713 087 läst · 11 027 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Det är bara taxi och blåljus som behöver schemalagda oljebyten enl. Volvo.galento skrev:
Övriga ska hålla "livet ut".
Så har du inte själv specifikt bett om det så är oljan aldrig bytt.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
detta hade varit bra om jag såg när du skrev det och inte först nu när någon annan citerade dig. Nu hade du vår förvisso redan hade gett upp, speciellt om särbon inte villa ha den, men jag hade gärna gett dig min Baotian retro att ta delar från, funkade när jag slutade använda den men det var ett par år sedan så förutsätter att den satt igen i bränslesystemet och jag tror det är något tjall med framgaffeln (den blev mindre ”stabil”, snarare ganska instabil, på slutet men orkade inte undersöka och fixa då jag inte hade något behov av den). Tänker att du kunde kanske kombinerat min motor med ditt bränslesystem och resten av din moppe…Isakare skrev:Vi har ju ingen mopedtråd, så jag tar det här.
Köpte en Botian Retro för 3000:-, fin men behövde lite fix. Köpt delar för 1200 spänn.
Har inte på nått villkors vis fått den att gå ordentligt. Startar direkt kall, går som ett skållat troll, men varm surar den på lågvarv. Kollat allt i förgasaren 3 gånger om och klurat på olika ideer.
Hittade i går kväll på nätet, att det jag trodde var en plugg i en kanal, var en luftskruv !!
Åkt 10 varv runt byn i kväll och justerat luft, spjäll (tomgångsskruv) och nålventil, och motorn går perfekt.
Håller fullt ett varv (6km) och kollar tändstiftet, det är gyllenbrunt.
Tomgången är dock lite lite för hög. Stannar vid affären som ligger lite högre än där jag bor (som tur är)
Skruvar bort kåpan, justerar ett halvt varv, nu spinner den som en katt
När jag satt dit kåpan och ska ta på mig hjälmen rasslar det till och motorn tvärstannar !!! Kör på starten....troligtvis har kamkedjan gått av
Köpte den för att särbon skulle få enklare med elstart på moppen efter höftledsoperation, men hon åkte 20 meter "Den här vill jag inte ha"
Nu blir det Bortskänkes så jag slipper se skiten, 4.200:- i sjön, och nån mer plastmoppe ska jag inte ha, min 52 år gamla Sachsmotor har ju ingen kamkedja som kan gå av.
Har du inte gjort dig av med den och är intresserad av min reservdelsmoppe gratis - säg till!
/U
Jo, den står kvar i garaget. Kollar runt just efter nån typ "stått länge men startar inte"ullberg skrev:detta hade varit bra om jag såg när du skrev det och inte först nu när någon annan citerade dig. Nu hade du vår förvisso redan hade gett upp, speciellt om särbon inte villa ha den, men jag hade gärna gett dig min Baotian retro att ta delar från, funkade när jag slutade använda den men det var ett par år sedan så förutsätter att den satt igen i bränslesystemet och jag tror det är något tjall med framgaffeln (den blev mindre ”stabil”, snarare ganska instabil, på slutet men orkade inte undersöka och fixa då jag inte hade något behov av den). Tänker att du kunde kanske kombinerat min motor med ditt bränslesystem och resten av din moppe…
Har du inte gjort dig av med den och är intresserad av min reservdelsmoppe gratis - säg till!
/U
Dök upp en förra helgen, men jag missade den med 10 minuter.
Hämtar gärna er om ni vill bli av med den.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Det får du gärna göra, vi kan väl höras i PM om detaljer - Just nu på landet men vi åker sannolikt hem imorgon och då kan jag kolla så det inte hänt något katastrofalt med den sen jag såg den sist…Isakare skrev:
/U
Vad less man blir.
Beställde två nya parkeringssensorer.
Fysiskt passar de, men inte elektriskt. Datorn säger fortfarande att de inte funkar. Kortslutning mot plus.
Flyttar givarna mellan olika positioner, och felet följer med. Så det bör ej vara fel på kablage.
Kanske måste vara original för att funka.
Beställde två nya parkeringssensorer.
Fysiskt passar de, men inte elektriskt. Datorn säger fortfarande att de inte funkar. Kortslutning mot plus.
Flyttar givarna mellan olika positioner, och felet följer med. Så det bör ej vara fel på kablage.
Kanske måste vara original för att funka.
Behöver de inte "giftas in" då?fgo skrev:Vad less man blir.
Beställde två nya parkeringssensorer.
Fysiskt passar de, men inte elektriskt. Datorn säger fortfarande att de inte funkar. Kortslutning mot plus.
Flyttar givarna mellan olika positioner, och felet följer med. Så det bör ej vara fel på kablage.
Kanske måste vara original för att funka.
Råkade se det här inlägget nu. Har du kollat så fläkten som suger in luft till tempgivaren i kupén fungerar som den ska. Jag hade en som var full i damm på en bil och då kylde den inte ordentligt eftersom den trodde det var varmare än vad det var.Isakare skrev:Tycker inte ACn i min BMW kyler tillräckligt, ny kondensor, fylld och läcktestad förra sommaren.
Fick syn på när jag pysslade med dotterns bil att man även kan se livedata på värme/ kyla med min iCarsoft.
Tycket är samma som på dotterns bil (som jag upplever kallare)
8 bar vid start, upp till 10, för att sen sjunka sakta till 5.5 och hålla sig där. Ingen aning om det är bra värden ??
Evapulatorn (kylelementet i bilen) höll +1 grad när jag provade i kväll, +22,5 ute.
Av luften vid golvet 19, på panelen 18.
Inställt 16 grader, fläkten på 2 av 6.
Känndes skönt nu när solen gått ner, men jag får köra med full fläkt om jag åker med solen i vindrutan.
Solsensorn verkar funka, visade 0% nu, 100 om jag lyser på den med en ficklampa.
Kört alla spjällmotorer, både separat och ett testprogram, de funkar som de ska.
I auto om det är soligt och varmt går oxå fläkten för fullt = väldigt jobbigt att lyssna på.
Går era fläktar för fullt nu när det är 28-30 grader ute varje dag ??
Man trodde ju de kollade oljenivån på stickan iallafall men kanske inte det heller.snaggletooth skrev:
Detta har jag råkat ut för också.N Niq skrev: