46 990 läst · 823 svar
47k läst
823 svar
Negativt elpris
Det går inte att köpa solceller för en normalstor installation för de pengarna till att börja med. Och har man ett hyggligt isolerat hus med bergvärme så har man inte ens de elkostnaderna…A Argastesnickaren skrev:
Så solceller måste slå börsen för att vara ekonomiskt?Nissens skrev:Precis, att hänvisa till energideklaration är mycket bättre än att hänvisa till ekonomin vad gäller solceller.
Har man tillräckligt kapital så är börsen rätt säker faktiskt, om man placerar klokt. Inte för många ägg i samma korg, och sunt förnuft. Som att försvarsindustrin får ett uppsving när ett krig bryter ut är en nobrainer för att ta ett färskt exempel.
Att jag tycker solceller är fula på taket har inget med ekonomin att göra, jag säger ju att jag kan leva med dem om annat kompenserar. Strikt ekonomiskt är de dock ingen höjdare.
Jag antar att de måste göra det med lite råge för du ska kunna leva med det estetiska.
Eller hur många procent skulle en solcellsanläggning behövs återbetala för du skulle kunna tänka dig en?
Själv har jag investerat på börsen mer 10 år. Börja inte långt efter 2008 kraschen och sett både upp och nergångar. Inget är säkert förutom att vi alla ska dö
Tänkte mer att om det ingår rejäla biytor, kanske lite skog etc så kan det kompensera för negativa saker som solceller eller fukt i källaren. 😊B buffyin skrev:Så solceller måste slå börsen för att vara ekonomiskt?
Jag antar att de måste göra det med lite råge för du ska kunna leva med det estetiska.
Eller hur många procent skulle en solcellsanläggning behövs återbetala för du skulle kunna tänka dig en?
Själv har jag investerat på börsen mer 10 år. Börja inte långt efter 2008 kraschen och sett både upp och nergångar. Inget är säkert förutom att vi alla ska dö
Jag fick mina under sportlovet startat 3 mars 2023. 10kw för 124000 efter grönt bidrag. I år så har jag sparat/intjänat 9140kr hittills, målet är 15500 per år. Så fult möjligt iår iaf.Nissens skrev:Det är ju perfekt om du fått solcellerna gratis, då kan det ju bli ekonomi i dem.
Ja, solceller kostar väl 170 000:- - 200 000:- numera?
Vinsten var det inte jag som tog upp, det var den jag kommenterade. Om vinsten med solpaneler vore 15-35ksek per år så vore det en fantastisk affär, men det är tyvärr en utopi…
Ändå så finns det några stycken här som i närtid har köpt för ungefär dom pengarna.Nissens skrev:
Min är 3 år för dom pengarna.
Min syster också för 1 år sen.
Du själv förbrukar ju ca 12 tusen kWh per år.
Vad kostar det??
Ca 20-25 tusen med alla avgifter??
Och jämför med mitt hus med 0 kr i elkostnader med ett överskott plus pengar tillbaka genom 60 öringen.
Då måste till och med du kunna se att min driftskostnad slår din med råge
Men skulle vilja ha svar på frågorna.Nissens skrev:
Måste solceller slå börsen?
Vilken återbetalnings takt skulle du anse ekonomisk.
Utan dessa är det ju bara pajkastning och inget att diskutera runt.
Bor i stad, så letar skog som en till investering/nöje Det tror jag inte kommer slå solcellerna.
Att jämföra solceller med fukt i källaren är nog nytt rekord i dumhet.Nissens skrev:
Fråga gärna vilken mäklare som helst om du inte tror oss här så kommer han eller hon förklara vilket som faktiskt höjer respektive sänker värdet på ett hus.
Nja, om solceller är en sämre ekonomisk investering än annat, så väljer jag det andra. Detta eftersom jag inte värderar ideologiska skäl så högt. Andra kan tycka annorlunda förstås.B buffyin skrev:
Lustigt att du nämner skog. Jag köpte skog för ca 7 år sedan för 2 MSEK. Idag är den värd ca 5 MSEK. Jag fick den nog för ett bra pris iofs, men det var en hygglig investering, och jag har kvar den. 😊
Då skulle ju du inte valt bergvärme. 2 billig LLVP från jula o resten på börsen! Samt vilken kalkylränta använde du vid bergvärmen?Nissens skrev:Nja, om solceller är en sämre ekonomisk investering än annat, så väljer jag det andra. Detta eftersom jag inte värderar ideologiska skäl så högt. Andra kan tycka annorlunda förstås.
Lustigt att du nämner skog. Jag köpte skog för ca 7 år sedan för 2 MSEK. Idag är den värd ca 5 MSEK. Jag fick den nog för ett bra pris iofs, men det var en hygglig investering, och jag har kvar den. 😊
Redigerat:
Med välbyggd menar man väl oftast antaganden som industrin gör som tar liknande beslut på daglig basis. Inte en kalkyl som någon snubbe med högstadie betyg knåpat ihop och säger ”jag har redan tjänat 18192929299%” på min anläggning.B buffyin skrev:Problemet vad du tycker är en rimlig elprisprognos. Du tycke min 90öre i snitt för SE4 var högt.
Jag skulle säga också att det är en väldig internränta. Speciellt om man ska räkna efter skatt. Sparkonto på höga 4% idag bli ju 2,8% efter skatt. Frågan är också vad man frågar efter kan solceller slå börsen? Eller lönar sig solceller jämfört med andra ”fixed-income” investeringar som preferens aktier eller sparkonto. Då det är jämförbar risk.
Alla frågar efter en ”välbyggd” kalkyl. Kalkylen är väldigt enkel. Det är ju siffrorna som stoppas in som som är det intressanta. Elpriset framöver är svårt att förespå (liksom börsen) så blir vad man själv tror eller ”tycker.
Jag har försökt gå på terminer, men det är inte bra tillräckligt. Skulle jag behöva skriva en fem års doktorsavhandling på simulera elpriset, så skulle många ändå inte tro på det då alla kommer ha en SMR i källaren!
Tack. Då är vi överens om att mina och uppenbarligen flera andras solceller här är en fantastisk affär.Nissens skrev:Det är ju perfekt om du fått solcellerna gratis, då kan det ju bli ekonomi i dem.
Ja, solceller kostar väl 170 000:- - 200 000:- numera?
Vinsten var det inte jag som tog upp, det var den jag kommenterade. Om vinsten med solpaneler vore 15-35ksek per år så vore det en fantastisk affär, men det är tyvärr en utopi…
Det är ju tyvärr så att det resonemanget skulle eventuellt hålla om alla här stod inför en investering, då är det väl aktuellt att kika på, och stresstesta beräkningar och antagande. Men just nu, när det finns verkligt utfall, nollade elräkningar, utbetalda pengar för såld el så faller liksom ditt krav på en underbyggd beräkning rätt platt. Jag hoppas du förstår det?Viktor.J skrev: