F
Demmpa Demmpa skrev:
Ta och stäng av routern i någon timme och starta sedan TVn med någon DVB-T kanal från någon av MUXarna.
Varför skulle jag göra det?
 
F
Demmpa Demmpa skrev:
Har absolut ingenting med analoga sändningar att göra.
Även DVB-T-/DVB-S-DVB-C-utsändningar är linjära utsändningar.

Du blandar ihop det med ondemand.
Jag har aldrig berört On demand".
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan för övrigt rekommendera denna tjänst, använt den själv på min projektor

[länk]
Med tanke på att en kalibrering måste göras om regelbundet så känns det rätt dyrt…
Jag kalibrerar (hårdvarukalibrering) min skärm en gång i månaden men vet att många som jobbar än mer färgkritiskt gör det inför varje jobb. En profil för aRGB och en för sRGB så att både print och web ser bra ut.

Sen gissar jag att det är få tv-apparater eller projektorer i konsumentklass som stödjer riktig kalibrering utan att det snarare handlare om profilering.
 
F frasen_36 skrev:
Varför skulle jag göra det?
F frasen_36 skrev:
Jo det kan jag. Jag har en modern TV och de flesta program som redan börjat går att att starta om och "spola tillbaka" i TVn interna minne och se från början.
Hur långt bakåt går det att spola tillbaka?

Går det att göra det på över 50 kanaler som sänds via DVB-T av Teracom?
Om inte, hur väljer TVn ut vilka kanaler den ska lagra i minnet?
 
hsd
Snart kan cmore läggas till i denna tråd, försvinner strax ungefär samtidigt som telia höjer priset på filmpaketet 😡
 
F frasen_36 skrev:
Jo det kan jag. Jag har en modern TV och de flesta program som redan börjat går att att starta om och "spola tillbaka" i TVn interna minne och se från början.
Och TV'n använder inte internet och kanalens ondemandtjänst?
TV'n kan ju bara ta emot en frekvens/MUX åt gången, så det är inte möjligt att spela in alla program samtidigt utan flera mottagare. Dessutom behövs väldigt mycket minne för att spela in alla tiotals kanaler bara för att kunna välja en att spola i.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
Hur långt bakåt går det att spola tillbaka?

Går det att göra det på över 50 kanaler som sänds via DVB-T av Teracom?
Om inte, hur väljer TVn ut vilka kanaler den ska lagra i minnet?
Det går att spola tilllbaka till programmets början, och sen kan man titta, spola framåt (t.ex. förbi reklam) och pausa.
De flesta startade program går att spola tillbaka (starta om). Men filmer går ofta inte.
Vet inte varför vissa program eller kanaler är spärrade mot detta.
 
F
useless useless skrev:
Och TV'n använder inte internet och kanalens ondemandtjänst?
TV'n kan ju bara ta emot en frekvens/MUX åt gången, så det är inte möjligt att spela in alla program samtidigt utan flera mottagare. Dessutom behövs väldigt mycket minne för att spela in alla tiotals kanaler bara för att kunna välja en att spola i.
Jag vet bara att vi ofta spolar tillbaka till programmets början, spolar förbi eventuell reklam,
och att det inte funkar på alla kanaler eller alla program.
 
J jonko skrev:
Med tanke på att en kalibrering måste göras om regelbundet så känns det rätt dyrt…
Jag kalibrerar (hårdvarukalibrering) min skärm en gång i månaden men vet att många som jobbar än mer färgkritiskt gör det inför varje jobb. En profil för aRGB och en för sRGB så att både print och web ser bra ut.

Sen gissar jag att det är få tv-apparater eller projektorer i konsumentklass som stödjer riktig kalibrering utan att det snarare handlare om profilering.
Jag brukar göra det varje gång jag byter lampa så ungefär vartannat år. Då hinner heller inte lampan påverka bilden.

På min monitor kör jag ovan datacolor. Inbyggd kalibrering i skärmen är en gimmick
 
F frasen_36 skrev:
Det går att spola tilllbaka till programmets början, och sen kan man titta, spola framåt (t.ex. förbi reklam) och pausa.
De flesta startade program går att spola tillbaka (starta om). Men filmer går ofta inte.
Vet inte varför vissa program eller kanaler är spärrade mot detta.
F frasen_36 skrev:
Jag vet bara att vi ofta spolar tillbaka till programmets början, spolar förbi eventuell reklam,
och att det inte funkar på alla kanaler eller alla program.
Det låter som att ni använder kanalernas ondemand-tjänster.

Prova därför det jag föreslog förrut för att dubbelkolla om ni använder ondemand-tjänster eller inte.


Precis som @useless skriver så kommer det åtgå flera tuners samt stor(a) lagringsutrymmen om TVn ska kunna spela in flera kanaler samtidigt.


För många år sedan när vi hade Telia IP-TV samt deras inspelningsbara box så kunde man låta boxen vara ingång så att den hela tiden spelade in den kanalen som var invald, å man kunde gå tillbaka två timmar, men så fort man bytte kanal försvann möjligheten att backa tillbaka längre än till kanalbytet (om jag mins rätt).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Du tänker på dessa böcker av Bengt Linder?
Jag gillade dom skarpt när jag läste dom på 70-80 talet!
Haha..karma😉 den enda Dante boken jag läst…blev mycket Tvillingdeckarna för min del. Sedan Vi 5-böckerna>Bröderna Hardy>Stephen King>Dean R Koontz m.m
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F
Demmpa Demmpa skrev:
Det låter som att ni använder kanalernas ondemand-tjänster.

Prova därför det jag föreslog förrut för att dubbelkolla om ni använder ondemand-tjänster eller inte.


Precis som @useless skriver så kommer det åtgå flera tuners samt stor(a) lagringsutrymmen om TVn ska kunna spela in flera kanaler samtidigt.


För många år sedan när vi hade Telia IP-TV samt deras inspelningsbara box så kunde man låta boxen vara ingång så att den hela tiden spelade in den kanalen som var invald, å man kunde gå tillbaka två timmar, men så fort man bytte kanal försvann möjligheten att backa tillbaka längre än till kanalbytet (om jag mins rätt).
Vi har ingen inspelningsbar box.
 
jag har telia tv via fiber och jag kan gå tillbaka i kanallistan och starta program som visas innan på kvällen,
och det går även att spola förbi reklamen


jag tror inte det har något med minne i tv-apparaten att göra efter som jag har två danska kanaler från telia oxså och där är man tvungen att se det när det sänds
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
jag har telia tv via fiber och jag kan gå tillbaka i kanallistan och starta program som visas innan på kvällen,
och det går även att spola förbi reklamen


jag tror inte det har något med minne i tv-apparaten att göra efter som jag har två danska kanaler från telia oxså och där är man tvungen att se det när det sänds
Så funkar mitt med. Jag kan backa 24 timmar och starta program, men inte alla.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vi har ingen inspelningsbar box.
Det var ett exempel på hur det fungerade förrut med Telias inspelningsbara box.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.