StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Hur menar du? Att rafsa till fogen bara eller ta bort den?
Du kan kratsa ner en liten bit och se om det blir mindre blankt och störande med bara det. Om inte så kratsar du lite mer och fyller på med valfritt bruk som du gillar. Och är det 50-talet du vill återskapa så låter du stenarna vara okletade.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Åsa Lund
Vad du gör så lacka inte teglet.
Säckskura ytan med ett kalkbruk som inte är för grått. Känns som att det hade gett det resultat du vill ha.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
j.f.s
Vår murstock är målad av någon tidigare ägare. Denne har även målat fogarna i samma färg så ganska intetsägande ”vägg” nu.
 
  • Vit tegelvägg, en glittrande hjärtformad dekoration hängande i mitten. Enkel, minimalistisk stil, textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad du gör så lacka inte teglet.
Säckskura ytan med ett kalkbruk som inte är för grått. Känns som att det hade gett det resultat du vill ha.
Är säckskura samma som german smear?
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Nej den är ej i bruk och kommer aldrig blir det
om den aldrig mer ska användas ta bort den istället tar ju massa plats ju
 
Åsa Lund
Ingen aning
Be en murare att säckskura åt dig och han vet vad han ska göra. Googla så får du upp fina bilder
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Om den är förstörd nu, varför ska du förstöra den mer med att måla vit?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om den aldrig mer ska användas ta bort den istället tar ju massa plats ju
Vi är i slutet på bygget nu så det är försent. Vi har lagt golv runt och så nu. Vi använde den i början då vi hade oljepanna. Nu har vi lagt in bergvärme och kommer ha en skorsten i annan del av huset. Vi ville först ta bort den men sen tänkte vinstt det hade varit charmigt att behålla. Murstocken var en gång mitt i huset (var ett minihus först, så vi gör andra utbuggnaden) nu är den i hallen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Om den är förstörd nu, varför ska du förstöra den mer med att måla vit?
För jag vill hitta en lösning. Kan inte se ut som den gör nu. Vill ej måla helst men känns som enklast lösning. Ska kolla upp säckskura
 
Putsa murstocken så ser den helt naturlig ut i ett 50tals hus.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
Jag skulle göra som beskrivsits ovan. Borsta på en lite kalkputs, tunt och lite oregelbundet. Kan säkert använda kakelfog med. Det fastnar på allt och sitter som berget när det torkat 😉.
Har tagit tvättat en murstock för att få bort utseendet som första bilden med utspädd saltsyra. Kanske kan denna tvättning ta bort eller matta ner lack också?
 
Åsa Lund
Säckskurning är en ytbehandling som var populär bland arkitekter på 1990-talet. Detta är en bild på fasaden på jobbet som säckskurades tidigt 90-tal, troligen med ett färgat bruk.
Vägg av tegelsten, fönsterramar i svart, delvis skymd byggnad, reflektioner i fönster, soligt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att ytor som inte har gjorts för att vara synliga hackas fram för att bli synliga är en inredningsdetalj på modet just nu men som en dag kommer att vara daterad! Visserligen hade man ofta synliga tegelväggar i 50-talshus men då ska det vara mörkrött tegel med lite knottrig yta. Tegel gjorda för att vara synliga. Denna murare har gjort sitt bästa för att få tegelväggen att se ut som en inredningsdetalj från 50-talet! :) Täta fogar är dessutom viktigt på en muratock så att det inte ryker in! Om ni ville ha ett annat utseende så borde ni tydligare ha förklarat hur ni ville ha det! Beställarens ansvar!

Vad ni än gör nu, måla inte med plastfärg som luktar när skorstenen blir varm! Puts skulle vara det rätta, men då är frågan om puts kan fästa på den lackade ytan….
 
Godkänner sotaren en oputsad skorsten under taket?
Ska inte skorstenen vara putsat inomhus? Det kontrollerade de sist hos mig iaf vid en brandskyddskontroll som jag tror görs var femte år.
 
U
Huddingebo Huddingebo skrev:
Godkänner sotaren en oputsad skorsten under taket?
Ska inte skorstenen vara putsat inomhus? Det kontrollerade de sist hos mig iaf vid en brandskyddskontroll som jag tror görs var femte år.
hos oss är de godkänt men vi har iof insatsrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.