F
D djac skrev:
Haft lite mer tur med min produktion, snittar på 74,2öre i år.

Beställt ett Homevolt, baserat på att Tibber får fram tjänsterna.
Har inte riktigt hittat nån grunddata om Homevolt så det är väl lite osäkerhet kring stödtjänster?
 
F
D djac skrev:
Haft lite mer tur med min produktion, snittar på 74,2öre i år.

Beställt ett Homevolt, baserat på att Tibber får fram tjänsterna.
Det är nog inte bara tur. Jag jobbade hårt med maximerad försäljning förra året och landade på 178 öre/kWh och en ”besparing” på totalt 37575kr tror jag. I år har jag inte satsat alls lika hårt och får nog nöja mig med runt 20000kr i besparing.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har inte riktigt hittat nån grunddata om Homevolt så det är väl lite osäkerhet kring stödtjänster?
Ja, ingen konkret info presenterat mer. Får se mer när de första levereras i q4 i år eller om tibber säger något innan dess.
 
D
B buffyin skrev:
Ja, ingen konkret info presenterat mer. Får se mer när de första levereras i q4 i år eller om tibber säger något innan dess.
När jag frågade fick jag besked att den tjänsten inte skulle hinna bli klar för de första leveranserna, så lite osäkerhet får man nog säga att det är runt just detta.
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Det är nog inte bara tur. Jag jobbade hårt med maximerad försäljning förra året och landade på 178 öre/kWh och en ”besparing” på totalt 37575kr tror jag. I år har jag inte satsat alls lika hårt och får nog nöja mig med runt 20000kr i besparing.
Styr så mycket konsumtion jag kan till lågpristimmarna, kört en del och då laddar jag bilen när det varit billigt och soligt.
 
Jag befinner mig i Italien just nu, i princip inte en solpanel då långt ögat kan nå. Jag har sett ett par elbilar. Pratade med en i lokalbefolkningen som sade att de branta backarna de har gör att elbilar fungerar dåligt. De regenererar för dåligt nedför och de drar för mycket uppför. Billigare med bensinbil konstaterade han. Och han räknade inte in skillnaden i pris på bilen.

Tillbaka till solpanelerna, eftersom AC drar lite och matlagning i princip är den enda andra användning av el de har så ser de ingen poäng med solpaneler. Jag glömde att fråga om villkoren för solpaneler på taken dock.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag befinner mig i Italien just nu, i princip inte en solpanel då långt ögat kan nå. Jag har sett ett par elbilar. Pratade med en i lokalbefolkningen som sade att de branta backarna de har gör att elbilar fungerar dåligt. De regenererar för dåligt nedför och de drar för mycket uppför. Billigare med bensinbil konstaterade han. Och han räknade inte in skillnaden i pris på bilen.

Tillbaka till solpanelerna, eftersom AC drar lite och matlagning i princip är den enda andra användning av el de har så ser de ingen poäng med solpaneler. Jag glömde att fråga om villkoren för solpaneler på taken dock.
Ditt statistiska underlag verkar vara rätt stadigt… Jag har också varit i Italien 2 ggr senaste året och har sett både elbilar och solpaneler. Och det verkar vara mer på gång. https://www.di.se/nyheter/efter-elprischockerna-italien-laddar-for-mer-solenergi/

EDIT: Och vad tycker du om elpriserna just nu? Solen skiner som helvete och priser över 100 öre varje dag.Torsdag är det nästan löjligt, 105 öre som lägst.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Jag befinner mig i Italien just nu, i princip inte en solpanel då långt ögat kan nå. Jag har sett ett par elbilar. Pratade med en i lokalbefolkningen som sade att de branta backarna de har gör att elbilar fungerar dåligt. De regenererar för dåligt nedför och de drar för mycket uppför. Billigare med bensinbil konstaterade han. Och han räknade inte in skillnaden i pris på bilen.

Tillbaka till solpanelerna, eftersom AC drar lite och matlagning i princip är den enda andra användning av el de har så ser de ingen poäng med solpaneler. Jag glömde att fråga om villkoren för solpaneler på taken dock.
Hmm, alla bor inte uppe i bergen i Italien, de flesta bor söderut…
 
Redigerat:
F
Nissens Nissens skrev:
Hmm, alla bor inte uppe i bergen i Italien, de flesta bor söderut…
Och ändå, det är i norra Italien det både installeras mest solceller och finns mest elbilar.
 
Nissens
F fsn skrev:
Och ändå, det är i norra Italien det både installeras mest solceller och finns mest elbilar.
Då får du snacka ihop dig med @pacman42 , han verkar vara i ett kuperat område i Italien just nu och säger sig inte se några solpaneler, och endast några få elbilar… (mess #1671)
 
Nissens Nissens skrev:
Då får du snacka ihop dig med @pacman42 , han verkar vara i ett kuperat område i Italien just nu och säger sig inte se några solpaneler, och endast några få elbilar… (mess #1671)
Jag befinner mig i norra Norge. Här finns inte några solpaneler, trots att solen lyser dygnet runt!
Backigt är det så rent för jäkligt, men det är jättemånga elbilar.
Så det är väl något norrmännen inte hajat.
 
  • Haha
  • Gilla
slugger75 och 4 till
  • Laddar…
I Europa har Italien nu 2023 ca 25000 MW installerade solceller.
Som jämförelse har Tyskland 67000 MW. Italien har näst mest installerade solceller efter Tyskland.
https://de.wikipedia.org/wiki/Photovoltaik
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då får du snacka ihop dig med @pacman42 , han verkar vara i ett kuperat område i Italien just nu och säger sig inte se några solpaneler, och endast några få elbilar… (mess #1671)
Det ser nog annorlunda ut i norra Italien
 
Nissens Nissens skrev:
Hmm, alla bor inte uppe i bergen i Italien, de flesta bor söderut…
Har du sett hur Amalfikusten ser ut?
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Har du sett hur Amalfikusten ser ut?
Det är kuperat ja. Har själv varit mer i Neapelbukten.
Men då resonerar de tydligen olika i norr och söder om man skall tro andra i tråden. Själv vet jag inte eftersom utvecklingen gått fort på sistone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.