Hej!

Vi är en familj som funderar på att bygga "Fjällhus 100" i Åre trakten. Vi tänkte kanske anlita ett Jämtländskt byggföretag som heter "Bräcke Bo-service". Har någon erfarenhet av det företaget?
Tack på förhand!

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Ingen erfarenhet av företaget men jag förutsätter att du har kollat upp deras ekonomi och vad som skrivs om dom på nätet!

[länk]!
[länk]

F-Skatt: Avregistrerad
Anledning till avregistrering: Bristande redovisning/betalning

Jag hade varit väääääldigt försiktig.
Hej!

Stort tack för att du berättade detta. Jag hade ännu inte kollat upp vad som skrivs om dem på nätet...
det ska jag genast göra. Tusen tack!

Framförallt:

Kreditupplysningssammanfattning med en bock inuti en sköld, listan upplysningskategorier, kontroll datum noterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ring Kronofogdemyndigheten och Skatteverket och kolla.

Värt att nämna är att ägarens åkeri gjorde konkurs i slutet av 2021 och han äger en stor dyr industrifastighet (där husen tillverkas) som han försöker sälja (med förlust) etc. Ägarens samtliga bolag har någon anmärkning etc.

Jag har absolut ingen aning om huruvida dom är seriösa eller ej men ekonomin ser direkt usel ut. Men som sagt, kolla med KFM och SKV för säkerhets skull.

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Framförallt:

[bild]

Ring Kronofogdemyndigheten och Skatteverket och kolla.

Värt att nämna är att ägarens åkeri gjorde konkurs i slutet av 2021 och han äger en stor dyr industrifastighet (där husen tillverkas) som han försöker sälja (med förlust) etc. Ägarens samtliga bolag har någon anmärkning etc.

Jag har absolut ingen aning om huruvida dom är seriösa eller ej men ekonomin ser direkt usel ut. Men som sagt, kolla med KFM och SKV för säkerhets skull.

Stort Tack för denna info! Från tacksam läsare.

K kerssv skrev:
Stort Tack för denna info! Från tacksam läsare.
Vart det byggt något hus för Bräcke Bo-Service?

Gobben Gobben skrev:
Vart det byggt något hus för Bräcke Bo-Service?
Hej!

Vi har inte byggt något hus från Bräcke Bo-Service. Tycker fortfarande att de verkar ha fjällhus med bra planlösningar. Jag tror även att de bygger sina hus inomhus i stora hallar. Vi har en tomt i Åre kommun och det skulle vara roligt att få tips på husföretag i Jämtland som kan bygga ett nyckelfärdigt fjällhus med kvalitet.

Om de är avregistrerade för F-skatt så kan man i princip inte anlita dem för något betalt arbete, du riskerar att få betala deras skatt, med råge.

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K kerssv skrev:
Hej!

Vi har inte byggt något hus från Bräcke Bo-Service. Tycker fortfarande att de verkar ha fjällhus med bra planlösningar. Jag tror även att de bygger sina hus inomhus i stora hallar. Vi har en tomt i Åre kommun och det skulle vara roligt att få tips på husföretag i Jämtland som kan bygga ett nyckelfärdigt fjällhus med kvalitet.
Vet inte om det var en efterlysning du gjorde men ett husföretag med gott rykte i Jämtland är Ottsjöns snickeri.
Har en kompis som byggt en fjällstuga som de levererat. Han var mycket nöjd. Lyhörda och snabba. I byn där jag bor finns en nybyggd villa därifrån och vad jag förstått är även de nöjda. Inte några förstahandsuppgifter på exempel 2 ska tilläggas.
https://www.osabhus.se/

H hempularen skrev:
Om de är avregistrerade för F-skatt så kan man i princip inte anlita dem för något betalt arbete, du riskerar att få betala deras skatt, med råge.
Stort tack för din viktiga information!

L lob skrev:
Vet inte om det var en efterlysning du gjorde men ett husföretag med gott rykte i Jämtland är Ottsjöns snickeri.
Har en kompis som byggt en fjällstuga som de levererat. Han var mycket nöjd. Lyhörda och snabba. I byn där jag bor finns en nybyggd villa därifrån och vad jag förstått är även de nöjda. Inte några förstahandsuppgifter på exempel 2 ska tilläggas.
[länk]
Stort Tack för tipset! Det skulle kännas bra att anlita ett lokal husföretag. Det jag har hört är att det är en fördel att bygga ett lösvirkeshus när man ska bygga en ganska liten fjällstuga (istället för ett kataloghus).

K kerssv skrev:
Stort tack för din viktiga information!
I princip gäller om du betalar en hantverkare som saknar F skatt. Att du har då betalat ex. 100 000 i nettolön. Då borde du ha gjort ett skatteavdrag på ca 100 000 (lite mindre), du har alltså betalat en bruttolön på ca 200 000 kr. På den skall du betala arbetsgivaravgifter på ca 60 000. Så 100 000 till hantverkaren och 150 - 160 000 till skattevrket om det blir upptäckt. Och eftersom du inte betalat det på eget bevåg, så finns stor risk för skattetillägg på ytterligare 40%.

För en massa år sedan när vi hade marginalskatter på 90% och mer, var det ett större svenskt bolag som hade en konsult anlitad sedan länge. Hans sista faktura innan han gick i pension, var utställd på hans namn, inte hans AB, den var på 500 000.

500 000 i nettolön, med 90% marginalskatt ger en bruttolön på ca 5 milj (ca 4,5 milj i inkomsskatt de borde ha dragit), och så ytterligare 1,5 milj i arbetsgivaravgift...

H hempularen skrev:
I princip gäller om du betalar en hantverkare som saknar F skatt. Att du har då betalat ex. 100 000 i nettolön. Då borde du ha gjort ett skatteavdrag på ca 100 000 (lite mindre), du har alltså betalat en bruttolön på ca 200 000 kr. På den skall du betala arbetsgivaravgifter på ca 60 000. Så 100 000 till hantverkaren och 150 - 160 000 till skattevrket om det blir upptäckt. Och eftersom du inte betalat det på eget bevåg, så finns stor risk för skattetillägg på ytterligare 40%.

För en massa år sedan när vi hade marginalskatter på 90% och mer, var det ett större svenskt bolag som hade en konsult anlitad sedan länge. Hans sista faktura innan han gick i pension, var utställd på hans namn, inte hans AB, den var på 500 000.

500 000 i nettolön, med 90% marginalskatt ger en bruttolön på ca 5 milj (ca 4,5 milj i inkomsskatt de borde ha dragit), och så ytterligare 1,5 milj i arbetsgivaravgift...
Tusen tack för denna viktiga text!

Düsseldorff
H hempularen skrev:

Smart konsult. Hur gick det?

K kerssv skrev:
Hej!

Frågan är hur mycket dom faktiskt bygger. Jag ska låta det vara osagt hur ägandet ser ut för stunden men om fastigheten fortfarande är hans så har han ägt den sedan 2018 då han betalade 8 miljoner för den. Sedan i november (kanske ännu längre tillbaka) har han försökt sälja den för ett lägre pris. Ett lån togs förra året för att rädda fastigheten från exekutiv auktion och denna långivare lämnade in konkursansökan i våras. Den gången klarade Bräcke Fastigheter sig undan ..... igen. Även Bräckebolagen har duckat minst en konkursansökan.

Och apropå var/hur dom bygger så hade ägaren tot. i sina tre verksamma bolag 2 st. anställda vid utgången av 2021 så frågan är hur mycket dom faktiskt bygger. Två av tre bolag har förlorat sin F-skatt.

Nedan har jag lagt ihop siffrorna för ägarens tre verksamma bolag:

Betalningsanmärkningar

Typ av anmärkning Antal Senaste mål Totalt belopp
Allmänna mål 135 st - 6 537 742 kr
Enskilda mål 114 st 2023-05-05 14 307 173 kr
Totalt 249 st 20 844 915 kr

Skuldsaldo
Allmänna mål 24 st 969 329 kr
Enskilda mål 39 st 5 170 140 kr
Totalt 63 st 2023-07-02 6 139 469 kr

Övriga anmärkningar
Betalningsansökningar 13 st 2023-05-08 1 978 396 kr
Utmätning Ja, i 2/3 bolag

Som jag skrivit tidigare känner jag inte till huvudmannen själv och har ingen åsikt huruvida han eller hans bolag är seriösa eller ej. Men om någon trots dessa publika uppgifter OCH vad man hittar om man googlar väljer att göra affärer med dessa så ...... får dom helt enkelt skylla sig själva när det går åt helvete.

EDIT: ÖP och JT har skrivit en del om aktuella bolag det senaste året. Detta är dock bakom betalvägg men om du har eller kan låna ett inlogg så är det bara att läsa själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.