Kanske dum fråga, men det är inte så att det skrevs in ett servitut på den mark som exproprierades? Till förmån för TS fastighet?
 
  • Gilla
Kaja123
  • Laddar…
Nissens
P patriklarsson skrev:
Tja, lite frågor på detta ämne, det låter som att vi/ni har olika erfarenheter.
Du skriver att du ser till att dina nära och kära lever bra liv, samtidigt som du inte är ute och styr upp gängkriminaliteten på något sätt.
Dessa två meningar är motsägelsefulla.
Det finns saker i dina nära och käras framtid som är helt oväsentligt styrt av enbart dina handlingar och du har förmodligen en åsikt om kriminalitet och utnyttjar din rösträtt ex? Därmed styr du med detta på ett sätt.
Jag är av åsikt att det finns alldeles för många numera som du inte kan ge ett finger utan att de griper efter hela handen, vilket i sin tur innebär att om man accepterar "småsaker", blir följande steg värre och värre osv.
Sådana människor skall hållas kort.
Men du verkar anse att rättigheter är viktigare än skyldigheter.
Jag håller inte med dig.. 👋
Så, vad har du själv bidragit med för att minska gängkriminaliteten?

Hur mycket tid lägger du ner på att bevaka och anmäla dina medmänniskor?

Som jag skrev tidigare så agerar jag självklart om någon gör något som inkräktar negativt på mitt liv. Tex om en granne skulle börja använda en del av min tomt som soptipp. Det beteendet hade jag satt stopp för.
Men jag skulle aldrig gå runt och bevaka människor och anmäla dem så fort de gör något jag tycker verkar regelvidrigt. Det skulle bli en rätt trist tillvaro.
 
Nissens Nissens skrev:
Så, vad har du själv bidragit med för att minska gängkriminaliteten?

Hur mycket tid lägger du ner på att bevaka och anmäla dina medmänniskor?

Som jag skrev tidigare så agerar jag självklart om någon gör något som inkräktar negativt på mitt liv. Tex om en granne skulle börja använda en del av min tomt som soptipp. Det beteendet hade jag satt stopp för.
Men jag skulle aldrig gå runt och bevaka människor och anmäla dem så fort de gör något jag tycker verkar regelvidrigt. Det skulle bli en rätt trist tillvaro.
Jag arbetar, betalar skatt, röstar som jag vill osv. Därmed antog jag att du också gör det? Vilket talar emot det du tidigare skrev.
Det senare du skriver får stå för dig, jag tycker det låter alldeles utmärkt om människor anmäler felaktigheter istället för att knyta näven i fickan, det känns mesigt!
Hade en lugn granne som plötsligt dog nyligen strax innan pension, huset var ganska risigt, ingen var direkt intresserad innan en familj på 7 pers flyttade in. De pratade helst tyska. Plötsligt förvandlades gatan till alla ungars tillhåll.
Därefter började problem efter problem för mig.
Ungarna cyklar och sparkar boll på min gräsmatta, slänger godispapper dagligen. Jag måste ta upp det eftersom jag har robotklippare.
Kastade äpplen på en friggebod jag byggde så det blev skador.
Eldade med plast/kemikalier/olja i vintras i en panna som inte fungerar, min tomt var som lutzen, kunde inte vara ute.
Har en pool nu i trädgården som ligger 1m högre än min tomt, tömmer förmodligen vattnet i höst rakt ner på min tomt och ner i min krypgrund.
Planterar lönnar i tomtgräns av alla alternativ.
Leder in regnvatten på min tomt via öppna hängrännor.
Har fest varje helg med lustig musik, vilket jag iofs inte bryr mig om, men när jag har haft större fester i trädgården har jag informerat grannar i förväg samt välkomnat dom in. Har aldrig hört av andra grannars bestyr.
Övriga saker har jag informerat dom om att jag inte tycker är ok.
Vem ska annars göra det tycker du? 🤦‍♂️
Just för tillfället är läget ok, får fortf plocka upp skräp, i övrigt snackar vi inte med varann, jag är ganska bra på tyska men vi delar inte samma intressen..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
G GurraGrus skrev:
Nu finns ingen skala kartan, men hemfridszonen inom strandskyddsområde är väldigt liten, så det borde finnas gott om strand som ni kan vara på
Det är framförallt en udde, gammal båthamn riktigt långt tillbaka, som är attraktiv att använda.
Måtten på området A1 är cirka 130x20 meter
Bilden nedan från hitta.se
Digital karta visar vägar, områden och avstånd vid vatten med markerad platsikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Observera att rektanglarna för hus är felplacerade.
 
Redigerat:
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Hur många fastigheter äger grannen idag?
Om A1, A2, B1 & B2 alla är olika fastighetsbildningar så lär det bli svårt att hävda hemfridszon för alla fyra i klump.
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Hur många fastigheter äger grannen idag?
Om A1, A2, B1 & B2 alla är olika fastighetsbildningar så lär det bli svårt att hävda hemfridszon för alla fyra i klump.
Grannen äger B1 och B2 sedan tidigare.
Osäker på om hur fastigheterna slås samman med dessa befintliga och på vilket sätt.
Jag har uppfattat hemfridszonen mest problematisk i område A1 där det gamla båthuset och tvättstugan står.
 
P
Enda man kan göra är väl att besöka stranden enligt allemansrätt och strandskydd och vem som äger den är ju helt ointressant så länge ägaren inte har boende där och därmed inte har rätt till nån hemfridszon. och du med andra ord kan vara där och bråkar markägaren så är det ju bara att hävda att det finns ingen hemfridszon då det inte finns nåt boende där..

Man kan ju vid ev försök till bortmotning polisanmäla för att tydligöra att man alltid besökt stranden där och att den tidigare varit en mer allmän plats och att det inte finns några bostäder vilket gör att rätten till hemfridszon inte finns på platsen..

Att det finns lång tradition av att stranden används av många gör ju att kommunen bör se till att byggnaderna inte förvandlas till boenden och tillsyn att så inte skett bör ju ligga på kommunens tvingande saker om nån anmäler.. hjälper inte det får man väl gå till pressen eller anmäla kommunen för att släpphänt inte göra sitt jobb
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MrXman skrev:
Kanske dum fråga, men det är inte så att det skrevs in ett servitut på den mark som exproprierades? Till förmån för TS fastighet?
Jag tror inte det är möjligt att villkora köp på så sätt utan jag hävdar att det borde vara ett moraliskt synsätt, framförallt när det är det allmänna som är säljare.
 
P polaris78 skrev:
Enda man kan göra är väl att besöka stranden enligt allemansrätt och strandskydd och vem som äger den är ju helt ointressant så länge ägaren inte har boende där och därmed inte har rätt till nån hemfridszon. och du med andra ord kan vara där och bråkar markägaren så är det ju bara att hävda att det finns ingen hemfridszon då det inte finns nåt boende där..

Man kan ju vid ev försök till bortmotning polisanmäla för att tydligöra att man alltid besökt stranden där och att den tidigare varit en mer allmän plats och att det inte finns några bostäder vilket gör att rätten till hemfridszon inte finns på platsen..

Att det finns lång tradition av att stranden används av många gör ju att kommunen bör se till att byggnaderna inte förvandlas till boenden och tillsyn att så inte skett bör ju ligga på kommunens tvingande saker om nån anmäler.. hjälper inte det får man väl gå till pressen eller anmäla kommunen för att släpphänt inte göra sitt jobb
Absolut kan man se det så. Men jag anser att det är att driva konflikten för långt och att insatsen blir för hög.
Det riskerar att mynna ut i rättshaveri där man gör saker för att skada den andre och inte för sin egen trivsel.
Vistelsen ska vara positiv inte för att skapa oro och ilska.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
jo jag förstår din poäng men troligen är det så det resoneras från kommunens håll.. om markägaren fått köpa för han har byggnader där som tidigare varit på ofri grund och att alla ändå har rätt till stranden så kvarstår ju bara att du hade också velat köpa marken , eller att marken skulle ha styckats i flera bitar eller sålt dom olika till olika ägare.

Visst du kan gräma dig över det och tycka att kommunen borde gjort det annorlunda javisst men idag är det ju bara det alternativet jag sa att använda allemansrätt och strandskydd och bevaka den rätten på platsen eller bara lägga sig platt och gilla läget.

Att man inte blir mottagen med öppna armar och att det kanske ogillas när folk använder sin lagliga rätt behöver inte göra det till otrevligt utan sakligt informera om vad svensk lag säger och be personen läsa på och förklara att man ska gå och fiska eller vad man nu gör längs vattnet. ibland tar det några tillfället för vissa att förstå vad det innebär att äga mark vid vatten och att det pga strandskydd och brist på hemfridszon inte är nåt privat ställe
 
P polaris78 skrev:
jo jag förstår din poäng men troligen är det så det resoneras från kommunens håll.. om markägaren fått köpa för han har byggnader där som tidigare varit på ofri grund och att alla ändå har rätt till stranden så kvarstår ju bara att du hade också velat köpa marken , eller att marken skulle ha styckats i flera bitar eller sålt dom olika till olika ägare.

Visst du kan gräma dig över det och tycka att kommunen borde gjort det annorlunda javisst men idag är det ju bara det alternativet jag sa att använda allemansrätt och strandskydd och bevaka den rätten på platsen eller bara lägga sig platt och gilla läget.

Att man inte blir mottagen med öppna armar och att det kanske ogillas när folk använder sin lagliga rätt behöver inte göra det till otrevligt utan sakligt informera om vad svensk lag säger och be personen läsa på och förklara att man ska gå och fiska eller vad man nu gör längs vattnet. ibland tar det några tillfället för vissa att förstå vad det innebär att äga mark vid vatten och att det pga strandskydd och brist på hemfridszon inte är nåt privat ställe
P polaris78 skrev:
jo jag förstår din poäng men troligen är det så det resoneras från kommunens håll.. om markägaren fått köpa för han har byggnader där som tidigare varit på ofri grund och att alla ändå har rätt till stranden så kvarstår ju bara att du hade också velat köpa marken , eller att marken skulle ha styckats i flera bitar eller sålt dom olika till olika ägare.

Visst du kan gräma dig över det och tycka att kommunen borde gjort det annorlunda javisst men idag är det ju bara det alternativet jag sa att använda allemansrätt och strandskydd och bevaka den rätten på platsen eller bara lägga sig platt och gilla läget.

Att man inte blir mottagen med öppna armar och att det kanske ogillas när folk använder sin lagliga rätt behöver inte göra det till otrevligt utan sakligt informera om vad svensk lag säger och be personen läsa på och förklara att man ska gå och fiska eller vad man nu gör längs vattnet. ibland tar det några tillfället för vissa att förstå vad det innebär att äga mark vid vatten och att det pga strandskydd och brist på hemfridszon inte är nåt privat ställe
Jo det är korrekt analys och det är ju möjligt att det kan bli så när det kommer nya personer som inte är tyngda av gammalt groll.
Huvudsaken är ju bara att inte det avancerar ytterligare så man får dispens så det blir betraktat som fritidshus. Vad jag förstår skulle väl det innebära att man kan hävda hemfridszon?
 
P
P PerGrata skrev:
Jo det är korrekt analys och det är ju möjligt att det kan bli så när det kommer nya personer som inte är tyngda av gammalt groll.
Huvudsaken är ju bara att inte det avancerar ytterligare så man får dispens så det blir betraktat som fritidshus. Vad jag förstår skulle väl det innebära att man kan hävda hemfridszon?
ja får den nya ägaren igenom nån ändring så man kan hävda att det nu är en bostad och att man får bo där så blir det ju även hemfridszon runt den byggnaden. Sen exakt hur stor är ju svårare att fastställa exakt. Det bör ju dock nekas pga närhet till stranden , men i vissa kommuner så är man frikostig med sånt.. i andra är det nästan omöjligt.

Ibland blir gamla tvättstugor ombyggda till sjöbodar som sen utökas till fritidshus som sen får mer altaner och bodar för att sen sätta staket runt och plötsligt har man nästan lyckats stänga ute alla andra från den numera "privata marken" som det brukar stå på nå hemgjorda skyltar och man skäller på alla som kommer nära ens mark för den är minsann min privata mark är ju så det brukar låta..

Lite därför det vore bra att markera att det är en strandremsa som används av allmänheten , för han kanske kommer försöker fortsätta att försöka göra marken till bostad och få hemfridszon där.. och att utöka den så mycket det på nå vis går på olika vis..

ett tips är ju att fota byggnaderna som står där för att ha nåt bevis när dom plötsligt är dubbelt så stora och håller villa standard om man vill ha nå bevis att skicka in för kommuner har ju ofta väldigt lite info och bilder och än mindre mått på byggnader utan det är ofta svårt att bevisa ändringar då nån tvättstuga finns med på kartor från långt tillbaka men saknar tydliga mått
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ser ingen juridisk fråga här, det förefaller mer handla om att du är missnöjd med utfallet av utdragen kedja fastighetsöverlåtelser. Precis som du skriver så går detta inte att backa.

Inte heller strandskyddet kan du styra över, annat än att nyttja din rätt att t ex tillfälligt vistas på området. Det åligger ju kommun och länsstyrelse att utöva tillsynen, det är inget man har möjlighet att göra privat.

Om jag var du så skulle försöka släppa det, det finns inget mer destruktivt än att ägna sin energi åt saker som man inte har kontroll över. Det blir bara nederlag efter nederlag.
OP kan ju alltid göra påtala det och gör man inte ett tillsynsärendet av det så hade jag gått vidare till Länsstyrelsen.

Det är ju fråga om både ev. svartbygge och att ett olovligen ianspråktagande av strandskyddad mark.

Riktigt illa om så är fallet och ett normal konsekvens torde vara krav på rättelse.
 
Nissens Nissens skrev:
Känns som att du engagerar dig alldeles för mycket i vad din granne håller på med. Och du har väl inte mer rätt
Nissens Nissens skrev:
Känns som att du engagerar dig alldeles för mycket i vad din granne håller på med. Och du har väl inte mer rätt till något bara för att dina förfäder haft kor där?

Och vad har modersmål med någonting att göra? Det räcker väl att ni har ett gemensamt språk att prata på?
till något bara för att dina förfäder haft kor där?

Och vad har modersmål med någonting att göra? Det räcker väl att ni har ett gemensamt språk att prata på?
- Eftersom vi saknar gemensamt modersmål har det stannat vid en känsla av intrång och ibland även tillmälen.
Ett gemensamt modersmål är alltid det lättaste att kommunicera på. TS har den insikten.
Svenskar tror att det är världsbäst på engelska (få svenskar pratar ingenting annat som andra språk och knappt det) så dåliga språkkunskaper kan förvärra situationen.
 
Claes Sörmland
M Minkqvist skrev:
OP kan ju alltid göra påtala det och gör man inte ett tillsynsärendet av det så hade jag gått vidare till Länsstyrelsen.

Det är ju fråga om både ev. svartbygge och att ett olovligen ianspråktagande av strandskyddad mark.

Riktigt illa om så är fallet och ett normal konsekvens torde vara krav på rättelse.
Nu var det några dagar sedan jag läste trådstart men jag uppfattar mer att det handlade om farhågor om framtida agerande från grannen snarare än att något sådant har inträffat. Men om det inträffar är jag med dig.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
elsa stina andersson elsa stina andersson skrev:
- Eftersom vi saknar gemensamt modersmål har det stannat vid en känsla av intrång och ibland även tillmälen.
Ett gemensamt modersmål är alltid det lättaste att kommunicera på. TS har den insikten.
Svenskar tror att det är världsbäst på engelska (få svenskar pratar ingenting annat som andra språk och knappt det) så dåliga språkkunskaper kan förvärra situationen.
Eftersom TS förklarde vad han menade så är det utrett, och han menade inte det du är inne på…

I övrigt håller jag inte med dig med avseende på språket. Jag arbetar internationellt sedan många år och min engelska är nästan lika bra som mitt modersmål. Jag tänker ofta på engelska och när jag läst en text kan jag i efterhand inte alltid komma ihåg om den var på svenska eller engelska. Så visst kan man vara bra på flera språk.
Sedan är ju engelska olika i olika delar av världen
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.