47 098 läst · 823 svar
47k läst
823 svar
Negativt elpris
Du får så bra nätnytta, där jag bor skulle jag inte få någon nätnytta alls. Så den varierar kraftigt. I Härryda Energis nät så får man fyra öre, men måste betala tillbaka två av dessa i nätinmatningsavgift (i enlighet med de nya reglerna om att man inte får gynna vissa användare av elnäten över andra).B buffyin skrev:
Bor man i SE1 och SE2 så har elpriserna överlag varit låga i vår/sommar. SE3 relativt låga (lite hoppigt).
Åt mig omformulera det en aning då, varför skulle staten vilja sponsra elpriserna med mer pengar per producent än vad elpriset är under de timmar då det sker? I Sveriges största elområde (SE3) så låg alltså medelpriset på elen i maj viktat mot solens produktion under de ljusa timmarna på strax över 20 öre i SE3. Det innebar att i snitt så sponsra des elproduktionen med närmare 40 öre/kWh för att nå ett pris på strax över 20 öre/kWh. Staten stod för nästan dubbelt så mycket pengar som värdet av elen som producerades var...Jonatan79 skrev:
Nu är detta naturligtvis hypotetiska siffror, jag vet att flera av er har solpaneler riktade mot öst/väst, men ni förstår ändå bekymret med att staten betalar mer i bidrag än vad värdet är på det som produceras.
Över året då? Nej, du gör en höna av en fjärt tycker jagpacman42 skrev:Åt mig omformulera det en aning då, varför skulle staten vilja sponsra elpriserna med mer pengar per producent än vad elpriset är under de timmar då det sker? I Sveriges största elområde (SE3) så låg alltså medelpriset på elen i maj viktat mot solens produktion under de ljusa timmarna på strax över 20 öre i SE3. Det innebar att i snitt så sponsra des elproduktionen med närmare 40 öre/kWh för att nå ett pris på strax över 20 öre/kWh. Staten stod för nästan dubbelt så mycket pengar som värdet av elen som producerades var...
Nu är detta naturligtvis hypotetiska siffror, jag vet att flera av er har solpaneler riktade mot öst/väst, men ni förstår ändå bekymret med att staten betalar mer i bidrag än vad värdet är på det som produceras.
Nej nu tittar du återigen på elpriset, 60öringen handlar om elöverföringen som har fast moms.pacman42 skrev:
Står ju inget om elpris bara om att kvitta såld o inköpt.
”Underlaget för skattereduktion är det antal kilowattimmar du matar in på elnätet men underlaget kan aldrig bli större än det antal kilowattimmar som tagits ut i anslutningspunkten.”
Fel. Elöverföringen har inte fast moms. Vi pratar här om energiskatten som är per kWh och ligger lägre än 60 öre. Till detta tillkommer momsen på elöverföringen. Summan av dessa två ligger under 60 öre i flera nät som jag känner till.B buffyin skrev:Nej nu tittar du återigen på elpriset, 60öringen handlar om elöverföringen som har fast moms.
Står ju inget om elpris bara om att kvitta såld o inköpt.
”Underlaget för skattereduktion är det antal kilowattimmar du matar in på elnätet men underlaget kan aldrig bli större än det antal kilowattimmar som tagits ut i anslutningspunkten.”
Att detta kvittas är irrelevant då principen driver en elproduktion även när elpriserna är låga. Titta på Nederländerna och hur sjuka elpriser de har pga ett liknande system, även om deras är ännu värre.
Och ytterligare en aspekt är att detta är en skatt som rimligen bör vara samma för alla. Varför skall vi andra betala för er solcellsproduktion då den inte behövs? Det spelar ingen roll att det är lite pengar, dessa pengar skadar mer än de hjälper. Ni gynnas av pengarna, men inte samhället.
Jag har extrem onytta av att producera och skicka ut på nätet när priserna är låga och det har alla andra med som har större produktion än förbrukning så det du återkommande ponerar är inte helt sant.pacman42 skrev:Fel. Elöverföringen har inte fast moms. Vi pratar här om energiskatten som är per kWh och ligger lägre än 60 öre. Till detta tillkommer momsen på elöverföringen. Summan av dessa två ligger under 60 öre i flera nät som jag känner till.
Att detta kvittas är irrelevant då principen driver en elproduktion även när elpriserna är låga. Titta på Nederländerna och hur sjuka elpriser de har pga ett liknande system, även om deras är ännu värre.
Och ytterligare en aspekt är att detta är en skatt som rimligen bör vara samma för alla. Varför skall vi andra betala för er solcellsproduktion då den inte behövs? Det spelar ingen roll att det är lite pengar, dessa pengar skadar mer än de hjälper. Ni gynnas av pengarna, men inte samhället.
Nu gissar du igen, som vanligt. Tråden handlar om negativt elpris inte om de som säljer el missgynnar samhället eller inte, dessutom får de som säljer el inte pengar av andra förbrukare…pacman42 skrev:Fel. Elöverföringen har inte fast moms. Vi pratar här om energiskatten som är per kWh och ligger lägre än 60 öre. Till detta tillkommer momsen på elöverföringen. Summan av dessa två ligger under 60 öre i flera nät som jag känner till.
Varför har du onytta av att skicka ut ditt elöverskott? Du får ju mer betalt för det än om du inte producerar elen.F fsn skrev:
Pratar du om att du hellre använder den lokalt så gäller det även för mig. Jag använder också hellre billig el än dyr el. Jag har därför alla mina stora elförbrukare styrda efter elpriset.
Nej, du har fel. De som säljer el får pengar av skattekollektivet. Hade ni inte haft solceller så hade ni behövt köpa el och därmed så hade ni betalat energiskatt och moms på elen. Alltså belastas skattekollektivet av er produktion.Jonatan79 skrev:
Nej, den handlar inte om elöverföringen. Varför skulle staten sponsra den?
Tanken med den är att det skulle bli någon typ av nettodebitering på elskatten.
Är det vettigt?
Tanken med den är att det skulle bli någon typ av nettodebitering på elskatten.
Är det vettigt?
pacman42 skrev:Fel. Elöverföringen har inte fast moms. Vi pratar här om energiskatten som är per kWh och ligger lägre än 60 öre. Till detta tillkommer momsen på elöverföringen. Summan av dessa två ligger under 60 öre i flera nät som jag känner till.
Och ytterligare en aspekt är att detta är en skatt som rimligen bör vara samma för alla. Varför skall vi andra betala för er solcellsproduktion då den inte behövs? Det spelar ingen roll att det är lite pengar, dessa pengar skadar mer än de hjälper. Ni gynnas av pengarna, men inte
Där håller jag inte med samt är det inte specifik för solceller utan gäller all förnybar i micro storlek. Vindkraft får också den.pacman42 skrev:Fel. Elöverföringen har inte fast moms. Vi pratar här om energiskatten som är per kWh och ligger lägre än 60 öre. Till detta tillkommer momsen på elöverföringen. Summan av dessa två ligger under 60 öre i flera nät som jag känner till.
Med nätnytta på 12-14öre som är dynamiskprisatt, så gynnar jag mitt lokala nät och samhället.
Jag har inget emot den nätnytta som elbolagen betalar för att de tjänar på att elen produceras lokalt. Den varierar dock kraftigt mellan olika nät, där jag bor är det redan överproduktion av (främst) solenergi, jag får ingen nätnytta om jag installerar paneler.B buffyin skrev:
Man kan använda sig av subventioner för att driva förändringar i samhället som på sikt leder till nytta, men det gäller inte i detta fallet. Man kan iofs debattera att det skulle kunna användas för att lagra energi, men det ligger så långt bort att det inte är ett hållbart argument idag