10 078 läst · 15 svar
10k läst
15 svar
Vilken värmepump till 100kvm?
Sida 1 av 2
Vilken är den mest prisvärda värmepump för att värma 100kvm med 3m takhöjd? Tanken är att de ska vara 16-18grader när man mekar i verkstaden, och som minst 8-10grader i vinter som underhållsvärme.
Det handlar alltså om luft-värmepump. Finns inget vatten i byggnaden.
Det handlar alltså om luft-värmepump. Finns inget vatten i byggnaden.
Är garaget redan byggt?
Annars skulle en IVT 490 eller Nibe 360 (frånluftsvärmepumpar) göra ett gott jobb ihop med golvvärme.
Kanske en billig luft/luft och sedan spetsa med ved när du "får oväntat besök"? En vedpanna ger i standard upp emot 9 kW.
Är det bra isolerat?
Annars skulle en IVT 490 eller Nibe 360 (frånluftsvärmepumpar) göra ett gott jobb ihop med golvvärme.
Kanske en billig luft/luft och sedan spetsa med ved när du "får oväntat besök"? En vedpanna ger i standard upp emot 9 kW.
Är det bra isolerat?
jag tror vi har kommit fram till att vi vill ha en mindre byggfläkt för snabb uppvärmning när vi kommer på oväntat besök. Medans en luft/luft värmepump ska sköta underhållsvärmen året om. Frågan är ju mera så hur stor värme-pump man ska ha. Har ju totalt 300-330 kubik luft att hålla varmt fördelat på 100kvm. Sedan vill jag oxå ha synpunkter på avfuktning i detta utrymme.
Jag tycker det låter klokt!
Välj en kraftfull L/L-pump, typ Fujitsu Nocria AWYZ18LB för ca 26-27000kr inkl installation, som ger dig underhållsvärme även vid -20. När det inte är snorkallt lär den kunna ge rätt hygglig temperatur. När du ska jobba länge och vill ha det varmt och gott kan du ju som sagt köra byggfläkt eller elda i en vedpanna/-kamin.
/Pontus
Välj en kraftfull L/L-pump, typ Fujitsu Nocria AWYZ18LB för ca 26-27000kr inkl installation, som ger dig underhållsvärme även vid -20. När det inte är snorkallt lär den kunna ge rätt hygglig temperatur. När du ska jobba länge och vill ha det varmt och gott kan du ju som sagt köra byggfläkt eller elda i en vedpanna/-kamin.
/Pontus
För 100 kvm och 3m takhöjd behöver du nog en ganska ordentlig byggfläkt och inte nån liten sak, om du vill få upp värme snabbt iaf.
Förra vintern var första vintern jag hade mitt garage och jag höll ca 10 grader med elradiatorer. Delen jag använde då var kanske 75 kvm och ca 230 takhöjd. Jag hade en liten 2 kW byggfläkt för att få lite extra värme när jag var där. Kan säga att jag lika gärna kunde ha skippat den! Om jag hade varit där i 3-4 timmar så hade tempen gått upp kanske 2 grader, helt värdelös mao.
Nu är mitt garage kanske inte lika bra isolerad som ditt (mitt är byggd på 80-talet) och du menar kanske nåt mycket större med "mindre byggfläkt" men jag ville bara varna dig så du inte gör som jag gjorde och köper nåt som är helt värdelös..
Den här vintern blir det en 25 kW värmekanon iaf, det borde väl räcka får man hoppas!
Förra vintern var första vintern jag hade mitt garage och jag höll ca 10 grader med elradiatorer. Delen jag använde då var kanske 75 kvm och ca 230 takhöjd. Jag hade en liten 2 kW byggfläkt för att få lite extra värme när jag var där. Kan säga att jag lika gärna kunde ha skippat den! Om jag hade varit där i 3-4 timmar så hade tempen gått upp kanske 2 grader, helt värdelös mao.
Nu är mitt garage kanske inte lika bra isolerad som ditt (mitt är byggd på 80-talet) och du menar kanske nåt mycket större med "mindre byggfläkt" men jag ville bara varna dig så du inte gör som jag gjorde och köper nåt som är helt värdelös..
Den här vintern blir det en 25 kW värmekanon iaf, det borde väl räcka får man hoppas!
Såg en annons idag om en Panasoic Nordic De Luxe på 5 resp. 6.5kw.
Någon som har någon åsikt? Priset verkar vara helt rätt för vår budget!
www.citcop.se
Står som kampanj på förstasidan
http://www.citcop.se/pdf/se/pd/panasonic/ce9_12.indd.pdf Infoblad
Någon som har någon åsikt? Priset verkar vara helt rätt för vår budget!
www.citcop.se
Står som kampanj på förstasidan
http://www.citcop.se/pdf/se/pd/panasonic/ce9_12.indd.pdf Infoblad
Som jag skrivit i värmepumpsforumet så ser jag inga problem med enklare on/off pumpar som kostar mindre än hälften av den Panasonicen som du sneglar på.
8-10 grader lär du dock ha problem att hålla med de flesta pumpar, deras börvärden går oftast inte så långt ner utan det lägsta är 16 grader
Kul broschyr förresten, värmedrift till minus 10 grader? Ja det får man väl i alla fall hoppas? *S*
/Kent
8-10 grader lär du dock ha problem att hålla med de flesta pumpar, deras börvärden går oftast inte så långt ner utan det lägsta är 16 grader
Kul broschyr förresten, värmedrift till minus 10 grader? Ja det får man väl i alla fall hoppas? *S*
/Kent
Vilket forum har du skrivit i? Nu blev jag intresserad. Länk?snickarboden skrev:Som jag skrivit i värmepumpsforumet så ser jag inga problem med enklare on/off pumpar som kostar mindre än hälften av den Panasonicen som du sneglar på.
/Kent
Här är en tråd t ex och det är en undergrupp på Bygga Hus diskussionsforum som synes...
http://forum.byggahus.se/vaermepumpar/69806-rusta-pump.html
/Kent
http://forum.byggahus.se/vaermepumpar/69806-rusta-pump.html
/Kent