P Pligg85 skrev:
Grannen verkar kommunicera på samma sätt som kommunen iaf och det kanske har att göra med att de är resonabla och inte anmäler och hittar på?

Kommunen med dess avdelningar, styre och nämnder är bestående av folk som ständigt byts ut och vore det av intresse för dig att förvärva marken så är det bara att ligga på och visa intresse.

Sitter det plötsligt nytt folk i rummet så kan samma fråga bemötas helt annorlunda.
Vad menar du är påhitt? Jag har anmält det jag ansett strider mot gällande regler.
Kommunen har gjort en annan bedömning när man klassat inredning av båthus, med öppen gavel och som saknade innergolv till hälften, som normal reparation/underhåll.

När det gäller hantering hos kommunen borde det vara naturligt att man tittar igenom historiken när man gör en ny bedömning av eventuell försäljning. Hade man gjort så hade man hittat det gamla beslutet och min intresseanmälan av att köpa området.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Just därför verkar det enklast att TS köper marken av grannen. Det är ju tydligen småpengar det rör sig om.
 
  • Wow
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Just därför verkar det enklast att TS köper marken av grannen. Det är ju tydligen småpengar det rör sig om.
Tror du på riktigt det?
Att grannen fått köpa markerna för 60k styck betyder ju på långa vägar att han är villig att sälja dem till samma pris. Grannen verkar ju ha för avsikt att bygga bostad på platsen.
Ännu svårare när grannen och TS relation verkar vara lite frostig för att säga det minsta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Tror du på riktigt det?
Att grannen fått köpa markerna för 60k styck betyder ju på långa vägar att han är villig att sälja dem till samma pris. Grannen verkar ju ha för avsikt att bygga bostad på platsen.
Ännu svårare när grannen och TS relation verkar vara lite frostig för att säga det minsta.
Det är löjeväckande att grannen säljer. Han vill råda över området och jag är helt säker på att det inte kommer att byggas något nytt bostadshus utan enbart lite förädling av båthuset och tvättstugan för övernattning och möjligen någon ytterligare friggebodsliknande uthus tillsammans med övriga skjul, bilar och husvagnar som är uppställda lite här och var..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alla gör väl som dom vill, jag bryr mig inte
Och andra tycker att alla ska följa de lagar och regler som finns. Såväl de själva och deras grannar som kommunens tjänstemän.

Att relativisera detta och framställa TS agerande som tvivelaktigt är lågt. Och det säger jag utan att sympatisera med lagen ifråga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och andra tycker att alla ska följa de lagar och regler som finns. Såväl de själva och deras grannar som kommunens tjänstemän.

Att relativisera detta och framställa TS agerande som tvivelaktigt är lågt. Och det säger jag utan att sympatisera med lagen ifråga.
Jag tycker också att alla skall följa de lagar och regler som finns, tro inget annat.

Däremot förstår jag inte att vissa orkar med att bevaka sin omgivning och springa runt och anmäla för diverse saker. Just i detta fallet verkar det ju vara för sådant som varken kommunen eller någon annan än TS tycker är viktigt.

Så TS har förlorat tid som han aldrig får tillbaks och som inte resulterade i något annat än en dålig grannrelation.

Du kanske tycker detta är bra, jag tycker något annat, hoppas det är ok. Påstå bara inte att jag tycker att lagar och regler är oviktiga, det är precis tvärtom, jag ser mig inte som någon självutnämnd ”polis” helt enkelt.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Påstå bara inte att jag tycker att lagar och regler är oviktiga, det är precis tvärtom, jag ser mig inte som någon självutnämnd ”polis” helt enkelt.
Så länge som du uttrycker dig som du gör finns det ingen annan rimlig tolkning än att du faktiskt tycker att denna lagefterlevnad är oviktig.

Att TS anmäler lagbrott som missgynnar honom är nämligen inte att agera polis, det är att på ett laglydigt sätt värna sina rättigheter.

För egen del är jag mot strandskyddet och skulle gärna se en frihetligare reglering. Det är dock i mina ögon inte en position en kommunal tjänsteman kan ha på arbetstid. Deras roll är inte att recensera och överpröva lagstiftningen i tjänsten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så länge som du uttrycker dig som du gör finns det ingen annan rimlig tolkning än att du faktiskt tycker att denna lagefterlevnad är oviktig.

Att TS anmäler lagbrott som missgynnar honom är nämligen inte att agera polis, det är att på ett laglydigt sätt värna sina rättigheter.

För egen del är jag mot strandskyddet och skulle gärna se en frihetligare reglering. Det är dock i mina ögon inte en position en kommunal tjänsteman kan ha på arbetstid. Deras roll är inte att recensera och överpröva lagstiftningen i tjänsten.
Hade det varit jag så hade jag definitivt jobbat på att få en bra relation med grannen och reda ut problemet, om det nu är något problem. Att springa runt och anmäla leder bara till tråkigheter som alla förlorar på.

Vi har väl olika sätt att lösa grannproblem på helt enkelt. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Vi har väl olika sätt att lösa grannproblem på helt enkelt.
TS problem är inte mitt att lösa. Jag konstaterar bara att TS följer den rättsligt korrekta vägen och att du anser att han gör fel därvidlag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tycker också att alla skall följa de lagar och regler som finns, tro inget annat.

Däremot förstår jag inte att vissa orkar med att bevaka sin omgivning och springa runt och anmäla för diverse saker. Just i detta fallet verkar det ju vara för sådant som varken kommunen eller någon annan än TS tycker är viktigt.

Så TS har förlorat tid som han aldrig får tillbaks och som inte resulterade i något annat än en dålig grannrelation.

Du kanske tycker detta är bra, jag tycker något annat, hoppas det är ok. Påstå bara inte att jag tycker att lagar och regler är oviktiga, det är precis tvärtom, jag ser mig inte som någon självutsedd polis helt enkelt.
Det är lätt att tycka att var och en ska sköta sig själv så länge det inte påverkar någon annan negativt.
Verkligheten är oftast inte så enkel.
Mycket av det någon gör har påverkan på andra och det är anledningen till att det finns lagar och regler i civiliserade samhällen.
Sedan är det en bedömning om handlandet är inom regelverket eller inte.

Det hade varit intressant att se Nissens "inte bry sig"-attityd om hans granne börjat sätta upp uthus, ställa fordon osv på allmänna ytor intill tomten.
Många tycker att någon annan ska engagera sig men jag tycker att man ska våga reagera mot dåligt beteende. Att det ändå kan lämnas utan åtgärd beror ofta på flathet och lättja, kanske för att opinionen är begränsad. Inte sällan blir åtgärden en annan om det uppmärksammas i media.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Nissens
P PerGrata skrev:
Det är lätt att tycka att var och en ska sköta sig själv så länge det inte påverkar någon annan negativt.
Verkligheten är oftast inte så enkel.
Mycket av det någon gör har påverkan på andra och det är anledningen till att det finns lagar och regler i civiliserade samhällen.
Sedan är det en bedömning om handlandet är inom regelverket eller inte.

Det hade varit intressant att se Nissens "inte bry sig"-attityd om hans granne börjat sätta upp uthus, ställa fordon osv på allmänna ytor intill tomten.
Många tycker att någon annan ska engagera sig men jag tycker att man ska våga reagera mot dåligt beteende. Att det ändå kan lämnas utan åtgärd beror ofta på flathet och lättja, kanske för att opinionen är begränsad. Inte sällan blir åtgärden en annan om det uppmärksammas i media.
Jag bryr mig, men jag bevakar inte folk.
OM någon skulle göra något grovt och personen är omöjlig att bygga upp en positiv relation till så är det väl bara att göra en polisanmälan, en stämning, begära handräckning hos kronofogden eller något annat lämpligt. så att det blir åtgärdat.

Men jag skulle aldrig bevaka folk för att se om de eventuellt bryter någon regel. Sådant skapar bara negativa saker. Men jag har fullt upp att leva mitt egna liv så jag har inte tid/lust att lägga energi på sådant i onödan.
 
P PerGrata skrev:
Låter hoppingivande bara det nu inte går dithän att han får den ombyggda båthuset att räknas som boende.
Nu finns ingen skala kartan, men hemfridszonen inom strandskyddsområde är väldigt liten, så det borde finnas gott om strand som ni kan vara på
 
Hur många fastigheter äger grannen idag?
Om A1, A2, B1 & B2 alla är olika fastighetsbildningar så lär det bli svårt att hävda hemfridszon för alla fyra i klump.
 
P PerGrata skrev:
För att vara aktiv krävs vetskap om att något händer.
Jag var aktiv då området bjöds ut till försäljning tidigare och skickade in anmälan om intresse av att köpa. Eftersom kommunen då valde att behålla marken med motivering att det var 2 intressenter anser jag att man borde informerat mej i samband med att man ändrade ståndpunkt.
Dum fråga kanske men du skulle inte kunna köpa av honom? Förstår att det känns ” fel” och kanske pinsamt men frågan är ju ändå fri!. Men nu kanske redan är så pass osams att det aldrig skulle hända att han säljer till dig?
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, men jag är inte utsedd att se till att befolkningen följer lagar och regler, och skulle aldrig ägna en massa tid åt att se till att de gör det. Gängkriminaliteten är jag inte heller ute och styr upp på något sätt. Det är polisen och andra myndigheter mycket bättre på.

Jag ser till att jag och mina nära och kära lever bra liv, skulle jag ägna mig åt att bevaka och anmäla andra för det ena och det andra istället skulle livet bli bra trist.

Hur kommer det sig att du ser dig som någon slags lokal rättskipare?

Kommunen verkar ju inte tycka att det du anmäler är så viktigt, så all tid du lägger på att bevaka grannen är kanske bortkastad?
Tja, lite frågor på detta ämne, det låter som att vi/ni har olika erfarenheter.
Du skriver att du ser till att dina nära och kära lever bra liv, samtidigt som du inte är ute och styr upp gängkriminaliteten på något sätt.
Dessa två meningar är motsägelsefulla.
Det finns saker i dina nära och käras framtid som är helt oväsentligt styrt av enbart dina handlingar och du har förmodligen en åsikt om kriminalitet och utnyttjar din rösträtt ex? Därmed styr du med detta på ett sätt.
Jag är av åsikt att det finns alldeles för många numera som du inte kan ge ett finger utan att de griper efter hela handen, vilket i sin tur innebär att om man accepterar "småsaker", blir följande steg värre och värre osv.
Sådana människor skall hållas kort.
Men du verkar anse att rättigheter är viktigare än skyldigheter.
Jag håller inte med dig.. 👋
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.