S sinuslinus skrev:
Vet inte men V60:n har ju mycket större bensinmotor än VW.
Du menade alltså att V60n drog ca 0.7l milen?
 
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Du menade alltså att V60n drog ca 0.7l milen?
Ja, läste om det förut att en Passat GTE och en V60 T6 åkte tillsammans på semester genom Tyskland. Skiljde ungefär 1 dl/ mil på långkörning på motorväg.

Volvo prioriterade prestanda och inte förbrukning med sina hybrider.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Man skall vara medveten om att det finns undantag. Jag har fått intrycket att Mitsubishi Outlander är ganska törstig när batteriet är slut.
Som jag fattat är Outlander en seriehybrid med undantag för att den i motorvägshastighet kan koppla in fossilmotorn mekaniskt. Troligtvis en robust konstruktion som är bra i stadstrafik och på motorväg men inte på hastigheter mellan 40-70?

Hade Outlandern haft ett 25kwh batteri så hade den nog för många funkat nästan helt som en elbil? Tyvärr har jag aldrig provkört någon, med var lite sugen när jag letade bil för ett år sen. Nu kör jag Zoe och en gammal v70 två gånger i månaden. Med en Outlander hade jag bara behövt en bil. Men batteriet verkar för litet, inte ens min passat 2020 tog mig enkel resa till jobbet annat än soliga dagar med medvind...
 
Ett elbilsbatteri kostar c:a 200 USD per kWh, dvs om man går från säg 13 kWh (Passat GTE MY2020+) till 30 kWh hade det höjt materialpriset för VW med 38000 SEK och med påslag blir bilen säkert 70-80 KSEK dyrare.
Dessutom blir bilen drygt 100 kg tyngre bara i batteri.

Som bilägare vill man såklart ha längre räckvidd, men då kanske man får satsa på en ren elbil så att fossilmotorns vikt/kostnad kan läggas på batterier i stället...
 
B Bo Berglund skrev:
Ett elbilsbatteri kostar c:a 200 USD per kWh, dvs om man går från säg 13 kWh (Passat GTE MY2020+) till 30 kWh hade det höjt materialpriset för VW med 38000 SEK och med påslag blir bilen säkert 70-80 KSEK dyrare.
Dessutom blir bilen drygt 100 kg tyngre bara i batteri.

Som bilägare vill man såklart ha längre räckvidd, men då kanske man får satsa på en ren elbil så att fossilmotorns vikt/kostnad kan läggas på batterier i stället...
Fast man behöver ju designa om bilen också. Det är ju inte bara att ställa in 100 kg extra batteri i bilen, tuta och köra.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Fast man behöver ju designa om bilen också. Det är ju inte bara att ställa in 100 kg extra batteri i bilen, tuta och köra.
GTEn är redan överlastad i bak som det är.

Det är nog bara att inse att hybrider är en parentes i bilhistorien, eller snarare en specialtillämpning, de kommer nog finnas kvar för vissa kunder/marknader.
 
J JohanLun skrev:
GTEn är redan överlastad i bak som det är.

Det är nog bara att inse att hybrider är en parentes i bilhistorien, eller snarare en specialtillämpning, de kommer nog finnas kvar för vissa kunder/marknader.
Det tror jag också.
Det jag syftade på är att det är ju inte bara att köpa på sig batteri för några kWh extra och sedan köra, de ska ju stoppas någonstans också. Så oavsett om man vill sätta dem i baksätet, bagaget eller under motorhuven skulle ganska mycket behöva göras om, så att tro att det skulle gå på 40k, med påslag 70-80k är bara att glömma.
 
Är det någon här som har lyckats lösa in/ använda vw rostskade garanti? Våran Passat GTE MY18 har börjat rosta på det klassiska stället vid vänster bakljus på bagage luckan, är tydligen en skarv där bakom. Sjukt tråkigt på en sån ny bil som man tvättar varje vecka
 
G
H Henrik911 skrev:
Är det någon här som har lyckats lösa in/ använda vw rostskade garanti? Våran Passat GTE MY18 har börjat rosta på det klassiska stället vid vänster bakljus på bagage luckan, är tydligen en skarv där bakom. Sjukt tråkigt på en sån ny bil som man tvättar varje vecka
Tja, 5år är ju inte nytt... men om bilen är fin i övrigt och servad som den ska kan du kolla med vw. Min Passat 2015 (ej gte) fick åtgärdad på garantin när det kröp rost i dörrfalsarna och det efter ca 4 år.
 
  • Gilla
Henrik911
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Tja, 5år är ju inte nytt... men om bilen är fin i övrigt och servad som den ska kan du kolla med vw. Min Passat 2015 (ej gte) fick åtgärdad på garantin när det kröp rost i dörrfalsarna och det efter ca 4 år.
Gäller inte det där genomrostning från insidan? Nu har man sett riktigt rostiga inte så gamla bilar, men genomrostade tar det nog ett tag innan de blir?
 
G
J JohanLun skrev:
Gäller inte det där genomrostning från insidan? Nu har man sett riktigt rostiga inte så gamla bilar, men genomrostade tar det nog ett tag innan de blir?
Jo, rostgarantin ja men ibland blir det goodwill.
 
Laddproblem på landet...
Jag har en GTE MY2020 och till den satte jag upp laddbox både hemma och på landet vid bilköpet. Nu är vi utflyttade för sommaren och har stött på ett problem med bilens laddning härute.
Det som hänt är att medan vi laddat bilen så har några gånger huvudsäkringen för den fas som går till laddboxen löst ut (det är en porslinssäkring på 16A så den har smält av).

Detta inträffade första gången när vi var ute i våras och när vi slog på ugnen i köket för att laga mat. Och då var det kallt så el-elementen var på för att värma upp stugan...

Men idag har det inträffat igen och nu var inget annat på gång som vi hade koll på när den löste ut.
Jag har numera en sån här elmätare med datautgång och den läses av varje minut så jag kunde se att alldeles innan fasströmmen gick till noll var den uppe i 22A, dvs mycket mer än huvudsäkringens 16A....
Och en annan fas hade också hög ström.

Så jag listade ut att varmvattenberedaren var boven, den går ju på vid behov och den är kopplad på 400V, dvs den går på två faser varav den ena tydligen delas med laddboxen.

Efter en stunds funderande så gjorde jag följande i bilen:
1) Ställde in laddströmmen på "reducerad" eftersom vi inte är beroende av att ladda snabbt på landet.
2) Aktiverade den här ivägkörningstiden för bilen som innebär att den väljer laddklockslag själv så att den skall vara laddad när den körs iväg. Satte tiden till 06:00 varje dag.

Detta borde ju fixa en del av problemet men beror på hur mycket ström "reducerad" betyder.
Om det ändå är "rätt mycket" så kan det ju bli problem i alla fall eftersom laddningen och VVB-värmningen kan gå samtidigt även om övriga förbrukare som spis, dammsugare, kaffekokare etc inte körs då. VVB kan inte styras annat än slås av helt över natten i elskåpet...

Är det någon som vet vad "reducerad" laddström betyder i en Passat GTE MY 2020?
Någon annan som har liknande problem?

Att gå upp till ex-vis 25A huvudsäkring kostar multum hos Vattenfall som vi har...
 
B Bo Berglund skrev:
Så jag listade ut att varmvattenberedaren var boven, den går ju på vid behov och den är kopplad på 400V, dvs den går på två faser varav den ena tydligen delas med laddboxen.
Är det inte enklast att köra beredaren på 1-fas, givetvis den fasen som inte är samma som laddaren.
Om ni inte behöver mängder med varmvatten vill säga. Effekten blir endast 1/3 om jag tänker rätt.
 
OOm du har en modern elmätare med datautgång så borde du väl också ha lastbegränsning i laddboxen?
 
B Bo Berglund skrev:
Är det någon som vet vad "reducerad" laddström betyder i en Passat GTE MY 2020?
Någon annan som har liknande problem?
Jag tror att reducerad laddström på Volkswagens språk betyder 6A. Kan du inte flytta laddaren till den fas som inte används av varmvattenberedaren? Under en period hade jag bilens laddare, ugnen och en fas till varmvattenberedaren på samma huvudsäkring. (20A). Det fungerade utom när jag använde ugnen. Gjorde jag det löste huvudsäkringen även om jag ställde ner laddströmmen. Jag minns inte om jag flyttade på laddaren eller varmvattenberedaren. Men efter det var det inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.