Åsa Lund
N NOP skrev:
Det finns färgat bruk att köpa från Finja. Måste beställas till bygghandeln men finns i många färger från vitt till mörkare färger. Kostar inte mycket mer än vanlig KC. Har använt det till att foga ett tegelgolv. Snyggare och mycket, mycket billigare än klinkerfog.
Ja, se exempel på färgat bruk i inlägg #27
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Säckskurning är en ytbehandling som var populär bland arkitekter på 1990-talet. Detta är en bild på fasaden på jobbet som säckskurades tidigt 90-tal, troligen med ett färgat bruk.
[bild]
Håller med om att säckskurning vore det bästa för att få resultatet som önskas. I Danmark ser man ofta byggnader som säckskurats men där lite tunnare än vad bilden visar. Kanske går det att göra det ovanpå klinkerfogen om man ruggar den lite med stålborste eller annat?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Någon som har tips på murare som säckskurar i Sthlm??
Det hade jag vågat göra själv. Då skulle jag få det som jag vill. Kanske kan du våga dig på det?
 
a.o.f a.o.f skrev:
Det hade jag vågat göra själv. Då skulle jag få det som jag vill. Kanske kan du våga dig på det?
Det går inte att hitta så mycket information om säckskurat tegel. Är det samma sak som att slamma tegel??
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Det går inte att hitta så mycket information om säckskurat tegel. Är det samma sak som att slamma tegel??
Min gissning är att det är samma. I TV-serien "Fixer Upper" ser man i flera avsnitt hur de gör. https://www.imdb.com/title/tt4591390/ Tillägg: I serien ser man hur de smetar på mycket och sen gnuggar bort till lagom mängd. Jag tror att det kan vara svårt att hitta en hantverkare i Sverige som kan det och då är det bättre att göra själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Originalversionen av säckskurning är (om jag hört rätt) att man först lägger på bruk och sedan drar av med en ihopknögglad jutesäck tills man får det utseende man vill ha.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Originalversionen av säckskurning är (om jag hört rätt) att man först lägger på bruk och sedan drar av med en ihopknögglad jutesäck tills man får det utseende man vill ha.
Låter som något jag borde kunna göra själv
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Bifogar bild på vad jag ville ha (första bild)
Visade du hantverkaren bilden? Verkar som han är mer inne på pizzeria-stuket.

För att påpeka det uppenbara är muren på bild 1 murad på enklaste sätt (eftersom den inte är tänkt att synas utan varit putsad) och sedan "bevarad" på enklaste sätt (hackat bort putsen).

Dvs. det är inte en yta som är uppbyggd med kakelfog, färg, säckskurning eller någon annan särskild metod utan det är så där det ser ut när man hackar bort putsen på en putsad tegelvägg.
Hacka bort kakelfogen, foga med vanligt bruk och en vanlig murslev, dra av fogen med sleven på enklaste sätt och strunta i att tvätta väggen så blir det ungefär så där.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Vi ville bevara murstocken som är från 1950 och fogen hade tagits bort och putsbruk skulle smetas på. Byggaren tog kakelfog och vill nu lacka den i halvblank finish. Och den ser inte längre ut som en rustik murstock som vi bad om. Det ser ut som en pizzeriavägg. Antar att enklast nu är att bara måla över 😕 eller kan man smeta på med putsbruk på allt 😬

Tar gärna emot bilder på målade murstockar eller annan lösning. Bifogar bild på vad jag ville ha (första bild) och vad de gjorde (den ser värre ut nu än innan de renoverade den)
För att klargöra så såhär såg muren ut innan fogning. Anledningen till att byggarna skulle foga var att fylla ut hål som fanns. Men de fogade med annan fog (kakelfog) inte murbruk över hela och färgen ser inte normal/autentisk ut, och för mkt fog dessutom. Här är före efter. Vill inte att de fogar om nu för de kan uppenbarligen inte det här
 
  • Närbild av en röd tegelvägg med synlig murbruk och viss texturvariation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg av röda tegelstenar med ljusgrå fogar i ett oregelbundet mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
För att klargöra så såhär såg muren ut innan fogning. Anledningen till att byggarna skulle foga var att fylla ut hål som fanns. Men de fogade med annan fog (kakelfog) inte murbruk över hela och färgen ser inte normal/autentisk ut, och för mkt fog dessutom. Här är före efter. Vill inte att de fogar om nu för de kan uppenbarligen inte det här
Bad de alltså smeta på murbruk så den ser gammal ut som bild jag visat innan.
Jag får skrapa lite av fogen sedan antingen köra filtning eller säckskurning själv. Får bli mitt semesterprojekt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
För att klargöra så såhär såg muren ut innan fogning. Anledningen till att byggarna skulle foga var att fylla ut hål som fanns. Men de fogade med annan fog (kakelfog) inte murbruk över hela och färgen ser inte normal/autentisk ut, och för mkt fog dessutom. Här är före efter. Vill inte att de fogar om nu för de kan uppenbarligen inte det här
Jag tycker det är ett helt annat utseende efteråt och förstår dig till hundra procent. Såg mycket mer elegant ut innan. Fattar man inte/ser inte så har man nog inte öga för sånt helt enkelt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tycker det är ett helt annat utseende efteråt och förstår dig till hundra procent. Såg mycket mer elegant ut innan. Fattar man inte/ser inte så har man nog inte öga för sånt helt enkelt.
Exakt, tack ☺️
 
Åsa Lund
Tror säckskurning kommer bli perfekt och du kan säkert göra det jättefint själv med rätt färg på bruket 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.