Vi har tänkt att till våren göra om fönstret i matrummet till en altandörr, och utanför vill vi ha ngn form av altan. Vi har funderat på en upphöjd veranda, eller ett altandäck, eventuellt i kombination med ngn form av uterum. Vi har tänkt så mkt på det här nu att det har blivit fullständig kortslutning och vi vet varken ut eller in längre. Ett däck vore enkelt att bygga, och bra att kunna gå direkt från däck ner på gräsmattan. Å andra sidan krångligt att bära brickor ner för trappa från altandörren. En upphöjd veranda skulle vara bra för att slippa trappa ner, och bättre utsikt m.m., kanske snyggare oxå. Men då skulle verandan bygga igen fönstren till badrummet som ligger i källaren... Uj vad svårt. Dessutom vet vi inte hur formen skulle vara. 1,5 meter till vänster om fönstret (som alltså ska bli dörr) sitter numera luftvärmepumpen samt skåpet med gasolflaskor. Vår idé är att verandan/altanen alltså ska börja 1 meter till vänster om fönstret/dörren och sedan gå ut några meter till höger om huset och fortsätta i vinkel på kortsidan. Då får vi dessutom både morgon- och kvällssol. En dröm vore sedan att ha en liten rund pool i altanens vinkel. Vi tänker ta bort buskaget, och päronträdet. (Matrumsfönstret är alltså det högra på långsidan)
Men som sagt, vi har fullständigt kört fast och vet inte vad vi ska göra. Om vi inte snart kan bestämma oss hinner vi inte boka hantverkare till våren. Hjälp! Hur ska vi göra? Upphöjd veranda eller altandäck? Hur stort? I vinkel? Andra bra idéer???
Men som sagt, vi har fullständigt kört fast och vet inte vad vi ska göra. Om vi inte snart kan bestämma oss hinner vi inte boka hantverkare till våren. Hjälp! Hur ska vi göra? Upphöjd veranda eller altandäck? Hur stort? I vinkel? Andra bra idéer???
Produkter som diskuteras: "altanens vinkel"
Altanvinkel PCO varmförzinkad FAST
Sammanfogning av kryssade bjälkar
359 kr inkl moms
Läs mer
Min dröm är att ha både ett inglasat uterum (vinterbonat) och ett stort trädäck. I ditt fall skulle det innebära att planera för både uterum och stor altar och att båda skulle vara upphöjda så att man slipper trappor. Fönstret till badrummet i källaren skulle jag prioriterat ner. Att flytta en värmepump kostar inte många tusenlappar, så låt inte den bestämma. I övrigt är det svårt att säga mer när man inte är på plats. Man ska ha sol, lä, varmt och svalt, mysigt och möjlighet att duka långbord - helst samtidigt
En utomhus-jacuzzi har vi redan, och det kan varmt rekommenderas! Stor altan och uterum tillåter dock inte vår nuvarande tomt, så det blir det nog aldrig :-/
Lycka till!
En utomhus-jacuzzi har vi redan, och det kan varmt rekommenderas! Stor altan och uterum tillåter dock inte vår nuvarande tomt, så det blir det nog aldrig :-/
Lycka till!
Baserat på vårt eget altanbygge skulle jag vilja dela med mig enligt följande:
+ Altandörr - välj en ordentligt tilltagen dörr i bredd, så att du kan bära ut brickor på tvären. Antingen en dubbeldörr med en bred sektion samt en smalare sektion (båda med stängbart handtag) eller en riktigt bred dörr.
+ Upphöjd eller ej - välj en altan med golv i höjd med innegolvet. Oerhört smidigt att bara kliva rakt ut. Enklare att ta stegen ner till gräsmattan väl ute på altanen.
+ Badrumsfönster/luftvärmepump - håller med Bjarredsbon, prioritera altanens funktion. Kan något av badrumsfönstren flyttas?
+ Uterum? - Själva valde vi bort uterum med argumentation enligt hemsidan, under punkten "Lusthus". Väldigt få av våra bekanta utnyttjar verkligen sina uterum. Fast dé é ju klart - det är våra bekanta
+ Solen - kan du bygga för att få både morgon- och kvällssol på altanen - GÖR DET! Vi har förmiddagssol och kvällssol men saknar verkligen morgonsolen på altanen. Får sätta oss på farstukvisten istället
Hoppas att något av ovannämnda kan vara till hjälp . . .
Lycka till!
+ Altandörr - välj en ordentligt tilltagen dörr i bredd, så att du kan bära ut brickor på tvären. Antingen en dubbeldörr med en bred sektion samt en smalare sektion (båda med stängbart handtag) eller en riktigt bred dörr.
+ Upphöjd eller ej - välj en altan med golv i höjd med innegolvet. Oerhört smidigt att bara kliva rakt ut. Enklare att ta stegen ner till gräsmattan väl ute på altanen.
+ Badrumsfönster/luftvärmepump - håller med Bjarredsbon, prioritera altanens funktion. Kan något av badrumsfönstren flyttas?
+ Uterum? - Själva valde vi bort uterum med argumentation enligt hemsidan, under punkten "Lusthus". Väldigt få av våra bekanta utnyttjar verkligen sina uterum. Fast dé é ju klart - det är våra bekanta
+ Solen - kan du bygga för att få både morgon- och kvällssol på altanen - GÖR DET! Vi har förmiddagssol och kvällssol men saknar verkligen morgonsolen på altanen. Får sätta oss på farstukvisten istället
Hoppas att något av ovannämnda kan vara till hjälp . . .
Lycka till!
Kan förresten tipsa att det finns dubbel-dörrar från ett Helsingborgsföretag som "hänger ihop", dvs båda dörrarna kommer på samma sida om dörren när de öppnas. Himla praktiskt ibland beroende på planlösning.
Tack så jättemycket för era svar. Ni verkar tänka ungefär vad min magkänsla säger. Jag tror vi kör på: Markdäck m. stor etapptrappa ner, dubbeldörrar, vinkel så vi får morgon- och kvällssol. Uj vad jag längtar... Vi gör nog däcket så stort som möjligt.
Inte lätt att få till en bra uteplats med ert hus och trädgård. Tror precis som du skriver att trappa ner till markdäck blir snyggast. Ert hus o trädgård är vackert men svårt att få till, putsen gör det ännu svårare. Ett upphöjt trädäck i nivå med innergolvet ser jag som en katastrof. Uteplats på marken det bästa. Men varför trädäck? Tror att en uteplats i sten skulle vara jättefin, kanske i ölandssten som är en sten som just nu inte är helt i ropet men passar bra med husets ålder. Ölandsstenen (både röd och grå) har den fördelen att den är billig att inhandla både på Blocket.se och andra ställen.
Fördelen med en uteplats i marknivå är att ni får en bättre upplevelse av trädgården och ni behöver inte (får inte ) sätta upp staket/räcke runt uteplatsen.
Fördelen med en uteplats i marknivå är att ni får en bättre upplevelse av trädgården och ni behöver inte (får inte ) sätta upp staket/räcke runt uteplatsen.
Håller med dig Hemmakatten, det är jättesvårt. Huset är knepigt. Det är byggt -22, och inuti är allt bevarat, kaminer, kakelugnar, pärlspont, spegeldörrar m.m. På utsidan är huset omgjort -78, det var då man bytte ut den reverterade fasaden mot tegel t.ex. Så vi har en stil inne, en stil ute. Vilken ska man knyta an till?
Vi ska måla om det bruna (grått) för att få bort värsta 70-känslan. Men om vi bygger verandan i lite 20-talsaktig stil så kommer det inte att stämma med utseendet på huset. Jag tycker att detta är jättesvårt...!
Att jag vill ha trädäck beror nog på att jag vill ha lite "golvkänsla" på altanen, så man kan gå ut i strumplästen.
Vi ska måla om det bruna (grått) för att få bort värsta 70-känslan. Men om vi bygger verandan i lite 20-talsaktig stil så kommer det inte att stämma med utseendet på huset. Jag tycker att detta är jättesvårt...!
Att jag vill ha trädäck beror nog på att jag vill ha lite "golvkänsla" på altanen, så man kan gå ut i strumplästen.
Varför inte anlita en arkitekt för några timmars arbete både med färgsättningen av huset och altanen. En arkitekt har oftast andra infallsvinklar o är van att jobba med problem/projekt som detta och ni kan diskutera de olika tidsepokerna ert hus visar upp.
Måste bara få bry mig lite:
Skulle absolut satsa på altan i nivå med golvet inomhus. Antalet gånger man går in och ut genom dörren överstiger vida de antal gånger man går till/från gräsmattan. Att då ha en trapp på (som det ser ut på bilderna) ca 4-5 steg blir jobbigt i längden.
Ett alternativ är kanske att göra halva altanen i nivå med innergolvet och ha detta som "mat- och samvaroplats" och göra den andra delen i nivå med gräset och ha denna som soldäck.
/V
Skulle absolut satsa på altan i nivå med golvet inomhus. Antalet gånger man går in och ut genom dörren överstiger vida de antal gånger man går till/från gräsmattan. Att då ha en trapp på (som det ser ut på bilderna) ca 4-5 steg blir jobbigt i längden.
Ett alternativ är kanske att göra halva altanen i nivå med innergolvet och ha detta som "mat- och samvaroplats" och göra den andra delen i nivå med gräset och ha denna som soldäck.
/V
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Snälla hjälp mig med mitt altan-dilemma
Altan & Uteplats -
Snälla hjälp ang bets
Möbelsnickeri -
Murare snälla hjälp! Påbyggnad av mur.
Byggmaterial & Byggteknik -
Jag köpte en lyfco e1200 robot gräsklippare men kan inte få igång den snälla hjälp mig
Fritidshus -
Snälla Hjälp.. fattar inte hur man räknar ut bruttoarea
Bygglov