Funderar på att rolla på primer eller nåt på tretex vägg innan jag smäller upp en väv för att det inte skall bubbla sig. Vill helst inte använda någon lösningsmedelbaserad grundfärg eftersom det luktar mycket och vi har småbarn. Kan man använda nån primer av något slag som inte löser upp sig när man sedan har på vävlim?

Hej

Rent spontant så skulle jag grunda väggen med billig tapetklister som man blandar själv.

Ja, då blir ju väggen fast och så. men problemet kommer när man sedan har på nytt tapetklister för att sätta fast väven. Antagligen kommer det nya tapetklistret att lösa upp det gamla.

Tänk på att slutresultatet aldrig blir bättre än underarbetet. Så dit med renoveringsgips istället och spackla, sätt en remsa spackla, slipa sedan väv. Det finns inga genvägar.
Anders

Lärde mig själv den hårda vägen att skarvar på trätex blir bäst om man målar på en oljebaserad färg som tätar så att dessa inte suger fukt. Efter detta spacklar man som vanligt och sätter tapet.

Hur mycket luktar det med oljebaserade färgen? Försvinner doften på ett dygn?

Du kan även köra med våtrumsgrund! Blanda med 50% vatten....Då suger det in bra och blir hyffsat hårt.
Annars så hade Alcro en färg som hette vip, som funkar som en spärrgrund. Vet inte ifall dom har den kvar.

W
Anders_S skrev:
Tänk på att slutresultatet aldrig blir bättre än underarbetet. Så dit med renoveringsgips istället och spackla, sätt en remsa spackla, slipa sedan väv. Det finns inga genvägar.
Anders
Gips är inte det bästa som finns här i världen och passar inte i alla hus heller. Rum klädda med tretex har tex mycket behagligare aukustik än gipsade rum som bara ger hårda ekon.

I mitt fall så är inte gips aktuellt, blir för mycket jobb.

Pratade med Colorama och de rekommenderar:
Alcros allgrund 10 l för 870:-

och ännu bättre Alcro isolergrund 12liter för 2780:-

Han hade själv kört med isolergrund på sina tretex skivor och det blev bra.

Någon som har erfarenheter av detta eller liknande?

patrikz skrev:
och ännu bättre Alcro isolergrund 12liter för 2780:-
Har du gott om pengar så kan du ju prova annars tycker jag det låter väldigt dyrt.

Körde själv med någon billig oljefärg från cheapy som jag spädde.

great1: Luktade det mycket? Blev resultatet bra?

Visst luktade, gjorde det mitt i sommaren så vi ventilerade bra och hade stängt till till de andra rummen.
Vädrade hela dagen vi målade och hela dagen dagen efter. Sen var det luktfritt.

Gäller denna behandlingen endast för frilagda tretexskivor? Eller även de med tapet på.
Skall snart göra vid hallen som givetvis har väggar av detta underbara material :p

Gäller framförallt när man har tapet på vad jag vet. Det är tapeten som bubblar. Fast även om jag hade rena tretex skivor så skulle jag ha behandlat dem för ännu bättre resultat. Vi har nu bredspacklat istället och sedan satt väv. Det blev en bra yta som vi nu skall måla. Vet andra som behandlat med oljefärg och lukten har suttit kvar i kanske 10 dar trots vädring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.