galento galento skrev:
Ungerfär så såg oljan ut i v70,n som var fullservad på Helmia sen ny. Så tips kan vara att kolla oljan i aut lådan fast bilen är servad på verkstad.
Det är bara taxi och blåljus som behöver schemalagda oljebyten enl. Volvo.
Övriga ska hålla "livet ut".
Så har du inte själv specifikt bett om det så är oljan aldrig bytt.
 
På volvo ingår det bara i taxibilarnas serviceprogram.

Livstid för oljan är ju alltså så länge växellådan är beräknad att hålla.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Övriga ska hålla "livet ut".
Det brukar ju stämma, oavsett tillverkare; när den skurit, är ju livet slut.
100% sant, alltså.
 
  • Gilla
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Jalusi monterat, även nya drivremmar åt generatorn och kylpumpen. Jag byter olja i manuella lådor på mina bilar.
 
  • Gilla
evelinabörje och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det brukar tyvärr redan vara skada skedd när oljan ser ut sådär.
Det är möjligt, vi har inga planer på att göra några större renoveringar eller ens byta växellåda på en så pass gammal bruksbil så det är värt ett försök med oljan, men inte mer.
 
ullberg
Isakare Isakare skrev:
Vi har ju ingen mopedtråd, så jag tar det här.
Köpte en Botian Retro för 3000:-, fin men behövde lite fix. Köpt delar för 1200 spänn.
Har inte på nått villkors vis fått den att gå ordentligt. Startar direkt kall, går som ett skållat troll, men varm surar den på lågvarv. Kollat allt i förgasaren 3 gånger om och klurat på olika ideer.
Hittade i går kväll på nätet, att det jag trodde var en plugg i en kanal, var en luftskruv !!
Åkt 10 varv runt byn i kväll och justerat luft, spjäll (tomgångsskruv) och nålventil, och motorn går perfekt.
Håller fullt ett varv (6km) och kollar tändstiftet, det är gyllenbrunt.
Tomgången är dock lite lite för hög. Stannar vid affären som ligger lite högre än där jag bor (som tur är)
Skruvar bort kåpan, justerar ett halvt varv, nu spinner den som en katt :ok:
När jag satt dit kåpan och ska ta på mig hjälmen rasslar det till och motorn tvärstannar !!! Kör på starten....troligtvis har kamkedjan gått av :worried:
Köpte den för att särbon skulle få enklare med elstart på moppen efter höftledsoperation, men hon åkte 20 meter "Den här vill jag inte ha"
Nu blir det Bortskänkes så jag slipper se skiten, 4.200:- i sjön, och nån mer plastmoppe ska jag inte ha, min 52 år gamla Sachsmotor har ju ingen kamkedja som kan gå av.
detta hade varit bra om jag såg när du skrev det och inte först nu när någon annan citerade dig. Nu hade du vår förvisso redan hade gett upp, speciellt om särbon inte villa ha den, men jag hade gärna gett dig min Baotian retro att ta delar från, funkade när jag slutade använda den men det var ett par år sedan så förutsätter att den satt igen i bränslesystemet och jag tror det är något tjall med framgaffeln (den blev mindre ”stabil”, snarare ganska instabil, på slutet men orkade inte undersöka och fixa då jag inte hade något behov av den). Tänker att du kunde kanske kombinerat min motor med ditt bränslesystem och resten av din moppe…

Har du inte gjort dig av med den och är intresserad av min reservdelsmoppe gratis - säg till!

/U
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
detta hade varit bra om jag såg när du skrev det och inte först nu när någon annan citerade dig. Nu hade du vår förvisso redan hade gett upp, speciellt om särbon inte villa ha den, men jag hade gärna gett dig min Baotian retro att ta delar från, funkade när jag slutade använda den men det var ett par år sedan så förutsätter att den satt igen i bränslesystemet och jag tror det är något tjall med framgaffeln (den blev mindre ”stabil”, snarare ganska instabil, på slutet men orkade inte undersöka och fixa då jag inte hade något behov av den). Tänker att du kunde kanske kombinerat min motor med ditt bränslesystem och resten av din moppe…

Har du inte gjort dig av med den och är intresserad av min reservdelsmoppe gratis - säg till!

/U
Jo, den står kvar i garaget. Kollar runt just efter nån typ "stått länge men startar inte"
Dök upp en förra helgen, men jag missade den med 10 minuter.
Hämtar gärna er om ni vill bli av med den.
 
ullberg
Isakare Isakare skrev:
Jo, den står kvar i garaget. Kollar runt just efter nån typ "stått länge men startar inte"
Dök upp en förra helgen, men jag missade den med 10 minuter.
Hämtar gärna er om ni vill bli av med den.
Det får du gärna göra, vi kan väl höras i PM om detaljer - Just nu på landet men vi åker sannolikt hem imorgon och då kan jag kolla så det inte hänt något katastrofalt med den sen jag såg den sist…

/U
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vad less man blir.
Beställde två nya parkeringssensorer.
Fysiskt passar de, men inte elektriskt. Datorn säger fortfarande att de inte funkar. Kortslutning mot plus.
Flyttar givarna mellan olika positioner, och felet följer med. Så det bör ej vara fel på kablage.

Kanske måste vara original för att funka.
 
fgo fgo skrev:
Vad less man blir.
Beställde två nya parkeringssensorer.
Fysiskt passar de, men inte elektriskt. Datorn säger fortfarande att de inte funkar. Kortslutning mot plus.
Flyttar givarna mellan olika positioner, och felet följer med. Så det bör ej vara fel på kablage.

Kanske måste vara original för att funka.
Behöver de inte "giftas in" då?
 
Hmm tveksam om det behövs.
Ska ge det ett försök imorgon.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag byter olja i manuella lådor på mina bilar.
En god idé i allmänhet, och i dessa Saablådor i synnerhet.
 
Isakare Isakare skrev:
Tycker inte ACn i min BMW kyler tillräckligt, ny kondensor, fylld och läcktestad förra sommaren.
Fick syn på när jag pysslade med dotterns bil att man även kan se livedata på värme/ kyla med min iCarsoft.
Tycket är samma som på dotterns bil (som jag upplever kallare)
8 bar vid start, upp till 10, för att sen sjunka sakta till 5.5 och hålla sig där. Ingen aning om det är bra värden ??
Evapulatorn (kylelementet i bilen) höll +1 grad när jag provade i kväll, +22,5 ute.
Av luften vid golvet 19, på panelen 18.
Inställt 16 grader, fläkten på 2 av 6.
Känndes skönt nu när solen gått ner, men jag får köra med full fläkt om jag åker med solen i vindrutan.
Solsensorn verkar funka, visade 0% nu, 100 om jag lyser på den med en ficklampa.
Kört alla spjällmotorer, både separat och ett testprogram, de funkar som de ska.
I auto om det är soligt och varmt går oxå fläkten för fullt = väldigt jobbigt att lyssna på.
Går era fläktar för fullt nu när det är 28-30 grader ute varje dag ??
Råkade se det här inlägget nu. Har du kollat så fläkten som suger in luft till tempgivaren i kupén fungerar som den ska. Jag hade en som var full i damm på en bil och då kylde den inte ordentligt eftersom den trodde det var varmare än vad det var.
 
N Niq skrev:
Råkade se det här inlägget nu. Har du kollat så fläkten som suger in luft till tempgivaren i kupén fungerar som den ska. Jag hade en som var full i damm på en bil och då kylde den inte ordentligt eftersom den trodde det var varmare än vad det var.
Nä, bra ide, ska kolla den.
 
galento
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det är bara taxi och blåljus som behöver schemalagda oljebyten enl. Volvo.
Övriga ska hålla "livet ut".
Så har du inte själv specifikt bett om det så är oljan aldrig bytt.
Man trodde ju de kollade oljenivån på stickan iallafall men kanske inte det heller.

N Niq skrev:
Råkade se det här inlägget nu. Har du kollat så fläkten som suger in luft till tempgivaren i kupén fungerar som den ska. Jag hade en som var full i damm på en bil och då kylde den inte ordentligt eftersom den trodde det var varmare än vad det var.
Detta har jag råkat ut för också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.