4 210 läst · 24 svar
4k läst
24 svar
Köpa extra kylskåp att ha i garaget. Vad ska man tänka på?
Sida 1 av 2
Jag tänkte införskaffa ett extra kylskåp som jag kan ha i garaget. Vi ska ha stora saker (saftbunkar) och små saker i det. Typ syltburkar och sånt som man inte använder varje dag. Hur som helst.
Det finns kylboxar och kylskåp. Det låtar väl åt kylskåp. Men drar inte kylskåp som fan med ström? Vad ska man tänka på? Vilket kylskåp? I garaget är det inte värme, så på vintern är det bra om kylskåpet klarar minusgrader.
Det finns kylboxar och kylskåp. Det låtar väl åt kylskåp. Men drar inte kylskåp som fan med ström? Vad ska man tänka på? Vilket kylskåp? I garaget är det inte värme, så på vintern är det bra om kylskåpet klarar minusgrader.
Låsbart så inte sambon gnäller på att man dricker för mycket pilsner
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 957 inlägg
Kylskåpet klarar antagligen minusgrader, men innehållet kommer frysa sönder om det blir kallare än 0:an.M Förstagångsköparen skrev:
Ett kylskåp är enkelverkande, det kan enbart kyla ner varor i skåpet om det är varmare än 4/8 plusgrader. Är det kallare än så kommer inte kylskåpet värma upp varorna.
kylskåpet drar inte ett skit när omgivningstemperaturen är lika med eller under valt börvärdeM Förstagångsköparen skrev:Jag tänkte införskaffa ett extra kylskåp som jag kan ha i garaget. Vi ska ha stora saker (saftbunkar) och små saker i det. Typ syltburkar och sånt som man inte använder varje dag. Hur som helst.
självklart skall du ha ett kylskåp i garaget inte minst för att ha det i reserv midsommarveckan när ditt ordinarie går sönderM Förstagångsköparen skrev:Jag tänkte införskaffa ett extra kylskåp som jag kan ha i garaget. Vi ska ha stora saker (saftbunkar) och små saker i det. Typ syltburkar och sånt som man inte använder varje dag. Hur som helst.
...och bra att veta är att har man en kombiskåp (kyl- och frys i ett) så sitter termostaten i kyldelen vilket innebär att frysen tinar om rumstemperaturen är under inställd temp på frysen, t.ex. 5 grader... Vet det av egen erfarenhet 🧐electroluxaren skrev:
Jag kör en kyl/frys som står ute (i ett plåtskjul/dåligt garage med egen dörr, gissar det varit förvaring av trädgårdsredskap. Den får precis plats) året om.
Nu kör jag den bara igång över sommaren men det verkar inte ta skada av att frysa ibland.
Har dryck, saker som ska grillas, glass och sånt i.
Perfekt, är gästerna hemma innan jag är... ta en glass eller bira ur partykylen medans ni väntar!
Ingen behöver springa inne när man håller kalas för att hämta dricka eller hänga i köket.
Nu kör jag den bara igång över sommaren men det verkar inte ta skada av att frysa ibland.
Har dryck, saker som ska grillas, glass och sånt i.
Perfekt, är gästerna hemma innan jag är... ta en glass eller bira ur partykylen medans ni väntar!
Ingen behöver springa inne när man håller kalas för att hämta dricka eller hänga i köket.
Ett avstängt kylskåp tar såklart ingen skada av att förvaras i minusgrader. Annars skulle dom ju inte kunna transporteras till och från butikerna på vintern...
Däremot kan ju sakerna man eventuellt förvarar i kylskåpet ta skada om det blir minusgrader och man lever i villfarelsen att det kommer att vara +5 grader i kylen oavsett omgivningstenperatur.
Däremot kan ju sakerna man eventuellt förvarar i kylskåpet ta skada om det blir minusgrader och man lever i villfarelsen att det kommer att vara +5 grader i kylen oavsett omgivningstenperatur.
Ett kylskåp inomhus drar ungefär 120 kWh per år, en frys det dubbla. Matematiken runt det hela är ganska enkel och hjälpligt linjär; det kostar en viss mängd energi att hålla temperaturen ett viss mått från omgivningstemperaturen. Har du 20°C runt skåpet går det alltså åt ungefär dubbelt så mycket energi att kyla till -12°C som det gör att kyla till +4°C. Fortsätter vi ner till -28°C har vi tredubblat förbrukningen jämfört med +4°C. Ungefär.M Förstagångsköparen skrev:
Ska du värma innehållet blir det samma formel; en viss energikostnad för att värma en grad.
Det finns klimatskåp som kan både kyla och värma, men jag tvivlar på att du hittar dem på Elgiganten... Kanske industri, laboratorium, lantbruk, osv. Men där nånstans hamnar vi nog i orimlighet, oroar du dig för energiförbrukningen är det bättre du offrar 60x60 cm nånstans i ett uppvärmt utrymme.