror det är för att oljan blir dålig med tiden men aldrig byts...Isakare skrev:
Jag har rasat 2 sådana lådor på samma bil. Den nya höll 25 mil. Volvo hade inte så duktig mekaniker så han gjorde något misstag, men det var ju skönt och slippa jobba nån timmegalento skrev:Ja så ser inte växelväljaren ut i våran utan som på bilden nedan. Jo egentligen ska väl
oljan spolas igenom men kollade detta med en mek på Volvo verkstaden som menade
att man kunde tappa ur och fylla i ny också så jag gjorde det i 3 omgångar. Osäker på
om detta gjorde att lådan växlade annorlunda men kändes ju bättre psykiskt att ha gjort
det iallafall 😎😎
[bild]
Jo MB gick utför ett tag där. Årsmodeller runt -90 gick väl 50+ per låda?
Jag har haft en MB200 bensin-75 ägd av samma taxichaffis i 87" mil 75-94.Fotografen skrev:
En riktig pedant, bilen hade full körjournal. Lådan var bytt en gång, motorn 3. Bilen gick i Stockholm.
Mins inte vilket miltallådan byttes.
Näe. Den är vad jag förstår lite felbyggd. Ventilerna börjar kärva på de tidiga. Ska vara en speciell olja i denna låda. De växlar ofta kass på de låga växlarna.RoTe skrev:
Men byter man olja har jag förstått de har större chans att överleva.
En bekant som jobbade på Saabs utveckling sa att de var kanonbra när de utvecklade dem. Så frågan är vad som gör att de rasar.
Min bil hade bytt låda en gång. En varvtalsgivare började generera felkoder och strax efter gjorde den en hemsk växling, bytte givare men några veckor senare slutade lådan driva. Bytte på en auktoriserad saab till en fabriksny låda. Växlade ändå inte bra. Adapterade lådan flera gånger. När jag sålde bilen så funkade den, men riktigt mjukt växlade den inte.
Vet flera andra som hade liknande problem, en fick ventilpaket bytt när bilen var ett fåtal år gammal. Vi pratar ju dock om bilar från 2003-2005 nånstans, men de var som sagt kass efter ganska få mil...
Har AW50-lådorna extra uttag för fyrhjulsdrift?
TF-lådan är väl en dubbelkopplingslåda utan momentomvandlare? Den är också tillverkad av Aisin och är förberedd med extra kraftuttag, så jag antar att den sitter i AWD-modellerna?
Men det är 20 år sen jag meckade med Volvo, så jag kan ha fel...
TF-lådan är väl en dubbelkopplingslåda utan momentomvandlare? Den är också tillverkad av Aisin och är förberedd med extra kraftuttag, så jag antar att den sitter i AWD-modellerna?
Men det är 20 år sen jag meckade med Volvo, så jag kan ha fel...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
TF lådan är den som sitter i alla Volvo typ, en vanlig klassisk lådauseless skrev:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Bränslesnål 6vxl, awd och klarar mycket vridmoment. Så ett klart vettigt val