T tergo skrev:
jag har telia tv via fiber och jag kan gå tillbaka i kanallistan och starta program som visas innan på kvällen,
och det går även att spola förbi reklamen


jag tror inte det har något med minne i tv-apparaten att göra efter som jag har två danska kanaler från telia oxså och där är man tvungen att se det när det sänds
Det där är ondemand-funktion, där all information finns lagrat på en central server.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Däremot kunde tidigare ANALOGA sändningar bara sparas och ses när som helst genom att man själv spelade in dem.
Ja, och det är ju precis vad en "modern" TV (eller TiVo eller motsvarande) gör. Dvs spelar in s.a. du iaf får vissa funktioner från riktiga "on demand"-tjänster. Det råder ingen principiell skillnad mellan dessa sätt att spela in.

Det har dock inget med hur TV-tjänsten levereras. Nu har vi tyvärr inget lika bra ord som "broadcast", eller kringkasting för den delen i svenskan, så vi får använda mindre precisa ord; LinjärTV.
 
Kommer ni ihåg när SVT bytte plats på kanalerna, på 90-talet tror jag. Aktuellt kl 21 sändes i TV2, rapport kl 19:30 flyttades till TV1 osv... Var det årtusendets mest korkade idé?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag brukar göra det varje gång jag byter lampa så ungefär vartannat år. Då hinner heller inte lampan påverka bilden.

På min monitor kör jag ovan datacolor. Inbyggd kalibrering i skärmen är en gimmick

Har ytterst svårt att tro att lampans slitage inte påverkar bilden, karaktäristiken lär förändras och den lär dra åt något håll vartefter.

Allt annat än inbyggd kalibrering är halvmesyrer, sen behövs i många fall en separat colorimeter för att genomföra kalibreringen men att inbyggd kalibrering skulle vara en gimmick är skitsnack eller okunskap. Eizos skärmar är industristandard och dom har ett flertal modeller i toppskiktet med inbyggd sensor för kalibrering.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
På tal om glass, minns ni förr när den var stenhård? Var det under 90-talet som glassen kom ut mjuk direkt från frysen? Man slapp låta den stå framme en stund innan det gick att få loss bitar med skeden.
Det var för att de kom på tricket att blåsa in en massa luft i glassblandningen, ett sätt att göra glassen billigare. En sorts krympflation.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jonas Persson
T TowaTei skrev:
Det var för att de kom på tricket att blåsa in en massa luft i glassblandningen, ett sätt att göra glassen billigare. En sorts krympflation.
Tror inte vikten gått ner mycket. Tricket är att frysa glassen så att inga iskristaller bildas.
Oavsett hur de gör tycker jag mycket bättre om den mjukare konsistensen.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
Fryspåsar i papp. De ersattes av en tunn plastpåse snarlik den som fanns tills nyligen vid frukt och grönt. (Den har jag inte glömt och den saknar jag.)

Ok, en plastpåse isolerar lite då den håller kvar ett isolerande luftlager, men i praktiken måste skillnaden vara minimala jämfört med att inte ha en påse.

Någon som vet historien bakom dess försvinnande?

Tre gamla papperspåsar med text och illustrationer, sannolikt relaterade till glass eller frysprodukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 8 till
  • Laddar…
Jag tog två kraftiga papppåsar från grönsaksdisken till glassen senast igår, men gissar på att dessa togs bort pga. kostnad och att för få använde dom
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tror inte vikten gått ner mycket. Tricket är att frysa glassen så att inga iskristaller bildas.
Oavsett hur de gör tycker jag mycket bättre om den mjukare konsistensen.
Jämför vikten på billig glass och finare glass så ser du skillanden, det är betydligt mer luft i billigare glass vilket både gör den mjukare och mer snabbsmält. Jag säger inte emot din teori om iskristaller, det är säkerligen en bidragande faktor, men jag vet att man medvetet började trycka in mer luft för att göra glassen såväl mjukare som "billigare".
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det går att spola tilllbaka till programmets början, och sen kan man titta, spola framåt (t.ex. förbi reklam) och pausa.
De flesta startade program går att spola tillbaka (starta om). Men filmer går ofta inte.
Vet inte varför vissa program eller kanaler är spärrade mot detta.
TV'n kan ju spela in alla kanaler i samma MUX, typ 4-8 stycken beroende på bildkvalitet. Alla SVT-kanaler ligger i samma MUX t ex, så rent teoretiskt kan TV'n spela in allt och man kan zappa, pausa och spola fritt så länge man bara byter kanal inom MIX'en.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Yepp, minns någon när vannilnglass försvann och det normala blev att vaniljglass innehöll äkta vanilj?
Ja, det var mycket konstigt. Svarta prickar i den fina vita glassen.

För egen del växte jag upp med föreställningen att vanilj betydde typ ”utan smak”. För det fanns ju färgglad glass som smakade något, vare sig det var päron, jordgubb, choklad eller krokant (och i värsta fall rom-russin). Och så fanns det den vita glassen utan smak, eller vanilj som det visst hette i glassammanhang.

Oklart hur gammal jag var innan jag accepterade att vanilj var en krydda, inte avsaknad av kryddning.
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det var mycket konstigt. Svarta prickar i den fina vita glassen.

För egen del växte jag upp med föreställningen att vanilj betydde typ ”utan smak”. För det fanns ju färgglad glass som smakade något, vare sig det var päron, jordgubb, choklad eller krokant (och i värsta fall rom-russin). Och så fanns det den vita glassen utan smak, eller vanilj som det visst hette i glassammanhang.

Oklart hur gammal jag var innan jag accepterade att vanilj var en krydda, inte avsaknad av kryddning.
Den berömda träsmaken, precis som med vanillinglassem en liknelse till päron, jordgubb och vanilj.

Sen kom GB med "lyxglassen" Rocky rod, Texas peacan mfl.

Det har hänt en del.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja det är ett otyg med dessa booth babes
[bild]
Hade inte tänk köpa något men…
Kul med vapenmässa! Du blev sugen på bomberna snarare än maskinpistolen gissar jag.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
J jonko skrev:
Har ytterst svårt att tro att lampans slitage inte påverkar bilden, karaktäristiken lär förändras och den lär dra åt något håll vartefter.

Allt annat än inbyggd kalibrering är halvmesyrer, sen behövs i många fall en separat colorimeter för att genomföra kalibreringen men att inbyggd kalibrering skulle vara en gimmick är skitsnack eller okunskap. Eizos skärmar är industristandard och dom har ett flertal modeller i toppskiktet med inbyggd sensor för kalibrering.
Jag skrev ju att på två år hinner det inte påverka lampan. Beror så klart på hur mycket du tittar. Du har ingen koll inbyggd kalibrering utan fotoanalys externt är gimmick.
 
BengtH BengtH skrev:
Kanske herrarna (igen) skulle hålla sig till trådens ämne. Tack.
Och återigen, vad har herrarnas diskussion att göra med trådens ämne? Förklara, eller skapa för helsike en egen tråd 🤯
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.