pacman42 pacman42 skrev:
Det är upp till TS att vara aktiv i försäljningen av marken och jag ser inte att TS har varit detta.
För att vara aktiv krävs vetskap om att något händer.
Jag var aktiv då området bjöds ut till försäljning tidigare och skickade in anmälan om intresse av att köpa. Eftersom kommunen då valde att behålla marken med motivering att det var 2 intressenter anser jag att man borde informerat mej i samband med att man ändrade ståndpunkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om TS har djur som går ned till vattnet så skulle ju allmänhetens möjlighet att nyttja stranden minskas. Dels pga att man inte kan använda stranden om det är djur där, dels pga att det finns stängsel, vilket då skulle kräva färister för att den skall vara tillgänglig.

Vidare så kan jag se att kommunen sålde till grannen då denna redan hade mindre fastigheter nära, medan TS har en större fastighet runtom. Särskilt med tanke på den gamla "tvättstugan", eftersom de inte kände till eventuella problem med ägandet av denna.

Det är upp till TS att vara aktiv i försäljningen av marken och jag ser inte att TS har varit detta.

Slutligen så har definitivt TS en poäng i att tvättstugan inte kan inredas till bostadsstandard. Detta bör definitivt kommunen slå ned på, men som redan skrivits så ser många glesbygds kommuner mellan fingrarna rörande liknande då de inte ser poängen med att beivra dylika saker.
Tillgängligheten på marken för djurskötsel är marginell.
Samtidigt är det rätt vanligt att man måste passera stängsel eller annat om man vill nyttja allemansrätten runt våra älvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P PerGrata skrev:
Tillgängligheten på marken för djurskötsel är marginell.
Samtidigt är det rätt vanligt att man måste passera stängsel eller annat om man vill nyttja allemansrätten runt våra älvar.
Man du skall inte använda detta som argument för din sak. Bad kan användas mot privatisering av stranden osv. Rör inte ihop argumenten. Just privatisering av stranden och felaktig användning av byggnaden är de enda argument du har.
 
  • Gilla
Aahusen och 2 till
  • Laddar…
P PerGrata skrev:
anser att det vore anständigt att min gård som historiskt ägt hela området inte blir helt avklippt från stranden.
Det kan jag spontant också tycka, samtidigt tycker jag att det är rimligt att historiska band klipps när egendom byter ägare. Det är en inte helt lättförenlig kombination an åsikter, jag vet.

Vad jag däremot tycker är att det är en olämplig köpare kommunen hittat givet dagens strandskyddsregler. Att marken försöks göras till någon form av hemfridszon kommer ju som ett brev på posten när man säljer några tusen kvadrat till någon utan större markinnehav. Men det var väl kommunens dolda avsikt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man du skall inte använda detta som argument för din sak. Bad kan användas mot privatisering av stranden osv. Rör inte ihop argumenten. Just privatisering av stranden och felaktig användning av byggnaden är de enda argument du har.
I dagsläget har jag ju egentligen inget att argumentera för eftersom processen är slut.
Antar att det är mer en läkningsprocess nu för att acceptera läget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan jag spontant också tycka, samtidigt tycker jag att det är rimligt att historiska band klipps när egendom byter ägare. Det är en inte helt lättförenlig kombination an åsikter, jag vet.

Vad jag däremot tycker är att det är en olämplig köpare kommunen hittat givet dagens strandskyddsregler. Att marken försöks göras till någon form av hemfridszon kommer ju som ett brev på posten när man säljer några tusen kvadrat till någon utan större markinnehav. Men det var väl kommunens dolda avsikt.
Jag kan instämma i att utvecklingen måste gå vidare och att gamla lägen kan behöva förändras.
Det jag har svårt att acceptera är att ett beteende där man ianspråktar olovligt i läge 1 ska räknas som argument för disposition och köp senare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
P PerGrata skrev:
I dagsläget har jag ju egentligen inget att argumentera för eftersom processen är slut.
Antar att det är mer en läkningsprocess nu för att acceptera läget.
Ja, men du kan ju sälja av marken du har och köpa något där du trivs bättre.
 
  • Arg
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P PerGrata skrev:
Nja vi lyckas inte kommunicera på vettigt sätt utan det är mera att jag möts av okvädesord och gester.
Det är ett språk som jag inte brukar praktisera.
Grannen verkar kommunicera på samma sätt som kommunen iaf och det kanske har att göra med att de är resonabla och inte anmäler och hittar på?

Kommunen med dess avdelningar, styre och nämnder är bestående av folk som ständigt byts ut och vore det av intresse för dig att förvärva marken så är det bara att ligga på och visa intresse.

Sitter det plötsligt nytt folk i rummet så kan samma fråga bemötas helt annorlunda.
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
P PerGrata skrev:
Min uppfattning är att om alla följer lagar och regler så får vi ett bättre och mer konfliktfritt samhälle.
Du tycker det är okej med att personer följer egna tyckanden och premieras för det?
Nissens verkar alltid ha den inställningen att låt alla göra precis vad de vill och sköt dig själv. Ibland vill man kanske att allt ska gå rätt till och lagar och regler följs.
 
  • Gilla
1basun och 17 till
  • Laddar…
TS kan ju köpa marken av grannen. Den har ju uppenbarligen ett marknadspris om kommunen nyss sålt den.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
N nissebrun skrev:
Nissens verkar alltid ha den inställningen att låt alla göra precis vad de vill och sköt dig själv. Ibland vill man kanske att allt ska gå rätt till och lagar och regler följs.
Nä, det har jag inte, men jag skulle aldrig ödsla min tid med att bevaka Sveriges medborgare och ligga på med anmälningar…

Livet ger tillräckligt med sysselsättning ändå.
 
Nissens Nissens skrev:
Nä, det har jag inte, men jag skulle aldrig ödsla min tid med att bevaka Sveriges medborgare och ligga på med anmälningar…

Livet ger tillräckligt med sysselsättning ändå.
Ibland handlar det faktiskt om att man vill bevaka sina egna intressen och få råd/hjälp här på forumet. Ingen har så vitt jag sett velat vara någon världspolis och bestämma över alla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om TS har djur som går ned till vattnet så skulle ju allmänhetens möjlighet att nyttja stranden minskas. Dels pga att man inte kan använda stranden om det är djur där, dels pga att det finns stängsel, vilket då skulle kräva färister för att den skall vara tillgänglig.

Vidare så kan jag se att kommunen sålde till grannen då denna redan hade mindre fastigheter nära, medan TS har en större fastighet runtom. Särskilt med tanke på den gamla "tvättstugan", eftersom de inte kände till eventuella problem med ägandet av denna.

Det är upp till TS att vara aktiv i försäljningen av marken och jag ser inte att TS har varit detta.

Slutligen så har definitivt TS en poäng i att tvättstugan inte kan inredas till bostadsstandard. Detta bör definitivt kommunen slå ned på, men som redan skrivits så ser många glesbygds kommuner mellan fingrarna rörande liknande då de inte ser poängen med att beivra dylika saker.
Men Herregud! Det finns massa badställen som också fungerar som betesmark, utan färist. Grind t ex. Kossorna (fåren etc) brukar leta sig till andra delar när badgästerna kommer och komma tillbaka efter att människorna badat klart.
 
  • Gilla
kaktus55 och 7 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
TS kan ju köpa marken av grannen. Den har ju uppenbarligen ett marknadspris om kommunen nyss sålt den.
För att köpa måste det finnas en säljare.
I det här fallet är värdet helt beroende på köparens situation så i praktiken fanns det bara 2 intressenter.
 
  • Gilla
Håkan V och 1 till
  • Laddar…
Nissens
N nissebrun skrev:
Ibland handlar det faktiskt om att man vill bevaka sina egna intressen och få råd/hjälp här på forumet. Ingen har så vitt jag sett velat vara någon världspolis och bestämma över alla.
Visst, men TS säger att han bevakar grannen och har anmält honom till kommunen för diverse saker, senaste gången kom han tillbaka med svansen mellan benen efter att ha försökt anmäla ännu en gång, men nu sade kommunen att de bryr sig inte för grannen äger fastigheten.

Och trots råden här säger TS att han skall fortsätta att bevaka grannen så att hen inte gör något med sin egendom som TS uppfattar som regelvidrigt.

För dig kanske detta verkar vara vanligt att göra mot sina grannar och medmänniskor. Vi lever väl väldigt olika typer av liv helt enkelt. 😊

Alla gör väl som dom vill, jag bryr mig inte, och hoppas att andra inte har ont av att jag lever ett positivt liv utan att vare sig bli anmäld eller anmäla andra. 😊
 
  • Gilla
  • Arg
Tairon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.